مجازی‌بودن رابطه‌‌ دلیلی بر بی‌خطری آن نیست/ عمده‌ترین آسیب‌های روابط مجازی را بشناسید
کد خبر: 3537664
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰
‌حجت‌الاسلام غفاری:

مجازی‌بودن رابطه‌‌ دلیلی بر بی‌خطری آن نیست/ عمده‌ترین آسیب‌های روابط مجازی را بشناسید

گروه فضای مجازی: یک استاد حوزه با اشاره به ‌عمده‌ترین آسیب‌هایی که در فضای مجازی تحت‌تأثیر روابط مجازی رخ داده‌اند، گفت: جوانان آگاه باشند که کلمه مجازی‌بودن در روابط فضای مجازی، باعث نشود که آنان این روابط را ‌بی‌خطر بدانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل غفاری، دکترای تخصصی حوزه و کارشناس مسائل خانواده و اخلاق، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به دایره ارتباطی در فضای مجازی و آسیب‌های روابط نادرست در این فضا، گفت: امروزه دنیای مجازی به یک فضای ارتباطی وسیع تبدیل شده است که این سبک ارتباطات مجازی تأثیرات اجتماعی مثبت و منفی بسیاری را در پی داشته است.

وی افزود: یکی از علاقه‌مندی‌های کاربران امروزی در فضای مجازی، استفاده از ‌اتاق‌های گفت‌وگو‌، کانال‌ها و نرم‌افزارهای گفت‌وگوی رایگان است. این فضا‌های ارزان و مجازی برای گفت‌وگو با جنس مخالف بیشترین امکان را به افراد می‌دهد و از این رو موجب اتلاف وقت، از بین بردن مرزهای روابط دو جنس و در خطر افتادن هویت جوانان و در نهایت موجب فاصله گرفتن آنان از واقعیت حقیقی خود می‌شود. ‌

گمنامی ‌فضای مجازی آسیب‌های بسیاری را برای الگوهای ارتباطی دارد
این استاد دانشگاه با بیان اینکه گمنامی ‌فضای مجازی آسیب‌های بسیاری را برای الگوهای ارتباطی جوانان و ارضای کنجکاوی‌های آنان دارد، گفت: فضاهای مجازی، این فرصت را به افراد مخصوصا جوانان می‌دهد که تصویر مطلوب، قابل پذیرش و غیرواقعی را از آنچه که هستند و ویژگی‌های شخصیتی و روحی‌شان ارائه کنند.

حجت‌الاسلام غفاری، تصریح کرد: در این فضا افراد با استفاده از نام‌ها و اطلاعات نادرست، جذاب و بعضا غیراخلاقی، زمینه‌ای برای ارتباط با جنس مخالف فراهم ‌می‌کنند که این موضوع ایجادکننده‌ نوعی هویت کاذب است که گاه باعث ایجاد صورت‌های جدیدی از عشق‌های مجازی هم می‌شود که به عشق‌های اینترنتی و یا دوستی‌های اینترنتی معروف است.

‌وی با تاکید بر اینکه جوانان آگاه باشند که کلمه مجازی‌بودن در این روابط، باعث نشود که آنان این روابط را ‌بی‌خطر بدانند، افزود: ‌روابط ادامه دار در فضای مجازی با جنس مخالف بعد از مدتی به جهان واقعی منتقل می‌شود و ورود همین روابط، باعث بروز مشکلات حقیقی بسیاری خواهد شد.

برای ورود جوانان در این فضا زیرساخت‌ها را تقویت کنیم
‌این کارشناس مسائل خانواده با بیان اینکه روابط مجازی نادرست بخش‌های متنوعی از زندگی افراد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و حتی در مواقعی به رابطه‌های غیراخلاقی و انحرافات جنسی، منجر می‌شود، گفت: بسیاری از ارتباطات نامشروع به دلیل عدم آگاهی قبلی در این فضا رخ می‌دهد. لذا باید برای ورود جوانان در این فضا زیرساخت‌ها را تقویت و فرهنگ استفاده از آن را ایجاد کرد تا افراد با یک شناخت درست وارد این فضا شوند.

وی ادامه داد: عمده‌ترین آسیب‌هایی که در فضای مجازی تحت‌تأثیر روابط مجازی رخ داده‌اند شامل سوءاستفاده‌های مالی و هرزه‌نگاری، آزار و مزاحمت‌های اینترنتی، خشونت، بی‌‌وفایی، قماربازی‌، اعتیاد، دوستی‌های اینترنتی و وب‌گردی‌های بی پایه و اساس است.

روابط مجازی غلط موجب افزایش بی‌اعتمادی میان اعضای جامعه می‌شود

حجت‌الاسلام غفاری، با اشاره به تأثیر رابطه‌های مجازی در فضای حقیقی، افزود: روابط مجازی نادرست موجب افزایش بی‌اعتمادی و دیراعتمادی میان اعضای جامعه می‌شود که در نهایت کیفیت روابط چهره به چهره و حقیقی را دچار تزلزل می‌کند. لذا مهمترین مسئله در برخورد با این فضا آموزش‌های ابتدایی، تهیه خوراک مناسب و فرهنگ‌سازی است.

captcha