آموزش‌های بهداشتی به زوار اربعین داده‌ می‌شود/ هیئت‌های عزاداری با وزارت بهداشت همکاری کنند
کد خبر: 3537082
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷
حریرچی در پاسخ به ایکنا:

آموزش‌های بهداشتی به زوار اربعین داده‌ می‌شود/ هیئت‌های عزاداری با وزارت بهداشت همکاری کنند

گروه سلامت: سخنگوی وزارت بهداشت از انجام اقدامات آموزشی به زوار پیاده‌روی اربعین برای حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری خود با اشاره به ایام عزاداری اباعبدالله الحسین(ع)، اظهار کرد: در این رابطه وزارت بهداشت آمادگی کاملی برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی دارد.

وی فزود: پزشکان و پرستاران در مراکز درمانی آماده باش بوده و از سوی دیگر در برخی نقاط نیز که ازدحام جمعیت بیشتر است نیروهای اورژانس با ناوگان‌های آمبولانس مستقر می‌شوند.

حریرچی عنوان کرد: از خود مردم و هیئت‌های عزاداری نیز انتظار داریم پیش‌بینی‌های لازم را در خصوص برخی حوادث ناخواسته داشته و با وزارت بهداشت همکاری کنند. تیم‌های بهداشتی نیز نظارت‌های لازم را بر هیئت‌ها و تکیه‌ها دارند.

قائم مقام وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش ایکنا مبنی بر آمادگی این وزارتخانه در رابطه با راهپیمایی اربعین عنوان کرد: اگرچه تا زمان اربعین مدت زمان زیادی باقی مانده است و در همان ایام اقدامات وزارت بهداشت اطلاع رسانی می‌شوند اما برنامه‌ریزی‌های لازم را برای این ایام انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: در این راستا ما برای زائران هم داخل کشور و هم خارج از کشور برنامه‌های آموزشی در خصوص پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف در نظر داریم.

حریرچی با بیان اینکه طی این چند سال با توجه به فصل سرما و ازدحام زائرین خوشبختانه تاکنون مشکلی از بابت سلامت زائرین وجود نداشته است بیان کرد: با این وجود وزارت بهداشت غافل نبوده و نسبت به سلامت زوار چکاب‌های لازم و آموزش به آنان را انجام می‌دهد.

وی یادآور شد: ضمن اینکه اورژانس و دیگر دستگاه‌های درگیر نیز برنامه‌های ویژه‌ای داشته که روزهای منتهی به آن ایام اطلاع رسانی‌ می‌شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه بار مراجعه سرپایی در ایران نسبت به کشورهای مشابه به طرز معناداری بیشتر است گفت: در بار مراجعه بستری نسبت به کشورهای توسعه یافته بسیار کمتر و نسبت به کشورهای مشابه برابر و کمی کمتر است. در هیچ نظام ایده‌الی تقاضای القایی صفر نیست و یکی از علل آن پزشکی تدافعی است. تقاضای القایی در هر نظام سلامتی پدیدهای مذموم بوده و باید به حداقل برسد، ضمن‌اینکه این مسئله در نظام‌های مبتنی بر پرداخت بیشتر است.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: یکی از اتهامات به طرح تحول افزایش تقاضای القایی است در حالی که نه تنها اینچنین نیست بلکه در کاهش و کنترل تقاضای القایی این طرح موفق بوده است.

سقط‌ جنین غیر قانونی و آمارهایی که وجود ندارد

وی در رابطه با انجام سقط‌های جنین غیر قانونی در برخی مراکز و اقدامات وزارت بهداشت در این خصوص عنوان کرد: نظارت‌های وزارت بهداشت در دو حوزه عملکردهای قانونی و تخلفات غیرقانونی صورت می‌گیرد .مراکز بهداشتی و درمانی اعم از مطب،‌ آزمایشگاه، رادیولوژی طبق قوانین نظارت آن به سازمان‌هایی همچون نظام پزشکی و وزارت بهداشت سپرده شده و به صورت دوره‌ای نظارت بر آنها صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: به دلیل کمبود امکانات و نیروی نظارت بهداشت این ادعا در وزارت بهداشت که نظارت بر مراکز بهداشتی و درمانی کامل است وجود ندارد، اما بر اساس بندی از قانون برنامه پنجم به وزارت بهداشت اجازه داده شده است تا از سازمان‌های غیردولتی در راستای نظارت بر موسسات درمانی استفاده شود.

وی ادامه داد: در صورتی که سقط‌های غیرقانونی در زیرزمین خانه‌ها انجام گیرد سعی می‌کنیم بر این موضوع نظارت کنیم و حتی از نهادهای دیگر همچون ناجا و اطلاعات مردمی نیز استفاده خواهیم کرد.

قائم مقام وزیر بهداشت عنوان کرد: البته برخی از تخلفات به صورتی بوده که هر دو طرف به تخلف رضایت داده و کار سقط را به صورت غیرقانونی،‌ غیر شرعی و غیراخلاقی انجام می‌دهند، در بسیاری از مواقع فردی که سقط را انجام می‌دهد پزشک نیست و این اقدام در محلی غیرقانونی انجام می‌شود، لذا سیستم نظارتی ما علی‌رغم تلاش نمی‌تواند آن را کشف کند.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در این زمینه انتظار داریم که هم مردم دست به چنین عملی نزنند و هم ارائه کنندگان خدمت از طریق سیستم خود نظارتی در مقابل تخلفات بایستند. البته باید توجه داشت که اکثریت جامعه پزشکی چنین تخلفات را برنمی‌تابند و واکنش نشان می‌دهند.

حریرچی در پاسخ به ایکنا عنوان کرد: آمار مستقیمی در مورد سقط غیرقانونی در وزارت بهداشت موجود نیست، ضمن اینکه آمارهای مستقیم پایین تر از آنچه که پیش بینی می‌شود است؛ چرا که زمانی پس از سقط غیر قانونی چنانچه عوارضی پیش آید در اکثر مواقع فردی که عمل سقط را انجام داده به دلیل ترس از عواقب قانونی خود به صورت غیرقانونی عوارض را نیز کنترل می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به سفر رئیس جمهور به مالزی و تأکیدات ایشان در رابطه با موضوع روغن پالم اظهار کرد: روغن پالم یک روغن خوراکی بوده و حداقل 5 نوع دارد. این روغن منبع روغن مصرفی 33 درصد کشورهای جهان است. پالم دارای ویژگی‌های مثبت و منفی است. پایداری بالا، مقاومت در برابر حرارت ویژگی‌های مثبت روغن پالم است و صنعت نیز به آن علاقه دارد از سوی دیگر وجود اسیدهای چرب اشباع‌شده که در رگ‌ها رسوب می‌کند و از لحاظ تغذیه‌ای مشکل دارد از خطرات آن محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه نباید مسأله سلامت مردم و عملکرد وزارت بهداشت را با مسائل سیاسی مخلوط کرد گفت: رئیس‌جمهور در دیدار با نخست وزیر مالزی به بحث روغن پالم پرداختند و نخست‌وزیر مالزی به این مسئله اشاره کردند که مالزیایی‌ها با وجود مصرف روغن پالم، سلامتی آنها خوب است. این چنین بود که رئیس‌جمهور در پاسخ به سخن نخست وزیر مالزی خواستار حضور هیأتی از کشور مالزی در ایران برای بررسی و تبیین ویژگی این روغن شد وزارت بهداشت در انتظار سفر این هیأت بوده و پس از بررسی‌ها به تصمیم‌گیری در این رابطه می‌پردازد.

حریرچی ادامه داد: تمامی کشورهای جهان از روغن پالم استفاده می‌کنند، اما مصرف بعضی از کشورها به 5 درصد و مصرف بعضی دیگر به 90 درصد می‌رسد. مصرف کشور ما نیز قبل از اقدامات وزارت بهداشت به حدود 50 درصد می‌رسید که ما از سال 93 که واردات آن کاهش یافته این میزان به زیر 30 درصد رسیده است.

وی یادآور شد: واردات روغن پالم در سال 91 و 92، 750 هزار تن، 93 و 94، 400 هزار تن و با اقدامات صورت‌گرفته در شش ماهه نخست سال 95 به 180 هزار تن رسید که نسبت آن به شش ماهه نخست سال 94 کاهش 15 درصدی را نشان می‌داد.

اثرات کابل‌‌های فشار قوی در فواصل مشخص ثابت‌ شده است

حریرچی در ادامه با اشاره به ساخت و ساز‌های ساختمانی در کنار دکل‌های فشار قوی و عوارض جانبی آن بر سلامت مردم، عنوان کرد: برخی دکل‌ها در فاصله‌ای مشخص اثرات ثابتی دارند اما در رابطه با برخی دیگر بحث و اختلاف نظر وجود دارد.

وی افزود: در کنار برخی از دکل‌ها ساخت‌وسازها با مجوزهای قدیمی صورت گرفته و گاه نیز ساکنان محلی در این مناطق به صورت غیرقانونی این کار را انجام داده‌اند با این وجود وزارت بهداشت این موضوع را که دکل‌های مضر از در حوالی مناطق مسکونی ساخته نشود پیگیری می‌کند و همچنین تمهیدات لازم در ارتباط با دکل‌هایی که از پیش ساخته شده پیش‌بینی شود.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه در سراسر دنیا اصل بر پیشگیری است، عنوان کرد: بر اساس همین اصل ساخت و ساز در مجاورت این دکل‌ها نباید صورت گیرد، البته در بسیاری از مواقع خود مردم نیز همکاری نمی‌کنند و راغب نیستند ساختمان‌های خود را که قیمت چند صد میلیونی دارد ارزان‌تر بفروشند و یا واگذار کنند.

حمایت از کودکان کار در حوزه‌های بهداشت و درمانی

حریرچی در ادامه با اشاره به کودکان کار و اقدامات حمایتی وزارت بهداشت عنوان کرد: برخی از این کودکان در خیابان‌ها و برخی در کارگاه‌ها فعالیت می‌کنند، ما از دستگاه‌های ذی‌ربط و سازمان‌های مردم نهاد درخواست داریم که حمایت‌های لازم را از آنها انجام دهند.

وی تأکید کرد: بیشتر این کودکان می‌توانند بیمه داشته باشند لذا در حوزه بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت آمادگی ارائه خدمات به آنان را دارد.

آمادگی پذیرش مجروحان یمنی

سخنگوی وزارت بهداشت در پایان با اشاره به حوادث منطقه و بمباران یمن توسط ارتش سعودی عنوان کرد: کلیه بیمارستان‌های ایران این آمادگی را دارند که به مجروحان یمنی و دیگر کشورهای مسلمان که درگیر چنین حوادثی هستند خدمات ارائه دهند.

captcha