5 هزار طلبه در حوزه‌های کرمان مشغول به تحصیل می‌شوند
کد خبر: 3527520
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۹
الله‌وردی:

5 هزار طلبه در حوزه‌های کرمان مشغول به تحصیل می‌شوند

گروه اجتماعی: مدیر حوزه علمیه استان کرمان گفت: در سال جاری تحصیلی بیش از 5 هزار طلبه خواهر و برادر در 46 مدرسه علمیه مشغول به تحصیل می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کرمان، حجت‌الاسلام حسین الله‌وردی، مدیر حوزه علمیه استان کرمان شنبه، 13 شهریور در نشست خبری به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه کرمان گفت: امروز روز نخست ماه با ارزش و با فضیلت ذی‌الحجه بوده و در چنین روزی پیوند آسمانی حضرت علی بن ابی‌طالب(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) منعقد شده و روز ازدواج نامیده شده است.
وی افزود: اگر از تشیع و مکتب معنوی و معارف تشیع بعد از یک هزار و 400 سال نامی مانده به برکت حوزه‌های علمیه است که این معارف را با سختی‌ها به گوش نسل‌های بعدی رسانده‌اند.
مدیر حوزه علمیه استان کرمان بیان کرد: حوزه‌های علمیه تشیع حافظ معارف و مبانی تشیع بودند و همیشه روحیه انقلابی خود را نگه داشته‌اند و در هیچ برهه‌ای از تاریخ حتی در سخت‌ترین شرایط این را نداریم که حوزه‌ها در برابر ستمگران و جباران تسلیم شده باشند هرچند سختی‌های زیادی را هم متحمل شدند.
حجت‌الاسلام الله‌وردی افزود: حوزه‌های علمیه با کمترین هزینه بیشترین تأثیرگذاری را در اجتماع و تعلیم و تربیت معارف اسلام به ویژه مکتب تشیع و اسلام ناب داشته‌اند.
وی اظهارکرد: حوزه‌های علمیه از مراکز آموزشی از صدر اسلام تاکنون هستند که برای آموزش هیچ هزینه‌ای را دریافت نمی‌کنند، بلکه بر اساس رتبه علمی به طلاب و دانشجویان حوزه علمیه از یک مقطعی کمک‌هزینه کمی هم داده می‌شود و این کمک‌هزینه از محل کمک‌های مردمی از جمله خمس تأمین می‌شود.
حجت‌الاسلام الله‌وردی گفت: حوزه علمیه کرمان بعد از بیش از دو دهه دوباره کرسی درس خارج را با حضور حاج آقا شیخ‌بهایی ارائه می‌دهد.
وی تصریح کرد: تا اواخر دهه 60 کرسی درس خارج را آیت‌الله روحانی اداره می‌کردند و بعد از فوت ایشان، نماینده ولی‌فقیه در استان برای پر کردن این کمبود و خلا اقدام کرد.
مدیر حوزه علمیه استان کرمان یادآور شد: چهار سال آیت‌الله بحرینی کرسی درس خارج را در کرمان داشتند، اما از آن جا که شرکت‌کنندگان و داوطلبان باید 10 سال درس‌های حوزه را خوانده باشند و برای درس خارج آماده شوند، بنابراین این زمینه فراهم نبود.
حجت‌الاسلام الله‌وردی گفت: در سال 84 همزمان با سفر رهبری به کرمان یکی از پیشنهادات ایشان این بود که در استان‌های بزرگی مانند کرمان حتما یک استاد درس خارج مستقر شود و بعد از آن سفر من را خواستند و پرسیدند آیا زمینه برای تشکیل کرسی درس خارج در کرمان هست یا خیر که بنده عرض کردم، اگر استاد را فراهم کنید با توجه به حمایت امام جمعه کرمان و استقبال استادان زمینه فراهم است.
وی عنوان کرد: 26 مدرسه سطح یک و عالی در استان کرمان از مدیران و استادان غیربومی هم استفاده می‌کنیم.
مدیر حوزه علمیه استان کرمان بیان کرد: در سال جاری تحصیلی بیش از 5 هزار طلبه خواهر و برادر در 46 مدرسه علمیه مشغول به تحصیل می‌شوند.
حجت‌الاسلام الله‌وردی تصریح کرد: مقطع تحصیلی حوزه‌های علمیه استان کرمان برای خواهران از سطح دو و سه و برای برادران از سطح یک، دو و سه آغاز می‌شود.
وی همچنین عدم ارائه درس خارج در کرمان را یک اشکال خواند وتأکید کرد: تزکیه در حوزه‌های علمیه ظرف برای تعلیم است و در حوزه‌های علمیه یک نیرو به عنوان معاون تهذیب داریم، اما مأموریت تهذیب و اخلاق بیشتر متوجه درون حوزه‌های علمیه است.
captcha