نظریات شهید مطهری و علامه طباطبایی میان دانشجویان ناشناخته مانده است
کد خبر: 3524855
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱
جوان نخبه بیرجندی:

نظریات شهید مطهری و علامه طباطبایی میان دانشجویان ناشناخته مانده است

گروه اندیشه: دانشجوی نخبه بیرجندی در حوزه علوم انسانی اظهار کرد: جوان دانشجوی ما هنور علامه طباطبایی، شهید مطهری و... را نشناخته و بیشتر از اینکه از این بزرگان بخواند و بشنود از نظریات دانشمندان غربی در رشته‌های مختلف چون جامعه‌شناسی می‌خواند.

چند روز گذشته در قم برنامه‌ای با عنوان گفتمان نخبگان علوم انسانی برگزار شد که در پایان این برنامه از دانشجوی نخبه بیرجند، سید محمد امین حسینی تجلیل به عمل آمد. این تقدیر بهانه‌ای شد تا پای سخنان این جوان نخبه بیرجندی بنشینیم و از او درباره بومی سازی علوم انسانی بپرسیم.

سید محمد امین حسینی دانشجوی نخبه بیرجندی در حوزه علوم انسانی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی گفت: طرحی به عنوان گفتمان نخبگان علوم انسانی با حضور حدود 300 دانشجو در قم برگزار شد که هدف از آن قدم برداشتن در مسیر تمدن‌سازی علوم انسانی بود.

وی اظهار کرد: در پایان این طرح بسیار مفید از کسانی که در فرآیند مناظرات این طرح و امتحانات آن موفق بوده و جزو برترین ها محسوب می‌شدند تجلیل به عمل آمد که یکی از افراد من بودم که توسط رئیس مجلس شورای اسلامی تجلیل شدم.

این دانشجوی نخبه بیرجندی که اکنون در رشته حقوق و در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته دانشگاه علوم قضایی تحصیل می‌کند، بیان کرد: در وضعیت موجود بیشتر نقل قول‌های کتب منابع رشته‌های علوم انسانی از دانشمندان و جامعه‌شناسان غربی است و دانشجویان بیشتر از کانت و مارکس و.. می‌خوانند.

حسینی ادامه داد: این وضعیت حاصل نگاه غربی به علوم قبل از انقلاب است و بعد از انقلاب نیز آن طور که باید نخبگان علوم انسانی خود را نشناختیم تا بتوانیم نظریات آنان در حوزه های مختلف علوم انسانی را تبین و برای جوان دانشجو بیان کنیم.

وی افزود: متأسفانه جوان دانشجوی ما هنور علامه طباطبایی، شهید مطهری و.. را نشناخته و بیشتر از اینکه از این بزرگان بخواند و بشنود از نظریات دانشمندان غربی در رشته های مختلف چون جامعه شناسی و جامعه شناسی می‌خواند.

این دانشجوی نخبه علوم انسانی گفت: در برخورد با غرب سه نظریه وجود دارد که شامل غرب گریزی، غرب گزینه‌ای و استحاله کردن فرهنگ غرب در باورها و فرهنگ بومی خودمان است که راه حل سوم منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

عناصر مطلوب غرب را بومی‌سازی کنیم

حسینی اظهار کرد: راه حل درست تنها این نیست که عناصر خوب غرب را گرفته و استفاده کنیم چرا که در نهایت باز نیز فرهنگ غرب وارد جامعه ما می‌شود، بلکه علاوه بر فراگرفتن عناصر مطلوب و درست غرب باید آن را بومی سازی کنیم.

وی بیان کرد: زمانی که در قرون گذشته غربیان، فرهنگ مسلمانان را گرفتند نیز همین روش را برگزیدند، اینگونه نبود که غربی ها کتاب قانون ابوعلی سینا را مطلق بپذیرند بلکه آنان نیز این مفاهیم را متناسب با فرهنگشان بومی‌سازی کردند.

این دانشجوی رشته حقوق ادامه داد: رشته حقوق به پشتوانه فقه یکی از مساعدترین رشته ها برای اسلامی شدن است در حالی که در شرایط فعلی قانونگذاری ما به نوعی ترکیبی از غرب و اسلام بوده و شرایط مطلوبی ندارد.

حسینی یادآور شد: نگاه به آینده مثبت است و همین 300 دانشجویی که در طرح نخبگان علوم انسانی شرکت کرده و متفق بر تمدن‌سازی اسلامی بودند در آینده سکاندار دانشگاه‌ها می‌شوند و بی‌شک تأثیر‌گذار خواهند بود.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۶/۰۳ - ۱۱:۲۸
0
0
موفق باشی سید جان...حرفت حقه...
captcha