موفقیت لوایح بانک مرکزی نیازمند همکاری مجلس است
کد خبر: 3522313
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸
هادی غنیمی‌فر:

موفقیت لوایح بانک مرکزی نیازمند همکاری مجلس است

گروه اقتصاد: رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی درباره لوازم موفقیت لوایح بانک مرکزی برای اصلاح نظام بانکی گفت: موفقیت این لوایح بدون همکاری مجلس و فعالان اقتصادی امکان‌پذیر نیست.

هادی غنیمی فر، رئیس اتحادیه سراسری تعاونی های تولیدی
هادی غنیمی‌فر، رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره لوازم موفقیت لوایح دولت برای اصلاح نظام بانکی اظهار کرد: ابتدا باید گفت که تاکنون چیزی از سیستم بانکی عاید اقتصاد کشور نشده است بلکه حتی در مورد مصوبات مجلس که اعلام شده باید فلان اقدامات از سوی نظام بانکی صورت گیرد، اقدامی صورت نگرفته است.
بدهکاری گسترده به سیستم بانکی
وی ادامه داد: بسیاری از افراد به دلیل وضعیت کنونی سیستم بانکی، به این سیستم بدهکار شده و منتظرند که نظام بانکی چگونه با آنان برخورد خواهد کرد و به همین دلیل است که بنده چندان به این لوایح خوش‌بین نیستم اما مجلس همانگونه که این لوایح را تصویب می‌کند باید بعد از تصویب هم بُعد نظارتی را اعمال کرده و از بانک ‌مرکزی طلب کند که چرا به این لوایح عمل نشده است.
رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی خاطرنشان کرد: اگر مجلس چنین اقداماتی را انجام داده و حتی دولت را وادار کند که چند رئیس بانک را برکنار کند در اینصورت، قدرت مجلس به بانک‌هایی که صرفا به منافع خود می‌اندیشند و عمده آنها هم دولتی هستند، نشان داده خواهد شد.
بانک مرکزی، فعالان اقتصادی را به همکاری دعوت کند
غنیمی‌فر تأکید کرد: بانک‌ها در حال ورشکست کردن تمام اقتصاد کشور هستند و به دلیل عملکرد آنها، بسیاری از افراد حاضر به فعالیت اقتصادی نیستند چراکه می‌ترسند بانک‌ها آنها را از پا در بیاورد. اگر از فعالان اقتصادی بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که تاکنون کار بانک بدین‌گونه بوده است که وام‌های با بهره بالا پرداخت کرده و فعالان اقتصادی نمی‌توانند این وام‌ها پس دهند؛ در نتیجه معوقات بانکی افزایش می‌یابد.
وی افزود: بانک قادر نیست این وضعیت را اداره کند فقط در برخی موارد اموال را به حراج می‌گذارد و یک عده دلال دیگر آن را می‌خرند و به همین دلیل برای موفقیت این لوایح، بانک مرکزی باید نخبگان، فعالان اقتصادی و انجمن‌های اقتصادی و تولیدی را فرابخواند تا در این زمینه اظهارنظر کنند.
مشکلات شرعی عملکرد نظام بانکی
غنیمی‌فر ادامه داد: اگر در این زمینه، مجلس هم همکاری کند، در این صورت است که لوایح بانک مرکزی قابل اجرا شده و قدرت بانک مرکزی هم افزایش پیدا خواهد کرد اما اگر مجلس همکاری نکند، نظام بانکی می‌تواند همه اقتصاد کشور را از پای دربیاورد.
وی تأکید کرد: علاوه بر مشکلات اقتصادی که بیان شد، مشکلات شرعی بسیاری هم بر عملکرد نظام بانکی وارد است؛ از جمله اینکه اصل سود بانکی با وضعیت کنونی دارای مشکل شرعی است. آنقدر که قرآن ربا را مذمت کرده است زنا را مذمت نکرده است اما کسی گوشش بدهکار نیست.
رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی در پایان گفت: بانک مرکزی باید برای موفقیت لوایح خود از فعالان اقتصادی دعوت به همکاری کند اما بنده تاکنون مشاهده نکرده‌ام که از افرادی که در زمینه سیستم بانکی صاحب‌نظر بوده و همواره مورد مشورت قرار گرفته‌اند دعوت به همکاری شود.
captcha