اصلاح نظام بانکی واقع‌بینانه نیست/ سیستم پولی جدید طراحی شود
کد خبر: 3515826
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل/ فلسفه تحریم ربا؛ خدمت پول به بخش واقعی اقتصاد

اصلاح نظام بانکی واقع‌بینانه نیست/ سیستم پولی جدید طراحی شود

گروه اقتصاد: عضو هیئت‌ علمی دانشگاه خوارزمی عنوان کرد: وقتی قرآن ربا را تحریم کرده است، فلسفه اصلی آن این است که پول، کمک‌کننده بخش واقعی اقتصاد باشد، نه اینکه پول اصالت پیدا کرده و منشأ ایجاد پول شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین غلامعلی معصومی‌نیا، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بحث درباره جایگاه اصلاح نظام بانکی در تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت و اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای توجه به بخش واقعی اقتصاد است و بخش واقعی اقتصاد هم بدون داشتن یک نظام پولی سالم و مناسب نمی‌تواند تحقق پیدا کند.
اصالت سیستم بانکی در اقتصاد ایران
وی ادامه داد:‌ البته اگر بخش پولی به عنوان مکمل به کمک بخش واقعی نیاید، بخش واقعی اقتصاد هم موفق نخواهد شد. ذکر این نکته ضروری است که پول در اقتصاد دارای چهار وظیفه؛ شامل وسیله مبادله، وسیله ذخیره ارزی، وسیله سنجش ارزش و وسیله اعمال سیاست‌های پولی اقتصادی است؛ بنابراین اگر پول نتواند وظیفه مبادلاتی خود را انجام دهد یا از این وظیفه منحرف شود به عامل تخریب اقتصاد تبدیل می‌شود.
معصومی‌نیا تأکید کرد: با توجه به مواردی که بیان شد اگر سیستم پولی نتواند کارا باشد، اقتصاد کشور دچار مشکل خواهد شد. اتفاقی که اکنون در تمام سیستم بانکی ما اتفاق افتاده این است که سیستم بانکی به جای اینکه تسهیل کننده فعالیت بخش واقعی باشد، به حاکم بخش واقعی اقتصاد تبدیل شده و اصالت پیدا کرده است.
اصلاح نظام پولی؛ لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی
عضو هیئت‌ علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: امروزه بخش پولی تبدیل به اصل شده و بخش واقعی تبدیل به بخش فرعی اقتصاد شده است. اقتصاد به وضعیتی درآمده است که پول، پول می‌آورد و بخش اصلی اقتصادی نمی‌تواند از فعالیت‌ اقتصادی، سودی را کسب کند و معنی این سخن آن است که پول از وسیله مبادلاتی خود منحرف شده و این همان موردی است که اسلام آن را نهی کرده.
وی افزود: وقتی قرآن ربا را تحریم کرده است، فلسفه اصلی این تحریم آن است که پول، کمک‌کننده بخش حقیقی اقتصاد باشد نه اینکه پول اصالت پیدا کرده و منشأ ایجاد پول شود. ربا بدین معنی است که پول زاینده پول باشد در حالی‌که اگر ربا حرام باشد و کسی بخواهد کسب درآمد کند باید بخش پولی تبدیل به فرع بخش واقعی شود. با این اوصاف، تا زمانی‌که بخش پولی مناسبی نداشته باشیم، اقتصاد مقاومتی هم نمی‌تواند تحقق پیدا کند.
لزوم طراحی سیستم پولی جدید
معصومی‌نیا در پاسخ به این پرسش که آیا مانعی بر سر راه اصلاح نظام بانکی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی وجود دارد؟ اظهار کرد: تاکنون که هر تلاشی صورت گرفته نتیجه آن معکوس بوده است و بخش پولی از بخش واقعی فاصله گرفته. در شرایط کنونی، عمده مفاسد اقتصادی در بخش پولی ایجاد می‌شود؛ بنابراین بنده امیدی به اصلاح این نظام بانکی موجود ندارم.
وی ادامه داد: البته باید تلاش‌های لازم را انجام داد اما اقدام اساسی که باید صورت گیرد این است که همه سیستم بانکی ما تغییر پیدا کند. صاحبنظران باید این مورد را بررسی کنند که چه اقداماتی باید صورت گیرد تا نظام بانکی تبدیل به مکمل بخش واقعی اقتصاد شود؛ چراکه در شرایط کنونی چنین کارکردی را ندارد و به راحتی هم نمی‌تواند داشته باشد.
عضو هیئت‌ علمی دانشگاه خوارزمی در پایان گفت: باید سعی کنیم وضع موجود را اصلاح کنیم، اما کار اساسی این نیست، بلکه باید سیستم جایگزینی را طراحی کنیم که کارکرد سیستم کنونی را نداشته باشد. اکنون هم کسانی‌که طرحی برای اصلاح قانون عملیات بانکی بدون ربا آماده کرده‌اند در این راستا تلاش می‌کنند، اما کار مبنایی و مهم‌تر، طراحی یک سیستم پولی جدید است که باید در درازمدت پیگیری شود.
captcha