فعالان قرآنی در عرصه‌های علمی و فرهنگی پیشتازند
کد خبر: 3515658
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹

فعالان قرآنی در عرصه‌های علمی و فرهنگی پیشتازند

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس مجمع حافظان قرآن کاشمر ضمن اشاره به موفقیت‌های قرآن‌پژوهان و فعالان قرآنی در دیگر عرصه‌ها از جمله علمی و فرهنگی، ابراز کرد: بسیاری از دانش‌آموختگان مکتب قرآن در عرصه‌های دیگر هم موفقیت‌های قابل توجهی را کسب می‌کنند که برای نمونه می‌توان به کسب رتبه‌های برتر کنکور و فعالیت در دانشگاه‌های سطح بالای کشور اشاره کرد.

مجید معینی، رئیس مجمع حافظان قرآن کاشمر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، ضمن اشاره به موفقیت‌های قرآن‌پژوهان و فعالان قرآنی در دیگر عرصه‌ها از جمله علمی و فرهنگی، ابراز کرد: بسیاری از دانش‌آموختگان مکتب قرآن در عرصه‌های دیگر هم موفقیت‌های قابل توجهی را  کسب می‌کنند که برای نمونه می‌توان به کسب رتبه‌های برتر کنکور و فعالیت در دانشگاه‌های سطح بالای کشور اشاره کرد.
وی ادامه داد: تعدادی از فعالان قرآنی مجمع حافظان قرآن کاشمر در بخش فرهنگی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی کشور از جمله دانشگاه امام صادق(ع) حضور دارند، به طوری که حتی پس از اتمام دوره تحصیلی خود در مسئولیت‌های مختلف و همچنین در نهادهای علمی - فرهنگی به ادامه فعالیت مبتنی بر قرآن می‌پردازند.
حفظ همراه با تفسیر؛ عامل ارتقاء جامعه
معینی با اشاره به اینکه حفظ همراه با تفسیر است که موجب ارتقا فرهنگی جامعه می‌شود، اضافه کرد: این همراهی حفظ و تفسیر قرآن باعث تربیت افراد بااخلاص و استوار بر عقیده می‌شود که در سطح جامعه فعالیت کرده و ارزش‌های قرآنی را متجلی می‌سازند و این خود باعث جلب توجه و جذب افراد به سوی فراگیری علوم قرآنی است.
وی شروع فعالیت مجمع قرآن کاشمر را سال 1377 اعلام کرد و گفت: از ابتدای فعالیت این مجمع به حفظ قرآن همراه تفسیر پرداختیم که این اقدام برای اولین بار در بین قرآن آموزان آقا شهرستان کاشمر صورت می‌گرفت، اما به دلیل نبود فضای ثابت مناسب جلسات آموزشی ما گاهی در مساجد و گاهی در دارالقرآن‌ها و مؤسسات قرآنی برگزار می‌شد.
معینی ادامه داد: از حدود پنج سال قبل در محل دارالقرآن المهدی(عج) کاشمر که وابسته به اداره آموزش و پرورش است، مستقر شدیم تا این که مکانی ثابت که محل ساخت آن مشخص شده‌ است، احداث شود، البته امیدواریم طی سال آینده مراحل ساخت این مجموعه آغاز شده و فعالیت‌های خود را منسجم‌تر پیگیری کنیم.
افزایش گرایش به حفظ قرآن کریم
رئیس مجمع حافظان کاشمر با اشاره به افزایش گرایش افراد به سوی حفظ قرآن از سال 92 تاکنون، افزود: این شوق و اشتیاق را حتی در موفق‌ترین قاریان شهرستان هم مشاهده می‌کنیم که با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، گام در این مسیر نهادند و تاکنون حدود 80 نفر قرآن‌آموز در زمینه حفظ و تفسیر قرآن در مجمع حافظان قرآن کریم فعالیت دارند و با ما همکاری می‌کنند.
وی گفت: فعالیت‌های این مجمع تنها منحصر به حفظ قرآن نیست، بلکه با فعالیت‌های فرهنگی دیگر سعی داریم تا فرهنگ قرآنی را در سطح جامعه گسترش دهیم که از جمله این موارد می‌توان به ارائه مقالات فرهنگی ـ قرآنی اشاره کرد، به‌گونه‌ای که تاکنون سه مقاله در بخش‌های عفاف و حجاب، رعایت حدود الهی و روابط محرم و نامحرم در سطح شهرستان و منطقه نشر داده شده است.
راه‌اندازی سایت مجمع حافظان قرآن کاشمر
معینی با اشاره به فعالیت مجمع حافظان قرآن کاشمر در فضای مجازی، افزود: راه‌اندازی سایت مجمع حافظان به نشانی mahagh.ir حدود هفت‌ماه پیش از دیگر این اقدامات به شمار می‌رود که در این مدت کوتاه 180 هزار نفر از این سایت بازدید کردند و سبب کسب رتبه 20 کشوری در بین 100 سایت برتر حوزه معارف اسلامی شده است، علاوه بر این ما فعالیت خود را در شبکه‌های اجتماعی گسترش دادیم و به برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی نیز توجه داریم.
ورود مجمع حافظان به معضلات جامعه و شبهات قرآنی
وی اهداف مجمع حافظان قرآن را گرایش مردم به حفظ و تفسیر قرآن، دفاع از ارزش‌ها و تعالیم قرآن و مقابله با معضلات اجتماعی با توجه به قرآن عنوان کرد و گفت: تاکنون در دو بخش از معضلات جامعه یعنی شبهات قرآنی و حوزه عفاف و حجاب ورود پیدا کرده و همچنان به ارائه مقالات پژوهشی و اقدامات فرهنگی در این زمینه ادامه خواهیم داد.
معینی با انتقاد از رفتار برخی مسئولان در راستای تحقق فعالیت‌های فرهنگی، عنوان کرد: ما از عناصر منحرف و ضد دین انتظار همراهی نداریم، اما مسئولان فرهنگی و قشر مذهبی جامعه گاهی در جهت مانع تراشی برای فعالیت‌های مجمع حافظان عمل می‌کنند که برخی از آنها از اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی شهرستان هستند و این جای تأسف دارد، البته برخی نهادها و افراد همکاری بسیار خوبی با ما دارند.
رئیس مجمع حافظان کاشمر در پایان به تشریح کیفیت کار فرهنگی ـ قرآنی در شهرستان کاشمر پرداخت و ابراز کرد: در زمینه برگزاری کلاس‌ها و محافل قرآنی، شهرستان کاشمر وضعیت خوبی نسبت به دیگر شهرستان‌ها دارد، اما در ارائه محتوی قرآنی به جامعه هنوز دچار مشکل هستیم، البته این مشکل در سطوح استانی و حتی کشوری نیز بارز است و امیدواریم با تلاش هر چه بیشتر به اهداف خود دست یابیم.
captcha