اصلاح قوانین بانکی مقدمه ورود دولت به اصلاح نظام مالی است
کد خبر: 3514288
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳
بانکداری اسلامی؛ مبانی اقتصادی و فقهی/ سیدعباس موسویان:

اصلاح قوانین بانکی مقدمه ورود دولت به اصلاح نظام مالی است

گروه اقتصاد: عضو شورای فقهی بانک مرکزی اظهار کرد: اگر دولت قصد اصلاح نظام بانکی و مالی کشور را دارد، مقدمه این مسئله اصلاح قوانین و مقررات بانکی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به انتشار مرحله اول برنامه اصلاح نظام بانکی و مالی از سوی دولت اظهار کرد: اولین گام برای این اقدام توسط دولت، اصلاح قوانین بانکی است تا زمینه برای اصلاحات ساختاری و مقررات، آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها فراهم شود.

برای قضاوت درباره کارایی اوراق مصون از تورم زود است

وی در پاسخ به پرسشی درباره نقش اوراق مصون از تورم که رئیس کل بانک مرکزی، اخیرا استفاده از آن را برای ایجاد شفافیت و انضباط مالی در کشور ضروری دانسته‌اند، اظهار کرد: این اوراق تاکنون یک مرتبه منتشر شده و مقررات آن در سازمان بورس تدوین شده است اما هنوز نمی‌توان درباره کارایی یا موفقیت آن قضاوت کرد.
دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: اوراق مشارکت مصون از تورم و اوراق اجاره مصون از تورم به تصویب کمیته فقهی و شورای عالی بورس رسیده و یک مورد هم منتشر شده است اما با یک دفعه انتشار و آن هم در کوتاه‌مدت نمی‌توان اعلام کرد که آیا کارایی داشته است یا خیر؟

مفهوم اوراق مصون از تورم

موسویان خاطرنشان کرد: اوراق مصون از تورم برای اقدامات بلندمدت هدف‌گیری می‌شود که اصطلاحا، نه ناشر می‌داند در آینده تورم چه اندازه خواهد بود و وارد ریسک نمی‌شود و نه سرمایه‌گذار و خریداران اوراق از این مسئله اطلاعی دارند. بنابراین برای اینکه ریسک هر دو طرف پوشش داده شود، اوراق مصون از تورم منتشر می‌شود که  نرخ بازدهی آن به نرخ تورم در سال‌های آینده وابسته می‌شود.
عضو شورای فقهی بانک مرکزی در پایان اظهار کرد: با توجه به اینکه در ایران تنها یک مورد و آن هم اخیرا منتشر شده است نمی‌توانیم با قاطعیت اعلام کنیم که آیا اهداف انتشار این اوراق محقق شده یا محقق نشده است.
captcha