بی‌بصیرتی مردم علی(ع) را خانه‌نشین کرد
کد خبر: 3510142
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱
آیت‌الله حائری شیرازی:

بی‌بصیرتی مردم علی(ع) را خانه‌نشین کرد

گروه سیاسی: آیت‌الله حائری شیرازی گفت: مردم با بی‌بصیرتی آن حضرت را 25 سال خانه‌نشین کردند و در طول این سالها حاکمان با ظلم و ستم حکومت کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از زنجان، آیت‌الله محی‌الدین حائری‌شیرازی، عضو سابق مجلس خبرگان رهبری ظهر دیروز جمعه 4 تیر در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه زنجان اظهار کرد: برپایی نماز و به جا آوردن آن موجب نجات از تکبر خواهد شد و کسی که نماز را با ولایت الهی می‌خواند از تکبر و تواضع برخوردار خواهد شد.

آیت‌الله حائری‌شیرازی با اشاره بر استفاده بهینه از روزهای باقی مانده ماه مبارک رمضان سالجاری، تصریح کرد: روزه‌داری موجب اخلاص، زکات موجب رشد اقتصادی، حج موجب تقویت دین خواهد شد و نیز جهاد عزت اسلام و امر به معروف تربیت مردم و نهی از منکر ادب موجب ادب شدن سبک‌سران خواهدشد و تمامی این موارد اگر با ولایت طاغوت انجام شود نتیجه عکس را خواهد داد و همان طور که می‌بینیم داعش نیز به ضمن خود جهاگر است ولی با ولایت طاغوتی که این جهاد موجب ضداخلاصی در دین شده است.

وی با تاکید بر اینکه همواره دو حجت برای انسان‌ها در زمین وجود دارد، تاکید کرد: حجت ظاهری انبیا و اولیا، حجت باطنی عقل، دو حجتی هستند که در طول هم حرکت می‌کنند. در حجت عقلی انسان خوبی و بدی و یا زشتی و زیبایی یک عمل را می‌فهمد و اختلاف اصلی ما با گروهک‌ها، مدیریت عالم، دانشگاه‌های جهانی و همه نویسندگان بزرگ عالم بر سر همین موضوع است.

وی با بیان اینکه ولایت خدا دو بخش دارد که یک بخش آن سهم خود و بخش دیگر سهم دیگران است، افزود: انسان باید بداند که عالم هستی یک پادشاه، یک پروردگار و یک خدا بیشتر ندارد و انسان در این راه جای فرار و اختیاری را ندارد؛ چراکه تقسیمی در کار نیست.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه با آمدن قدرت اختیار، برخی سوء اختیار و برخی حسن اختیار را انتخاب می‌کنند، تصریح کرد: ولایت الله و ربوبیت خدا در فطرت انسان وجود دارد و اگر تلاشی نیز در این راه انجام دهد به ولایت خدایی رسیده است و اگر خواسته یا ناخواسته تلاشی را در این راه انجام ندهد به ولایت طاغوت خواهد رسید.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انسان وقتی به بلوغ می‌رسد قدرت ادراک و تقوا در ذات او به عنوان سرمایه علمی داده می‌شود، گفت: اختیار دقیقا از این نقطه آغاز می‌شود و در این نقطه است که حضرت علی (ع) به جای جنگ صبر کردند و به جای آن مردم را با عقل و بصیرت به دین اسلام تشویق و دعوت کردند ولی عموم مردم این دعوت را نپذیرفتند.

آیت‌الله حائری شیرازی خاطرنشان کرد: مردم با بی‌بصیرتی آن حضرت را 25 سال خانه‌نشین کردند و در طول این سالها حاکمان با ظلم و ستم حکومت کردند و مردم و خوارج باز هم از حضرت خواستند تا به اجبار حکومت را به دست بگیرد و در نهایت توسط فردی از همین گروه‌ها به شهادت رسیدند و این جریان نشان از عدم بهره‌گیری مردم از حجت باطنی و عقل و بصیرت بوده است.

captcha