درمان روح در مسجد انصارالحجة و درمان جسم در بیمارستان شهدای گمنام
کد خبر: 3490649
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
گفت‌وگو با مؤسس بیمارستان شهدای گمنام؛

درمان روح در مسجد انصارالحجة و درمان جسم در بیمارستان شهدای گمنام

کانون خبرنگاران نبأ: آيت‌الله وحیدی گلپایگانی، در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران نبأ از تأسیس بیمارستان شهدای گمنام و مسجد انصارالحجه می‌گوید؛ این بیمارستان و مسجد به همراه چند مدرسه و خانه برای افراد نیازمند در سال 60 توسط برادران رئیسی وقف، و آیت‌الله گلپایگانی بانی تأسیس این مسجد و بیمارستان شد.

به گزارش خبرنگاران ایکنا، نبأ، بيمارستان شهدای گمنام يكی از معدود مراكز درمانی منطقه 15 است كه اخيراً نيز توسعه‌يافته و تجهيز شده است؛ مؤسس و ‌بانی توسعه اين مركز آيت‌الله ‌محمدتقي وحيدي گلپايگانی، نماینده ولی‌فقیه در جنوب شرق تهران، است؛ وی در رابطه با مشکلات تأسیس بیمارستان و تأسیس مسجد انصارالحجة با خبرنگاران ایکنا، نبأ، به گفت‌وگو پرداخت و در رابطه با فعالیت‌های این بیمارستان از ابتدای تأسیس تا کنون گفت: زمین این بیمارستان 80 هزار مترمربع بود و مالکیت آن را اخوان رئیسی، برعهده داشت؛ این برادران در این زمین باغ مخروبه‌ای داشتند که از کارایی افتاده بود، این دو برادر  زمانی که من مسئول کمیته‌های تهران بودم زمین خود را برای کارهای عام‌المنفعه به من واگذار کردند، ما هم توسط مرحوم آيت‌الله بهشتی، شش ماه طول کشید که این زمین را تقسیم کردیم که تا کارهای قانونی‌اش تمام شد؛ آقای بهشتی هم خدا رحمتش کند پشت کار را گرفته بود و گرنه کار پیش نمی‌رفت.







آیت‌الله وحیدی‌گلپایگانی ادامه داد: قسمتی از زمین به آموزش و پرورش اختصاص پیدا کرد؛ چند مدرسه ساخته شد؛ یک قسمتی از زمین هم به شهرداری برای کارهای عام‌المنفعه‌ اختصاص پیدا کرد؛ یک قسمتی از زمین نیز به بوستانی با عنوان «شهدای گمنام» اختصاص یافت.
وی ادامه داد: بخشی از این زمین نیز به اشخاصی داده شد که از نعمت داشتن مسکن محروم بودند و در این زمین برای این افراد خانه ساخته شد؛ قسمتی از زمین هم که موقوفه بود به بیمارستان اختصاص دادیم؛ ابتدا در سال 62 اقدام به ساختن درمانگاه کردیم در همان زمینی که اختصاص به بیمارستان داده بودیم درمانگاهی ساختیم که با استقبال مردم روبرو شد.
آیت‌الله وحیدی تصریح کرد: سپس ما تصمیم گرفتیم که در سال 71 بیمارستان بسازیم؛ برای اخذ جواز با مشکل مواجه شدیم و به ما جواز ساخت بیمارستان نمی‌دادند؛ رفتیم خدمت مقام معظم رهبری و جریان را با ایشان در میان گذاشتیم؛ گفتیم این مناطق هیچ بیمارستانی ندارد و وزارت بهداشت نیز برای ساخت بیمارستان موافقت نکرده است؛ در این جلسه آقای ناطق‌نوری هم حضور داشتند، گفتند کمک کنید تا اجازه ساخت را بگیریم؛ بالاخره جواز بیمارستان را خود وزارتخانه و نه معاونت آن، صادر کرد؛ سال 80 ساخت بیمارستان را آغاز کردیم، قسمتی از هزینه ساخت را تجار قدیم تهران و دوستانی که با آن‌ها در ارتباط بودیم دادند و قسمت عمده آن از سهم امام بود که اجازه آن را گرفته بودم و اخوان گنجی، کل تأسیسات این بیمارستان را خودشان دادند تا بیمارستانی به نام شهدای گمنام ساخته شد.



استاد سطوح عالی حوزه علمیه در رابطه با اینکه چگونه با مدیریت مسجد، ساخت این بیمارستان را نیز برعهده گرفت، گفت: مسجد انصار‌الحجة هم از همین زمین در سال 60 ساخته شد؛ در آن زمان اینجا گاراژی بود(محله مخبر) که باغ آقای رئیسی دیوار به دیوار آن بود، قسمتی از این باغ را گاراژ ساختیم و به صاحب آن دادیم و بقیه زمین برای مسجد در نظر گرفته شد.





نماینده ولی‌فقیه در جنوب شرق تهران ادامه داد: در این بیمارستان عموم مردم برای مداوا می‌توانند تلفنی وقت بگیرند و به بیمارستان مراجعه کنند و تمام تجهیزات که شامل فیزیوتراپی، آندوسکوپی و... است، در این بیمارستان وجود دارد؛ همچنین 50 الی 60 تختخواب هم این بیمارستان برای دیالیزی‌ها اختصاص داده است.


آیت‌الله وحیدی گلپایگانی در رابطه با کسری‌های هزینه‌ای این مرکز درمانی گفت: کسری هزینه‌های این بیمارستان را تأمین می‌کنیم، اشخاصی به درمانگاه مراجعه می‌کردند و هزینه درمان نداشتند که کسری هزینه ناشی از درمان این افراد را جبران می‌کنیم که این کسری از کمک‌های مردم و سهم امام جبران می‌شود؛ پزشکان هم در این زمینه همکاری می‌کنند.


نماینده مقام معظم رهبری ادامه داد: امور مالی مربوط به بیمارستان و مسجد را خودم مدیریت کردم و در همه کارهای مسجد و کارهای بیمارستان حضور فیزیکی داشتم، ولی برای ساخت بیمارستان مشکلات زیادی داشتیم، من فکر نمی‌کردم که تأسیس بیمارستان به این اندازه سخت باشد، وقتی که جواز برای بیمارستان گرفتیم بیمارستان تصفیه خانه آب و فاضلاب نداشت، یک میلیارد تومان خرج ساخت تصفیه‌خانه آب و فاضلاب برای بیمارستان شد، بعد گفتند مرکز زباله‌سوز می‌خواهد، کلی خرج کردیم تا مرکز زباله‌سوز درست کردیم.



لازم به ذکر است، آیت‌الله محمدتقی وحیدی گلپایگانی در سال ۱۳۱۳ در یکی از محلات شهرستان گلپایگان متولد شد؛ جد ایشان آیت‌الله محمدحسن وحیدی و پدرشان مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین وحیدی هر دو از روحانیون گلپایگان بوده‌اند.
وی برخی از دروس همچون صرف، نحو و منطق را نزد جدشان مرحوم  محمدحسن وحیدی آموخت و پس از آن به آموختن کتب بالاتری چون سیوطی و معالم الأصول پرداخت.
ورود به شهر مقدّس قم
آیت‌الله محمدتقی وحیدی‌گلپایگانی در سن ۱۸ سالگی جهت ادامه تحصیل به شهر قم عزیمت کرد؛ وی ابتدا در مدرسه رضویه و مدرسه ملا صادق و مدتی نیز در مدرسه دارالشفاء به تحصیلات حوزوی پرداخت و سپس حدود ۷ سال نیز در مدرسه فیضیّه مشغول به تحصیل شد.
مباحث قضایی دروس خارج فقه را نزد مرحوم آیت الله‌العظمی بروجردی گذراند و پس از رحلت ایشان درس خارج فقه را نزد مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی ادامه داد؛ درس اصول را نزد حضرت امام خمینی(ره) و بزرگانی چون آیت‌الله محقق‌داماد، فلسفه را نزد استاد شهید آیت‌الله حاج آقا مصطفی خمینی، ادبیات را نزد آیت‌الله مصطفی اعتمادی، دروس سطح را نزد آیت‌الله ستوده تفسیر قرآن را نزد ادیب و مفسّر بزرگ مرحوم آیت‌الله میرزا ابوالفضل قمی گذراند.
وی همچنین از محضر بزرگان دیگری چون آیت‌الله فاضل لنکرانی، آیت‌الله مشکینی و آیت‌الله حاج شیخ جلال گلپایگانی بهره‌ها برده‌ است.
آیت‌الله محمّدتقی وحیدی گلپایگانی به مدّت ۴ سال به آبادان رفت و در آنجا همراه با بزرگانی چون آیت‌الله جعفر سبحانی، شهید دکتر مفتح و حجت‌الاسلام قاسم تهرانی مشغول به تبلیغ شد؛ در سال ۱۳۴۴ از سوی مرجع عالیقدر آیت‌الله العظمی سید محمدرضا گلپایگانی به تهران اعزام و مشغول به فعّالیت شدند.


مسئولیت‌ها
1) با دستور حضرت امام(ره) به مدت ۶ سال فرمانده کمیته‌های انقلاب اسلامی در منطقه جنوب شرق تهران بودند
۲) به مدّت ۷ سال مسئول مرکز رسیدگی به امور مساجد در منطقه جنوب تهران بودند
۳) نماینده مقام معظم رهبری در جنوب شرق تهران از سال ۱۳۶۸ تا هم اکنون مدت ۲۴ سال


خدمات
ایشان علاوه بر فعالیت‌های سیاسی در حیطه مسائل فرهنگی و نیز انجام امور عام‌المنفعه نیز فعالیت‌هایی داشته‌اند که از آن جمله می‌توان به تأسیس بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی شهدای گمنام، تأسیس یک کتابخانه مجهز با متراژ ۴۰۰ متر مربع در جنوب تهران در مسجد انصارالحجة و نیز تأسیس صندوق قرض‌الحسنه غدیر در جنوب تهران اشاره کرد.
یادآور می‌شود، بیماران برای مراجعه به بیمارستان شهدای گمنام می‌توانند به آدرس میدان خراسان، خیابان خاوران، خیابان شهید اعظم نظامی، روبروی کوچه ابوذر مراجعه کنند و با شماره‌های ۳۳۷۰۸۰۷۸ و  ۳۳۰۳۲۰۰۴ الی 9 تماس بگیرند و مؤمنین برای مراجعه به مسجد انصارالحجة می‌توانند به آدرس تهران، میدان خراسان، خیابان خاوران، نبش خیابان شهید تاری، مراجعه کنند.
*علیرضا برومند
captcha