حوزه علمیه اتاق فکر برای تبلیغ جهانی اسلام داشته باشد
کد خبر: 3480269
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۸
آیت‌الله العظمی سبحانی:

حوزه علمیه اتاق فکر برای تبلیغ جهانی اسلام داشته باشد

گروه حوزه‌های علمیه: : آیت الله العظمی سبحانی با بیان اینکه خطابات قرآن، نشانه جهانی بودن پیام آن است تاکید کرد: حوزه باید اتاق فکر تشکیل دهد و محتوایی را به طلاب بیاموزد که برای تبلیغ در عرصه بین‌المللی مفید است.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) آیت‎الله العظمی سبحانی امروز 13 اسفندماه در همایش حوزه و عرصه بین الملل در مدرسه امام کاظم(ع) با بیان اینکه بسیاری از مستشرقین سربازان استعمار بوده و هستند گفت: آنها سعی دارند این نکته را القا کنند که اسلام دین اقلیمی است و تنها برای جزیره العرب بوده است.
وی افزود: سوره حدید، عصاره معارف دین است، حال کدام یک از آنها می‌توانند پاسخ دهند که چگونه می‌توانند این آیات را ببینند و بیان کنند که دین اسلام یک دین حداقلی و اقلیمی است؛ نکته دیگر این است که معارف اخلاقی که بخش اعظم آن در سوره حجرات که سوره اخلاقی قرآن است، بیان شده است، معارفی جهانی است نه اینکه صرفا برای مردم مکه و مدینه کارایی داشته باشد.
این مرجع تقلید بیان کرد: از دیگر سوی این افراد باید پاسخ دهند که قوانین اسلام در زمینه طلاق و نکاح، مواریث و قوانین حقوقی و اقتصادی و سیاسی اسلام، کدامیک صرفا برای یک محدوده خاص است؛ این معارف، همگی جهانی است و هیچ کدام به یک منطقه خاص انطباق ندارد.
این مرجع تقلید با اشاره به مبانی عرضه شده از سوی علامه طباطبایی گفت: ایشان بیان می کنند که اسلام دارای احکام فطری است و طبیعت احکام فطری نیز جهانی بودن آنها است؛ در این زمینه قرآن نیز یک دلیل قاطع دیگر را به ما ارایه می‌کند که همانا خطابات قرآنی نسبت به پیامبر است که در بسیاری از اوقات پیامبر اکرم(ص) به عنوان پیامبر ناس معرفی شده است.
وی گفت: یکی از ادله ما در این زمینه 216 مکتبوبی است که از پیامبر به ما رسیده است که تمام آنها بیانگر این مساله است که دین اسلام، دینی جهانی است زیرا ایشان مکتوبات مختلفی به سراسر جهان داشتند و سعی می‌کردند که مردم را با این دین مبین آشنا سازند.
این استاد حوزه بیان کرد: حال که جهانی بودن اسلام تایید و تثبیت شد باید این سوال مهم را پاسخ دهیم که برای جهانی‌سازی این دین مبین چه کرده‌ایم و چه راهی رفته‌ایم؛ از مسایل بسیار مهمی که در این عرصه مورد توجه است، ارایه محتوای غنی به طلاب است که می‌خواهند در سطح جهان به تبلیغ بپردازند.
ایجاد اتاق فکر
وی با ذکر این مطلب که حوزه باید اتاق‌های فکری ایجاد کند تا این مبانی را به طلاب ارایه دهد گفت: یکی از مسئولان امور دینی ترکیه چند سال پیش بیان می‌کرد که هم اکنون 5 هزار مبلغ ترکیه‌ای در خارج از کشور با خرج دولت این کشور فعال هستند.
آیت الله العظمی سبحانی اظهارکرد: در عصر ما، آیت الله العظمی بروجردی راه حوزه را به عرصه‌های بین‌المللی باز کرد و اولین مسجد را در آلمان ساختند و در سال 36 شمسی اولین مبلغ را به اروپا اعزام کردند.
این مرجع تقلید بیان کرد: کمبودها و ضعف‌هایی که در این زمینه وجود دارد، نباید باعث ناامیدی شود و باید از این مشکلات درس بگیریم و به بهترین شکل فعالیت کنیم؛ البته خوشبختانه معاونت بین‌الملل حوزه های علمیه فعالیت خوبی در این عرصه داشته است که باید این روند توسعه یاید.
آیت الله العظمی سبحانی عنوان کرد: در این عرصه باید به شکلی فعالیت کنیم که از سلف صالح از جمله سیدجمال الدین اسدآبادی درس گرفته و فعالیت علمی و تبلیغی خود را جهانی کنیم، زیرا سیدجمال در سخت‌ترین شرایط بهترین عملکرد را داشت و زمینه ساز توسعه اسلام را فراهم کرد.
captcha