جایگاه فرهنگ و آموزه‌های دینی در زندگی پایدار/ جوانان نیازمند تلقی درست از زندگی مشترک هستند
کد خبر: 3477585
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۰
حجت‌الاسلام و المسلمین قنادی:

جایگاه فرهنگ و آموزه‌های دینی در زندگی پایدار/ جوانان نیازمند تلقی درست از زندگی مشترک هستند

گروه جامعه: عضو هیئت مدیره انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه با تاکید بر جایگاه فرهنگ و آموز‌های دینی در قوام و پایداری زندگی مشترک، گفت: جوانان ما امروز نیازمند ترسیم نگاه درست و هدفمند با توجه به آموزه‌های دینی و قرآنی در زندگی مشترک هستند.

حجت‌الاسلام و المسلمین صالح قنادی، عضو هیئت مدیره انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به اصولی که قرآنی برای زندگی پایدار معرفی کرده و علل شکسته شدن قبح طلاق در جامعه فعلی، گفت: در خصوص استحکام نظام خانواده آیات فراوانی در قرآن داریم که باید به آنها توجه شود. به عنوان مثال خداوند در آیه 21 سوره نسا می‌فرماید : «وَ أَخَذْنَ مِنْکُمْ ميثاقاً غَليظاً»، با این بیان که خداوند متعال نظام خانواده را از جهت تکوین و تشریع مستحکم قرار داده است.

وی افزود: تکوین، نیاز همه انسان‌ها از جهت برپایی کانون خانواده است، که نیاز درونی و ساختار وجودی انسان بر اساس آن آفریده شده؛ به‌این معنی که همه انسان‌ها به‌طور طبیعی گرایش به تشکیل خانواده و تامین نیاز‌های عاطفی و شخصی به را صورت تکوینی دارند.

حجت الاسلام و المسلمین قنادی ادامه داد: از جهت تشریعی احادیث بسیاری نسبت به تشکیل خانواده وجو دارد و ثواب‌های بسیاری برای آن مترتب شده است؛ اما‌ در برابر تشکیل خانواده مسئله طلاق را داریم که هم مخالف با ساختار وجودی انسان و ساختارهای تکوینی اوست و هم در روایات و تشریع دین بسیار نکوهش شده است.

عضو هیئت مدیره انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه ، با اشاره به دلایل گسترش طلاق و شکسته شدن قبح آن اظهار کرد: مهمترین مسئله‌ای که در زمان فعلی می‌توان به آن اشاره کرد انتظار از زندگی مشترک است.

وی افزود: ما باید نگاه به زندگی مشترک را برای جوانان و متاهلینی که زندگی خود را شروع کرده‌اند به نگاه قابل ‌پذیرشی ترسیم کنیم. برای اینکه به این مسئله به‌صورت دقیق توجه شود باید انتظار از زندگی مشترک را در یک نگاه بنیانی از جهت جامعه شناختی و نگاه نهادی ببینیم.

حجت الاسلام و المسلمین قنادی تصریح کرد: باید نظام خانواده بر‌ پایه یک هسته، جهت انجام یک ماموریت مهم یا رسیدن به یک خواسته بنا شود. نگاه فعلی، نسبت به خانواده تاحدودی تاثیرپذیرفته از فرهنگ غرب است؛ به طوری که تا زمانی که لذت‌ها وجود دارد پایبند به خانواده هستیم و زمانی‌که لذت‌ها دچار فراز و نشیب شود انگیزه‌ای برای ادامه زندگی مشترک کم خواهد شد و به آسانی افراد از هم جدا می‌شوند.

عضو هیئت مدیره انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه بیان کرد: در نگاه فرهنگ دینی به خانواده به عنوان یک بنیان توجه می‌شود. به گونه‌ای که رسیدن به لذت‌ها و خواسته‌ها در مسیر این بنیان و کمک کننده این بنیان است و حتی اگر ما لذت‌های جنسی را در موقعیت‌های سنی پشت‌سر بگذاریم لذت‌های دیگر جایگزین آن خواهند شد.

وی با اشاره به مثالی ادامه داد: پدر و مادر بزرگ‌هایی لذت حضور در خانواده و لذت دیدن فرزندان و نوه‌ها را جایگزین لذت‌های جوانی کرده‌اند. لذا اگر نگاهمان نسبت به زندگی مشترک یک نگاه بنیادی باشد و نه نگاه ناپیدار باشد طبیعی است که بسیاری از سختی‌ها تحمل خواهد شد و فراز و نشیب‌های ابتدای زندگی به راحتی تحمل می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین قنادی صبر ‌دختر و پسر را موجب ثبات و پایداری برای کل زندگی دانست و افزود: دختر و پسری که با فرهنگ و آموزه‌های دینی رشد و پرورش یافته‌اند و با همین ملاک خانواده را تشکیل داده‌اند، طبیعی است که حاضر نخواهند بود با مقداری‌ خدشه‌دار شدن روابط جنسی و یا تامین نشدن نیاز‌های عاطفی و یا حتی مشکلات اقتصادی از مسئولیت زناشویی دور شوند و حاضر به طلاق شوند.

عضو هیئت مدیره انجمن قرآن‌پژوهی حوزه علمیه گفت: پسر و دختری که بر مبنای فرهنگ و اصول دینی، زندگی خود را آغاز ‌کنند همه سختی‌ها را به‌خاطر برتری و اهمیت بنیان خانواده تحمل و صبر می‌کنند تا زندگی از هم پاشیده نشود. در این مواقع اصل را بر حزب خانواده قرار می‌دهند.

وی تاکید کرد: باید برای انتظارات زوج‌های جوان از یک زندگی مشترک تعریف معنا‌داری داشته باشیم تا بتوانند مشکلات اول زندگی را به‌خوبی تحمل کنند و خانواده را به‌عنوان یک بنیان و نه یک مجموعه ناپایدار هدایت و مسیر زندگی را طی کنند.

captcha