انقلاب، خروج «ظلمات من النور» بود/ جامعه انقلابی با ذکر و دو بال شکر و صبر به مقصد می‌رسد
کد خبر: 3474786
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد:

انقلاب، خروج «ظلمات من النور» بود/ جامعه انقلابی با ذکر و دو بال شکر و صبر به مقصد می‌رسد

کانون خبرنگاران نبأ: حجت‌الاسلام محمد جواد حاج علی اکبری، گفت: خروج، معادل کلمه انقلاب است یعنی جامعه‌ای از شرایط طاغوت و از زیر سلطه آل فرعون که نماد طاغوت است خارج شده و به سوی ولایت الهی و حاکمیت ولی خدا قرار بگیرد از آن به خروج تعبیر می‌شود این همان انقلاب است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، حجت‌الاسلام محمد جواد حاج علی اکبری، رئیس و مرکز رسیدگی به امور مساجد در جلسات اخلاقشان که در مسجد ۷۲ تن مجموعه فرهنگي شهداي انقلاب اسلامي برگزار شد،  قبل از بحث اخلاقی ایام دهه فجر را تبریک گفت و تشریح کرد: غفلت، مادر و مولد تمام تاریکی‌ها است؛ تاریکی هم شامل جهالت، ضلالت، کفر، شرک، ظلم، تشویش، ترس و مفاسد اخلاق؛  همه اینها نقطه مرکزی و کانون اصلی تولید و مادر و مولد طاغوت است، بنابر دیدگاه قرآن کریم همه این تاریکی‌ها از دستگاه طاغوت سرچشمه گرفته است.



وی افزود: طاغوت هر چه بزرگتر ظلماتش بیشتر و هر چه ایام حضور و حاکمیتش طولانی‌تر بدبختی این ملت بیشتر است. قرآن کریم وقتی مأموریت پیامبر اکرم(ص) را معرفی می‌کند این مأموریت یک دعوت سطحی نیست که خواستی بپذیری یا نپذیری. این مأموریت، ایجاد تحول عظیم است که در قرآن، تحول عظیم به کلمه خروج تعبیرشده است.
 کارشناس مذهبی ادامه داد: خروج، معادل کلمه انقلاب است یعنی جامعه‌ای از شرایط طاغوت و از زیر سلطه آل فرعون که نماد طاغوت است خارج شده و به سوی ولایت الهی و حاکمیت ولی خدا قرار بگیرد از آن به خروج تعبیر می‌شود این همان انقلاب است.
حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری کلمه قرآنی انقلاب را خروج از «ظلمات‌ من النور» دانست و تشریح کرد: تعهد سطحی نیست این روزها تحولات سطحی را کلمه اصلاح می‌گویند که کلمه اصلاح در این جا ظلم شده است و إلا اصلاح عملیات اساسی است همان کاری که حضرت شعیب(ع) انجام داده است که در قرآن کریم این طور آمده است: « إِنْ أُرِيدُ إِلاَّ الإِصْلاَحَ مَا اسْتَطَعْتُ » من مأموریتم اصلاح است اصلاح یعنی همان انقلاب است.
وی ادامه داد: امام حسین(ع) هم کارش را این طور بیان کرد یا ایهاالناس « إِنّى لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلا بَطَرًا وَلا مُفْسِدًا وَلا ظالِمًا» من دنبال عیش و نوش، تفریح،  خوش‌گذارانی و ظلم و ستم نیستم «إِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاِْصْلاحِ فى أُمَّةِ جَدّى»  من برای اصلاح آمدم؛  اصلاح را حضرت این طور تشریح کردند «أُريدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهى عَنِ الْمُنْكَرِ وَأَسيرَ بِسيرَةِجَدّى وَأَبى عَلِىِّ بْنِ أَبيطالِب» که این چند جمله را که امام حسین(ع) پشت سرهم می‌فرماید به معنای اصلی کلمه یعنی همان انقلاب؛ یعنی عملیات من عملیات انقلابی است آمدم تا آل فرعون زمان را ریشه کن کنم و حاکمیت الهی را طبق سیره جدم در جامعه حاکمیت کنم.
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: امر به معروف و نهی از منکر امام حسین(ع) امربه معروف و نهی از منکر ذهنی و شناخته شده ما که نبود که مثلا بانو حجابت را درست کن. امربه معروفی  که وظیفه همه مؤمنین است؛ مؤمن قوی بدون امر به معروف و نهی از منکر معنا ندارد.  امر به معروف در تراز ولی، «اخراج ناس من الظلمات إلی النور» است  یعنی باید ریشه همه منکرات  که در جامعه حاکمیت طاغوت است را از بین ببریم این حاکمیت وقتی متلاشی شد یعنی ریشه منکرات زده شده است بعد باید شاخه و برگ‌ها منکرات را خشک کرد.  اصل حاکمیت طاغوت است اگر این باشد هیچ کاری به ثمر نمی‌رسد.
استاد حوزه ادامه داد:  نور فراگیر که جامعه را روشن می‌کند فقط در ولایت الهی است این هم از عملیات سیاسی است یعنی به حکومت مربوط می‌شود اگر در این عملیات اصلاح شود جامعه اصلاح می‌شود اگر فاسد باشد جامعه فاسد می‌شود وقتی جامعه فاسد شد روبه ظلمات کشیده می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه تفاوت زندگی در حاکمیت الهی و بردگی و مردگی در حاکمیت طاغوت قابل مقایسه نیستند، تشریح کرد: کسی که نتواند این تفاوت را بفهمد دچار جهل بزرگی شده است در قرآن کریم هم اشاره شده که «هل یستوی الظلمات و النور» ظلمات و نور مساوی نیستند این سؤالاتی که خدای متعال در قرآن کریم مطرح کرده است به عنوان نمونه آيا احیاء واموات مساوی هستند؟ آيا ظلمات و نور مساوی هستند؟ علم و جهل مساوی هستند؟ این سؤلات خیلی دقیق است چون خیلی از ما  قدرت تشخیص آن را نداریم که زندگی در حاکمیت طاغوت زندگی نیست، مردگی و بردگی است اسم آن نمی‌توان زندگی نامید.
کارشناس دینی ادامه داد:  چطور می‌شود که انسان تفاوت  حاکمیت طاغوت با حاکمیت الهی را درک نکند؛ علت عدم درک چیست ؟ که فرق احیاء و اموات را نمی‌فهمد عالم قبل از دهه فجر اموات است عالم بعد دهه فجر احیاء است نیاز به فهم عمیق دارد تا بتوانیم درک کنیم.
وی گفت: بنی اسرائیل شایستگی این  تحول را نداشتند؛ موسی(ع) آمد فرعون را با معجزه‌های الهی که آیات آن در قرآن آمده از سر راه این ملت برداشت.  فرعون کسی بود که خود را « أنا ربكم الاعلي» می‌نامید.  تمام سرچشمه‌های حیات مردم در دستش بود بچه‌ها را ذبح می‌کرد، زنان را به بردگی می‌گرفت این یعنی فرماندهی مطلق چون بشارت آمده بوده منجی خواهد آمد این کارها را انجام می‌داد ولی به اذن خدا و قیام حضرت موسی(ع) حکومت فرعون ریشه‌کن شد، حضرت موسی(ع) با معجزاتش کارش را پیش برد، خروج از ظلمات به نور انقلاب است و این یعنی یک تحول همه جانبه و تحول همه جانبه یک تحول سیستمی است یعنی باید آل فرعون ریشه کن شود الله تبارک و تعالی حاکمیتش به رسمیت شناخته شود و آنهایی که سر کار آمدند آبرو دار و به دنبال نقشه‌های الهی هستند.
حجت‌الاسلام حاج علی اکبری با تاکید براینکه اگر قومی مثل بنی‌اسرائیل اصالتش شکمش باشد نمی‌تواند تفاوت ظلمات و نور را درک کند و نمی‌تواند قدر ولایت الهی را بداند؛ گفت: قوم بنی اسرائیل از سه ویژگی که وظیفه اصلی یک جامعه موفق انقلابی است که به وسیله این سه ویژگی می‌تواند به مقاصد انقلاب رسید  فاقد بودند.  ویژگی اول ذکر است که نداشتند حافظه آنها خیلی ضعیف بود منشاء آن هم غفلت است؛ غفلت شخصی در حیات شخصی،  غفلت اجتماعی در حیات اجتماعی، ویژگی دوم که پیوست این غفلت است.
وی ادامه داد: دو ویژگی اساسی است که یک جامعه انقلابی می‌تواند به قله هدف‌های انقلاب پرواز کند دو بال است که بال اول صبر و بال دوم شکر است اگر این دو بال را یک جامعه انقلابی داشته باشد می‌تواند به هدف‌های انقلاب برسد.
استاد حوزه اضافه کرد: موتور محرک ذکر است و ذکر هم قلب افراد است و صبر و شکر دو بالی هستند که ما را به مقصد می‌رسانند. شروع این تحول الهی، مرحله به مرحله، منزل به منزل با چالش مواجه است و این تحول نیازمند صبر است.
وی افزود: حاکمیت طاغوتی شامل سیرت و صورت است صورتش در اوایل انقلاب شکسته می‌شود چنانکه آل فرعون شکسته شد سیرتش چون در رگ رگ اجتماع جاری است در نهایت بعدا شکسته می‌شود ممکن  انقلاب اسلامی در قدم اول موفق عمل کند مهم این است که در قدم‌های بعدی موفق عمل کند خیلی طول می‌کشد تا سیرت آل طاغوت را پاک سازی کرد  اگر مرحله اول  15 سال عملیات بخواهد مرحله دوم ممکن است100 سال عملیات بخواهد. از 15 خرداد تا سال 42 و 57 حساب کنید 15 سال عملیات انقلابی ما طول کشیده است.
استاد حوزه گفت: ارتجاع یعنی عقب پلید یعنی همان ظلمات هر جنس از عملیاتی که فرهنگ طاغوتی را احیاء کند عملیات ارتجاعی است مرتجع‌ترین انسان‌های انقلابی کسانی هستند که  نمادها،‌ سنت، سیره  و فرهنگ طاغوت را بازسازی می‌کنند اینها از همه مرتجع ‌تر هستند ولی خودشان را روشن‌ فکر معرفی می‌کنند. انقلاب آمد مادر ظلمات را ریشه کن کرد.
وی تشریح کرد: صابر نمی‌تواند تا پایان راه انقلاب بیاید صبّار می‌خواهد تا این بار را به مقصد برساند این قوم بنی اسرائیل هم این طور نبودن. در کنار صبار بودن شکر هم می‌خواهد. شکر گذار باشد می‌فهمد که نور ولایت یعنی چی،‌ نور ولایت را باید نعمت عظمای زندگی خودش بداند. و شکر هم در جبهه فداکاری، خلقت، جان فشاری و ایثار خودش را نشان می‌دهد و باید با ولی الهی همراهی کند.
استاد حوزه در پایان یادآورشد:  باید شکنجه‌ها، ظلم‌هایی که در دهه فجر رخ داده را باید یاد کنیم و برای انقلاب هم باید تا می‌توانیم کار کنیم و در رکاب ولی فقیه حرکت کنیم.
* علیرضا برومند
captcha