خلأ وجود آثار در حوزه نقد ادبی/ کتاب‌هایی که خریدار ندارد
کد خبر: 3466614
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
امینی:

خلأ وجود آثار در حوزه نقد ادبی/ کتاب‌هایی که خریدار ندارد

گروه ادب: دبیر علمی دهمین جشنواره شعر فجر با اشاره به خلأ وجود آثار در حوزه نقد ادبی گفت: این کتاب‌ها خریدار ندارد و ناشران هم علاقه‌ای به انتشار آنها ندارند.

اسماعیل امینی، دبیر علمی دهمین جشنواره شعر فجر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره خلأهای آثار ادبی گفت: برخی کمبودها در زمینه کتاب‌های حوزه ادبیات وجود دارد که یکی از آنها درباره کتاب‌های نقد ادبی است و با توجه به اینکه من یکی از داوران بخش شعر جشنواره نقد کتاب در سال جاری بودم، به وضوح آن را حس کردم.
وی افزود: در حوزه ادبیات آثار پژوهشی داریم، اما نقد ادبی نداریم و دلیل آن نیز این است که این گونه آثار مخاطب و مشتری چندانی ندارد، البته نه تنها نقد ادبی، بلکه نقد در مجموع در جامعه خریدار ندارد.
امینی در ادامه بیان کرد: ناشر با توجه به این موضوع است که علاقه‌ای به انتشار کتاب‌هایی درباره نقد ادبی ندارد و حاضر نیست که چنین کتابی را منتشر کند، البته نقدهای ادبی در مطبوعات و رسانه‌ها هست، اما در قالب کتاب بسیار انگشت‌شمار هستند.
وی ضعف آثار ادبی را ناشی از نبود نقد ادبی در کشور دانست و درباره برنامه‌های جشنواره شعر فجر برای رفع این خلأها گفت: ما نمی‌توانیم به نویسندگان بگوییم که کتابی در حوزه نقد ادبی بنویسند، چرا که اگر مخاطب نیاز داشته باشد، نویسنده نیز به سراغ نگارش چنین آثاری خواهد رفت.
دبیر دهمین جشنواره شعر فجر یادآور شد: در سال گذشته نیز در نهمین جشنواره شعر فجر، در حوزه نقد ادبی آثار کمی داشتیم و اگر هم اثری وجود داشت، آثار ضعیفی بودند و همین امر سبب می‌شود که اثر خوب هم دیده نشود و اثر به طور مستقیم و بدون نقد به دست مخاطب برسد.

captcha