١٢٠میلیارد ریال اعتبار برای بیمه ١٠ هزار فعال قرآنی مورد نیاز است
کد خبر: 3461282
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۸
معاونت قرآنی وزارت ارشاد طی نامه‌ای اعلام کرد؛

١٢٠میلیارد ریال اعتبار برای بیمه ١٠ هزار فعال قرآنی مورد نیاز است

گروه فعالیت‌های قرآنی: با توجه به اینکه برای بیمه پایه هر فعال قرآنی سالانه مبلغ ١٢ میلیون ریال اعتبار (سهم دولت) لازم است برای پوشش بیمه‌ای قریب به ١٠هزار نفر فعال قرآنی متقاضی بیمه سالانه ١٢٠ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این معاونت با انتشار خبری بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی خود به اطلاع‌رسانی شفاف در خصوص پیگیری‌های این معاونت برای حمایت از بیمه فعالان قرآنی کشور، توضیحاتی را ارائه داده که در ادامه آمده است.
با تشکیل صندوق اعتباری هنر برای حمایت بیمه‌ای و مالی از فعالان فرهنگی - هنری کشور، از سال ١٣٨٧ تا فروردین سال جاری فعالان قرآنی نیز تحت حمایت‌های بیمه‌ای این صندوق قرار گرفته‌اند که با توجه به عدم تامین مالی از سوی دولت موجب ایجاد بدهی سنگین این صندوق به سازمان بیمه تامین اجتماعی شد .
در فروردین سال جاری، صندوق اعتباری هنر نسبت به پالایش اعضاء تحت پوشش خود اقدام نمود که موجب پالایش اعضای غیر تخصصی صندوق گردیده است . در این راستا معاونت قرآن و عترت اقدامات مشروحه ذیل را انجام و در دست پیگیری دارد؛
١-  برای برقراری مجدد بیمه بیش از ٣٠٠٠ نفر از فعالان قرآنی که دارای سابقه بیمه بوده و در پالایش صندوق اعتباری هنر بیمه آنان قطع شده است با تدوین و تصویب آیین‌نامه حمایت از فعالان قرآنی و انعقاد تفاهم نامه با صندوق، پس از تأیید فعالیت آنان توسط ادارات استانی، مجدداً بیمه آنان فعال شد.
٢-  با توجه به اینکه برای بیمه پایه هر فعال قرآنی سالانه مبلغ ١٢ میلیون ریال اعتبار (سهم دولت) لازم است، برای پوشش بیمه‌ای قریب به ١٠هزار نفر فعال قرآنی متقاضی بیمه سالانه ١٢٠ میلیارد ریال اعتبار نیاز می‌باشد و این در حالیست که تا سال ٩٤ اعتباری برای این منظور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تخصیص داده نشد و این وزارتخانه با استفاده از منابع داخلی خود نسبت به استمرار بیمه این عزیزان(٣٥١٧نفر)با هزینه ماهانه ٣٥١٧ میلیون ریال اقدام نموده که افزایش تعداد بیمه شدگان مستلزم تخصیص اعتبار از سوی دولت محترم می‌باشد .
٣-  همچنین با همکاری صندوق اعتباری هنر در خصوص بیمه تکمیلی ٣٧٦ نفر از فعالان قرآنی متقاضی این بیمه با هزینه‌ای بالغ بر٢٠٦٠ میلیون ریال در سال جاری اقدام شده است .
٤-  با پیگیری‌های انجام شده و با همکاری معاونت محترم توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حمایت دولت محترم و مجلس شورای اسلامی، مبلغ ١٠٠ میلیارد ریال تحت عنوان بیمه فعالان قرآنی و مداحان در ردیف بودجه متفرقه قانون بودجه سال ٩٤ ( شماره طبقه بندی ٩٠-٥٥٠٠٠٠) مصوب گردید که پس از پیگیری‌های مکرر انجام شده ( نامه شماره ٢٤٨١٩/٩٣ مورخ ١٠/٨/٩٣ معــاون محترم قــرآن و عترت به وزیر محترم متــبوع]  پیوست شماره ١ [ ،نامه شماره ٣٠٥٦٦/٩٣ مورخ ٩/١٠/٩٣ معاون محترم وزیر به دبیر محترم شورای توسعه فرهنگ قرآنی ] پیوست شماره ٢[ ، نامه شماره ٣٣٨٦٠/٩٣ مورخ ٥/١١/٩٣ معاون محترم قرآن و عترت به وزیر متبوع ]پیوست شماره ٣ [، نامه شماره ٧١٩٢٥/٩٤/٧١ مورخ ٢٨/٥/٩٤ معاون محترم توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به معاون محترم توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی]پیوست شماره ٤[) ، با توجه به محدودیت‌های مالی دولت ، تا ٣٠% از اعتبار فوق به مبلغ ٣٠ میلیارد ریال برای تخصیص تصویب شد که از این میزان پرداخت مبلغ ١٥ میلیارد ریال به عنوان تخصیص شش ماهه اول به خزانه‌داری ابلاغ شد .

٥- با تأکید و دستور جناب آقای دکتر جنتی، وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر حمایت ویژه از فعالان حوزه قرآن و عترت فرایند تأسیس صندوق حمایت از فعالان قرآنی با تدوین اساسنامه صندوق آغاز شد که پس از برگزاری اولین جلسه هیأت موسس و تصویب اساسنامه، مراحل ثبت آن در ثبت شرکت‌ها در دست پیگیری است .

٦- با عنایت به اینکه این صندوق به منظور حمایت‌های مادی و معنوی از اشخاص حقیقی و حقوقی فعال یا دارای سابقه مؤثر در فعالیت‌های قرآنی در سال جاری فرایند تاسیس خود را صرفاً با پیشنهاد و دستور وزیر محترم آغاز نموده است و از هیچ نهاد بالادستی مصوبه‌ای صادر نشده است، بودجه مصوبی ندارد که در پیگیری بودجه آن کوتاهی شده باشد! و برای تامین بودجه آن در قانون بودجه سال‌های آتی باید پیگیری شود .
در پایان انتظار می‌رود با حمایت دولت محترم و مجلس محترم شورای اسلامی و اختصاص اعتبار کافی برای آغاز و افزایش آن در ســال‌های آتی برای استمرار حمایت بیــمه‌ای و مالی ( تسهیلات قرض الحسنه) بیش از ١٠ هزار فعال جامعه قرآنی کشور بتواند منشاء خیر و اثر باشد.

captcha