تحویل سند راه‌اندازی بانکداری اسلامی به نخست‌وزیر تاتارستان
کد خبر: 3459856
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۲

تحویل سند راه‌اندازی بانکداری اسلامی به نخست‌وزیر تاتارستان

گروه بین‌الملل: نسخه نهایی سند راه‌اندازی بانکداری اسلامی در روسیه به نخست‌وزیر جمهوری تاتارستان، تحویل داده شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «روسیا الیوم»، در این سند که دیروز، 16 آذرماه، تحویل ایلدار خالیکوف، نخست وزیر تاتارستان داده شد، امکان‌سنجی اقتصادی راه‌اندازی بانکداری اسلامی در جمهوری تاتارستان(با اکثریت مسلمان) تبیین شده است.

این سند شامل اصول و مبانی اساسی فعالیت در عرصه اقتصاد اسلامی، نمونه‌های اجرای بانکداری و بیمه اسلامی در کشورهای مختلف جهان، بررسی میزان توجه کشورهای منطقه به محصولات بانکداری اسلامی و چگونگی استفاده از مکانیسم‌های صنعت مالی اسلامی در سایه قوانین فعلی است.

در تدوین این سند که حدود 9 ماه به طول انجامیده است، دانشگاه «Unirazak» مالزی، مؤسسه مطالعات بانکداری و مالی اسلامی در مالزی «IBFIM» و صندوق توسعه کسب و کار و تأمین مالی اسلامی روسیه «IBFIM» شرکت داشته‌اند.

محققان و گردآورندگان این تحقیق معتقدند که جمهوری تاتارستان با جمعیت حدود چهار میلیون نفر، مکانی ایده‌آل برای ایجاد بانکداری اسلامی است.

همچنین، بخش بانکداری اسلامی روسیه در صورت راه‌اندازی می‌تواند سرمایه‌های اسلامی راکد در روسیه را که از انجام معاملات بانکی ربوی خودداری می‌کنند، به حرکت درآورد و سرمایه‌‌های اسلامی از خارج از این کشور را جذب کند.

لازم به ذکر است که بخش بانکداری اسلامی در روسیه هنوز در مراحل ابتدایی به سر می‌برد؛ اما وجود حدود 20 میلیون مسلمان در این کشور باعث می‌شود بخش بانکداری اسلامی در روسیه از آینده‌ای پررونق برخوردار باشد.

captcha