ضرورت همکاری فعالان رسانه‌ای جبهه انقلاب اسلامی با یکدیگر
کد خبر: 3447745
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۷
نجات عنوان کرد:

ضرورت همکاری فعالان رسانه‌ای جبهه انقلاب اسلامی با یکدیگر

گروه سیاسی: معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر لزوم شبکه‌سازی بین نیروهای فعال رسانه‌ای تأکید کرد و گفت: رسانه‌های دشمن برای کار باطل خود همکاری و تبادل اطلاعات دارند اما ما برای کارمان یا شبکه نداریم و یا ضعیف است؛ لذا رسانه‌های انقلابی باید با هم همفکری کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، محمدحسین نجات، معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 22 آبان‌ماه در اختتامیه هشتمین نشست مسئولان بسیج رسانه کشور که در هتل نخل مشهد برگزار شد، با اشاره به نقش کلیدی رسانه‌ها در معادلات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بیان کرد: رسانه در ابتدا فقط هفته‌نامه و روزنامه بود و بعد از آن هم رادیو و تلویزیون در اختیار دولت‌ها بود اما با آمدن رسانه‌های فضای مجازی مدیریت رسانه‌ها به مردم، کاردان‌ها و مسئولان رسید.

امروز رسانه ابزار نفوذ است

وی با بیان اینکه امروز رسانه تبدیل به ابزار نفوذ و تأثیرگذاری بر اذهان عمومی، جریان‌سازی و تسلط بر کشورها شده است، اضافه کرد: فضاسازی در ماجرای کسی که در شرایط عاطفی خود را در مهاباد از پشت بام پرتاب کرده بود، تبدیل جریان اخیر فیتیله‌ای‌ها پس از برخورد تند مسئولان صدا و سیما با آن‌ها و عذرخواهی خود آنان به تهدیدی برای امنیت ملی کشور، فضاسازی‌ها در جریان فتنه، جمع شدن دو سه هزار نفر با مطلع شدن خبر بستری مرتضی پاشایی نشان دهنده ظرفیت فضای مجازی در ایجاد نهضت‌ها و انقلاب‌هاست.

معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در ادامه به تسهیل در رساندن پیام انقلاب اسلامی با استفاده از فضای مجازی اشاره کرد و ادامه داد: ما در مشهد بودیم که با هماهنگی با دوستان در قم، لبنان و عراق تصمیم گرفتیم کمپینی تشکیل دهیم که نامش را هم عشاق آل محمد(ص) گذاشتیم و ظرف چند ساعت بسیاری از مسلمانان در جای جای دنیا به آن پیوستند.

وی با بیان اینکه اگر از هنر به خوبی استفاده شود، می‌توانیم پیاممان را به همه جوانان اروپایی برسانیم و نهضت جهان اسلام را به همه دنیا منتقل کنیم، گفت: یک روستایی می‌تواند در منزلش دستورات رهبر معظم انقلاب و حفظ ارزش‌ها را مطالبه کند؛ در همین اربعین می‌بینید چه عشق و علاقه‌ای ایجاد شده است و یا انتشار عکس آن کودک سوری که در حال مهاجرت در کنار دریا از دنیا رفته بود جدا از اینکه چقدر واقعی بوده یا نه، ابزاری برای مقابله با سیاست‌های استکباری بوده است.

نجات در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح و تبیین ابعاد نفوذ پرداخت و در ابتدای این موضوع با اشاره به فرهنگ لغت‌های اصطلاحات سیاسی، در توضیح معنای نفوذ ابراز کرد: نفوذ، مکانیزمی برای اثرگذاری بر دیگران است و اگر شخصی بتواند دیگران را متقاعد کند که رفتاری مرتکب شوند یا از کاری خودداری کنند با قدرت خود به طرف مقابل نفوذ کرده است و به عبارت دیگر نفوذ اثرگذاری در طرف مقابل بدون اعمال زور و تغییر عقیده و باورها به روش نرم به شمار می‌رود.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «مذاکره وسیله‌ای برای نفوذ است و ما به دلایل مشخص فقط در موضوع هسته‌ای مذاکره می‌کنیم و نفوذ وسیله‌ای برای تحمیل اراده دیگران بر جمهوری اسلامی ایران است»، به بررسی انواع نفوذ اقتصادی، امنیتی، فکری، فرهنگی، سیاسی در بیانات ایشان پرداخت و افزود: طبق بیان رهبر معظم انقلاب نفوذ فرهنگی، فکری و سیاسی از هر نفوذی مهم‌تر است.

ایجاد خدشه در باورهای دینی؛ یکی از راه های نفوذ است

نجات در توضیح ابعاد فکری دشمن اظهار کرد: یکی از راه‌های نفوذ، ایجاد خلل در باورهای دینی است، اینکه بقبولانند رفتار انقلاب اسلامی، رفتار پسندیده ای نیست، نتیجه ای ندارد همانطور که اوباما امسال قبل از سخنرانی آقای روحانی در سازمان ملل گفت: امروز یک دانشجوی ایرانی باید بپرسد که مرگ بر آمریکا چقدر برای او گشایش اقتصادی دارد؟ سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در ایران توسعه اقتصادی بیشتری به دنبال دارد یا مرگ بر آمریکا؟

وی ادامه داد: مفهوم سخنان آن‌ها این است که علت مشکلات اقتصادی ما مرگ بر آمریکاست و اگر می‌خواهید مشکلات اقتصادی شما حل شود باید ارتباط با آمریکا حل شود.

معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به نفوذ فرهنگی به عنوان یکی دیگر از ابعاد مهم نفوذ دشمن توضیح داد: طبق بیان رهبر معظم انقلاب، دشمن با نفوذ فرهنگی می‌خواهد باورهای جامعه که آن‌ها را سرپا نگاه داشته است، متزلزل کند.

نجات در ادامه با برشمردن آثار وابستگی و در مقابل آن قطع ارتباط با آمریکا بیان کرد: در دوران قاجار ایران محل تکتازی انگلیس‌ها شده بود و یا در لانه جاسوسی آمریکا ساختمانی بود با نام وزیر مختار، یعنی آنان با ما به عنوان یک وزارت خانه رفتار می‌کردند؛ در حالی که در رژیم سابق نمی‌توانستیم گلوله تولید کنیم، امروز همه صنعت نظامی‌مان را خودمان تولید می‌کنیم و سوریه و لیبی که به ما موشک زمین به زمین 60 و 70 متر می‌دادند، امروز سوریه یکی از واردکنندگان موشک‌های ایران شده است.

وی در ادامه با اشاره به سخن یکی از بزرگان مصر در دیدار با سعید جلیلی در زمان مسئولیت وی در شورای امنیت ملی افزود: آقای جلیلی برای من که در آن زمان معاون ایشان بودم، گفت: آن شخص مصری به من گفت شما 30 سال است رابطه با آمریکا را قطع کرده‌اید و از همه لحاظ شما را تهدید کرده‌اند و ما هم بهترین ارتباط را با آمریکا داشتیم اما امروز شما موجود زنده به فضا می‌فرستید و ما هنوز در کارهای اولیه گرفتار غربی‌ها هستیم.

نجات ادامه داد: آن شخص گفته بود عرب‌ها الان رتبه دوم را دارند و وقتی آقای جلیلی پرسیده بود جواب داد: عرب‌ها در شتر سواری رتبه دوم را دارند و بالاترین افتخار عربستان شترسواری است.

پیشرفت در قطع رابطه با آمریکاست

معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه ما اگر بررسی کنیم متوجه می‌شویم که افتخار و پیشرفت ما در قطع رابطه با آمریکا بوده است به نمونه‌هایی از این موارد اشاره کرد و گفت: در سال 82 بعد از آن که ما صنعت هسته‌ای خود را فریز کردیم، حاضر نشدند به ما یک سانترفیوژ برای تدریس در دانشگاه‌ها بدهند اما بعدها غنی‌سازی 20 درصد انجام دادیم که اگر کسی به 20 درصد رسیده باشد به غنی‌سازی 99 درصد رسیده است.

وی با اشاره به عبرت آمریکا از ناکارآمدی تهدید و تحریم و دکترین جدید اوباما در رفتار با جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: اوباما در صحبت با لابی صهیونیست‌ها به صورت ویدئو کنفرانس خطاب به وی گفته بود: شما می‌گویید چرا به دنبال مذاکره با ایران رفتیم و از گزینه نظامی استفاده نمی‌کنیم، ما اگر یکی از مراکز هسته‌ای ایران را بمباران کنیم، تل‌آویو و اسرائیل توسط موشک‌های ایران که در اختیار حزب‌الله و فلسطینی‌هاست با خاک یکسان خواهد شد و هزاران موشک بر شما فرود خواهد آمد.

وی با اشاره به سخن اوباما در وب سایت میک ادامه داد: اوباما گفته بود این برنامه شاید تدریجی باشد اما باید طوری شود که ایرانیان احساس کنند تسلیح حزب‌الله، تهدید اسرائیل و مرگ بر آمریکا گفتن باعث نفرت جامعه جهانی است و در ادامه دولت ایران هم از مواضعش دست می‌کشد و البته این اتفاقات تغییر در حکومت را می‌طلبد که ما به آن امیدواریم و شاید این نسل همان نسلی باشد که این برنامه‌ها درباره آن‌ها به وقوع می‌پیوندند.

معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به یکی دیگر از موارد نفوذ در مراکز تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز کشور بیان کرد: ما وقتی می‌خواهیم با روس‌ها قرارداد ببندیم عده‌ای می‌گویند ما که با اروپا در ارتباط هستیم چه نیازی به عقد قرارداد با روس‌ها داریم؟ و در شرایطی که می‌خواهیم خود را از بند ارتباط با کشورهای اروپایی برهانیم، عده‌ای این طور از ضررهای آن می‌گویند.

وی در ادامه به توضیح آثار واردات بر بیکاری پرداخت و ادامه داد: چند سال پیش مدیر خودروسازی ایران خودرو می‌گفت ما 95 درصد قطعات خودرو‌ها را در داخل تولید می‌کنیم اما امروز می‌گوید بیش از 45 درصد از این قطعات از چین وارد می‌شود و بسیاری از تولید کنندگان قطعات به همین دلیل کار خود را متوقف کرده‌اند و این یعنی ما نمی‌توانیم، در حالی که امام خمینی(ره) شعار ما می‌توانیم را به ما آموخت.

وی در ادامه بیان آثار واردات بر بیکاری اضافه کرد: اکنون ما 11 میلیون حاشیه‌نشین در20 شهر کشور داریم که 50 درصد آن‌ها بیکار هستند و یکی از شهرهای لرستان که بیشترین شهید را در دفاع مقدس تقدیم کرده است، 70 درصد مردمش بی کار هستند، حال آیا وارد کردن صنعت به کشور ما افتخار است؟

فرمول غرب، تبدیل ایران مقابل آمریکا به بازیگر همراه آمریکاست

معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فرمول غرب برای ایران، تبدیل ایران در مقابل آمریکا به بازیگر همراه با آمریکاست، ادامه داد: من احساس می‌کنم جریانی امروز روی کار آمده است که می‌تواند با غرب بهتر کار کند، خواهان رابطه با آمریکاست و در جوانان هم تغییر ایجاد شده است.

وی با اشاره به یکی از مواضع برخی مسئولان بیان کرد: عده‌ای می‌گویند حال که ایران توانست در هسته‌ای به نتیجه‌ای برسد، در سایر مسائل هم می‌شود مذاکره کرد در حالیکه رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند: من به وزیر خارجه گفته‌ام ما فقط در مسئله هسته‌ای با آمریکا مذاکره می‌کنیم.

نجات با بیان اینکه شعار امام(ره) حمایت از مستضعفان و تشکیل امت واحده اسلامی بود به یکی از شعارهای جریان سیاسی حاکم بر فضای سیاسی کشور اشاره کرد و گفت: امروز به جای این شعار، شعار خاورمیانه بدون سلاح هسته‌ای می‌دهند، این چه کاربردی دارد که این شعار به جای شعار حمایت از مستضعفان و تشکیل امت واحده اسلامی تشکیل شود در حالی که حاضر نیستند در مورد سلاح‌های هسته‌ای اسرائیل چیزی بگویند؟

وی اضافه کرد: چه دلیلی دارد شعار مبارزه با امپریالیسم ما تبدیل به شعار مبارزه با تروریسم شود که بگوییم ما با آن‌ها مشترکیم و مذاکره کنیم؟ دشمنان ما، حزب الله و مردم غزه را تروریست می‌دانند در حالی که ما رژیم اشغالگر قدس و داعش را تروریست می‌دانیم از همین رو گفتمان ما با آن‌ها کاملا متفاوت است اما با این نوع تفکر، ما خود را عملا در کنار آمریکا نشانده‌ایم و نفوذ هم یعنی همین که استکبارستیزی آمریکا بزک شود.

مردم را نسبت به مسائل اقتصادی و مذاکرات شرطی کرده‌اند

نجات شرطی کردن مردم نسبت به مسائل اقتصادی را یکی دیگر از اقدامات انجام شده توسط جریان سیاسی حاکم بر کشور دانست و افزود: گره زدن حل مشکلات اقتصادی به مذاکره یکی دیگر از کارهایی بود که انجام شد در حالی که وزیر اقتصاد گفت: رفع تحریم‌ها شاید 30 درصد در اقتصاد کشور تأثیرگذار باشد و ما اگر بخواهیم اقتصاد را سامان دهیم به 15 تا 20 سال دیگر نیازمندیم.

وی همچنین با بیان اینکه چرخه اقتصاد کشور دچار مشکل است به موضوع از بین رفتن محصولات کشاورزان به علت عدم فروش در بازار و عدم وجود صنایع غذایی در نزدیکی آن‌ها اظهار کرد: همین مشکلات باعث می‌شود عده‌ای حاشیه‌نشین شوند و مشکلاتی همچون اعتیاد جوانان در این مناطق اتفاق بیفتد.

نشان دادن چهره واقعی آمریکا وظیفه رسانه است

معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان وظایف رسانه‌ها پرداخت و بیان کرد: رسانه باید چهره واقعی آمریکای قبل و هم آمریکای امروز را نشان بدهیم، هیچ جنگی نمی‌تواند نشان دهید آمریکایی‌ها بر مسلمانان تحمیل نکرده باشند و این جنایات در یمن و سکوت در قبال فاجعه منا و منتشر نکردن حتی یک عکس از آن چهره واقعی آمریکایی‌هاست؛ رسانه همچنین باید مشخص کند که پیشرفت کشور در گرو اقتصاد درون‌زاست.

نجات با اشاره به جریان مرتبط با مسعود بهنود که با واریز دلار به حسابشان وابسته به گروه های رسانه سازی در کشورهای مختلف و سازمان CIA بوده‌اند، اظهار کرد: این افراد از طریق نرم‌افزار skype با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند که همان محوریت مطالب در VOA و BBC را در 10 تا 15 نشریه منتشر می‌کنند که عده‌ای از آنها دستگیر شدند و عده‌ای توجیه شدند که این بهترین روش برخورد با آنان بود اما آنچه مهم است همکاری این گروه‌ها با یکدیگر و استفاده از فضای رسانه‌ای داخل کشور بوده است در حالی که ما نیز باید از یکدیگر حمایت کنیم.

وی همچنین با اشاره به دستگیری این گروه‌های رسانه‌ای وابسته ابراز کرد: قضاوت در مورد اینکه دستگیری این افراد وظیفه سپاه پاسداران بوده است و یا وزارت اطلاعات، نیز مربوط به مراجع تصمیم‌گیر در این حوزه است.

معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه توجیه دیگران نسبت به واقعیات از وظایف بسیج رسانه است، اظهار کرد: مشکل اصلی ما این است که نتوانستیم تعدادی از افراد در نشریات جبهه دشمن را توجیه کنیم، اگر همراه ما باشند که همراه خواهند ماند، اگر بی تفاوت باشند، همراه می‌شوند و جبهه مقابل هم پشیمان می‌شود و اگر هم پشیمان نشد معلوم می‌شود این فرد وابسته است.

لزوم همکاری و تبادل اطلاعات فعالان رسانه‌ای جبهه انقلاب اسلامی

وی همچنین در پایان بر لزوم شبکه‌سازی بین نیروهای فعال رسانه‌ای تأکید کرد و گفت: آن‌ها برای کار باطل خود همکاری و تبادل اطلاعات دارند اما ما برای کار حقمان یا شبکه را نداریم و یا ضعیف است تا به طور مثال اگر 300 نفر خبرنگار همراه انقلاب در استان خراسان هستند، درباره کارهایی که باید در آینده انجام دهند، همفکری کنند.

captcha