کرسی‌های نظریه‌پردازی از سال آینده فعال ‌می‌شوند/ اخلاق؛ نیاز جدی حوزه امروز
کد خبر: 3358519
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
مدیر حوزه‌های علمیه در آیین بازگشایی حوزه:

کرسی‌های نظریه‌پردازی از سال آینده فعال ‌می‌شوند/ اخلاق؛ نیاز جدی حوزه امروز

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر حوزه علمیه با اشاره به فعال شدن کرسی‌های نظریه‌پردازی از سال آینده در حوزه به بحث اخلاق اشاره و تاکید کرد: اخلاق نیاز جدی برای روحانیت در عصر حاضر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‎الله سیدهاشمی حسینی بوشهری امروز 15 شهریور ماه در آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه که در مدرسه فیضیه برگزار شد، گفت: امروز اگرچه روز رسمی برای شروع دروس است، ولی برخی از مدارس شهرستان‎ها از ابتدای شهریور فعال شدند.

مدیریت تعطیلات حوزه

وی با اشاره به برخی دغدغه‎ها درباره تعطیلات حوزه تصریح کرد: حوزه از نیمه خرداد تا امروز مشغول به  کار تبلیغی بوده است و اگر چه تعطیلی زیاد در حوزه را دغدغه درستی می‎دانیم ولی تا حدود زیادی آن را در سال‎های اخیر مدیریت کرده‌ایم.

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار کرد:  طلاب باید از فرصت بی نظیری که امروز در اختیار دارند نهایت بهره را ببرند. در احوالات برخی بزرگان داریم که گاهی نمی‎توانستند دروس در طول سال را به درستی دریافت کنند و یا نیاز به مرور مجدد می‌دیدند و به همین دلیل از فرصت تعطیلات تابستان برای این کار استفاده می‌کردند.

وی با بیان اینکه هدف طلبه نباید خواندن یک کتاب و درس و جزوه و گرفتن مدرک باشد عنوان کرد: حتی برخی مراجع تقلید ما هم احساس می کنند در استشهاد به یک روایت نیاز به ادبیات دارند و یا باید سراغ مطالعه کتب بروند.

قدردان شرایط باشیم

حسینی بوشهری با اشاره به شرایط خوب امروز حوزه اظهار کرد: شرایط حوزه در گذشته برای تدریس و تحصیل فراهم نبود اما امروز امکانات و شرایط در حد نیاز فراهم است و هم استادان و هم طلاب باید قدردان این نعمت باشند و از آن بهره ببرند.

مدیر حوزه از طلاب خواست تا در کلاس ها حضور فعال داشته باشند و ادامه داد: نباید طوری باشد که ما نیاز به حضور و غیاب پیدا کنیم اگرچه اقتضائات ما را وارد این مقوله کرده است و نباید بعد از چند روز درس خواندن مجداد مسافرت و برنامه‌ای برای خود ایجاد کنیم.

وی گفت: آینده جهان از حوزه انتظارات گسترده‌ای دارد و هر قدر دنیا پیشرفت می‌کند این انتظارت بیشتر هم می شود و شبهات نوپدیدی داریم که شماها باید به آن پاسخ دهید کاری که علمای بزرگ ما در گذشته گاهی حتی درس خود را برای پاسخ به یک کتاب و مطلبی تعطیل می‌کردند.

حوزه یک سر و گردن بالاتر باشد

عضو جامعه مدرسین حوزه  علمیه قم با بیان اینکه حوزه باید به روز، بالنده و دارای پشتکار باشد افزود: ما باید یک سر و گردن از مراکز علمی دیگر بالاتر باشیم و فرصتی برای بیکاری نداشته باشیم زیرا فرصتی که امروز در اختیار حوزه هست در هیچ برهه‌ای از تاریخ نبوده است.

حسینی بوشهری گفت: امروز رسانه‌ها، نیروی انسانی و امکانات زیادی در اختیار داریم که در حوزه سراغ نداشته‌ایم و روحانیت امروز در راس نظام است و مسئولیت ما هم به همان میزان سنگین‌تر است و دشمنان نیز به میزان رشد حوزه‌ها علیه مابیشتر تبلیغ کرده و می‌کنند.

مسئولیت روحانیت با گذشته قابل مقایسه نیست

وی افزود: مسئولیت امروز روحانیت اصلا با گذشته قابل قیاس نیست زیرا د رجای جای دنیا علیه ما تبلیغ می شود و ما نیز اگر تمام وقت خود را صرف تبلیغ و تحصیل و تدریس بکنیم باز هم وقت کم می‎آوریم.

اخلاق؛ نیاز جدی حوزه

وی تاکید کرد: امروز دروس مختلف حوزه اعم از تفسیر و تاریخ و اصول و فقه و ... نیازمند بررسی و دقت بیشتر است و بیش از هر چیز نیز به مباحث اخلاقی نیاز داریم.

وی عنوان کرد: ما اول باید به عیوب خود برسیم و آن را برطرف کنیم و بعد سراغ دیگران برویم؛ طلبه باید زمان‌شناس باشد همان طور که شخصیت فرزانه و رهبر معظم انقلاب امروز در هر عرصه ای اعم از سیاسی و ... که وارد می‌شوند مانند یک کارشناس نظر می‌دهند.

وی ادامه داد: حوزه امروز باید با دغدغه رهبری دغدغه‎مند شود و در تحولات همه با هم همراهی و همدلی داشته باشند زیرا علما مرزبانان فرهنگی هستند و برای مرزبانی باید مرز و لوازم مرزبانی را شناخت.

تغییرات در دروس

حسینی بوشهری به تغییرات اعمال شده در نظام جدید حوزه اشاره و بیان کرد: تغییرات درسی در سطوح مختلف حوزه و متناسب با مقطع تحصیلی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: یکی از کارهای مهمی که در چند سال اخیر صورت گرفته است برنامه میثاق طلبگی است که طلاب به مدت یک ماه قبل از ورود به حوزه با زی طلبگی و شرایط و آینده آن بهتر آشنا می‌شوند.

تالیف 12 هزار اثر پژوهشی

عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: 12 هزار اثر پژوهشی امسال به جشنواره علامه حلی ارسال شده است و همایش استعدادهای برتر حوزه نیز هفته آینده با حضور آیت الله مکارم شیرازی برگزار خواهد شد و از طلاب برتر تجلیل می‎کینم.

کرسی‎های نظریه‌پردازی فعال می شوند

مدیر حوزه فعالیت 50 نشریه پژوهشی، 60 نشریه تخصصی و 16 نشریه ترویجی را از دیگر کارهای صورت گرفته برشمرد و اظهار کرد: انجمن‌های علمی و کرسی‌های آزاداندیشی توسعه یافته و از سال آینده کرسی‌های نظریه‌پردازی نیز فعال می‌شوند.

وی در خاتمه از طرح تبلیغی بینات و مخاطب قرار دادن هر 50 پایگاه فرهنگی اعم از مسجد و حسینیه و ... برای یک مدرسه علمیه به عنوان یک طرح جالب در حوزه نام برد.

گفتنی است مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه با حضور آیت الله العظمی نوری  همدانی، آیت الله مقتدایی رئیس شورای عالی حوزه‌های علمیه، آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه، آیت الله سید احمد خاتمی عضو شورای عالی حوزه، نمایندگان بیوت مراجع، اعضای جامعه مدرسین، حجج الاسلام و المسلمین فرخ فال مدیر حوزه علمیه استان قم، زمانی معاون بین الملل حوزه‌های علمیه، عماد معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، نبوی معاون تبلیغ حوزه و حسینخانی معاون تهذیب، برگزار شد.

captcha