لازمه موفقیت در طب سنتی ـ اسلامی شناخت دقیق گیاهان دارویی است
کد خبر: 3350088
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۲

لازمه موفقیت در طب سنتی ـ اسلامی شناخت دقیق گیاهان دارویی است

گروه اجتماعی: نویسنده کتاب کاربرد گیاهان دارویی با اشاره به اینکه موفقیت در طب سنتی جز با شناخت دقیق گیاهان دارویی میسر نمی‌شود، گفت: تنوع گیاهان دارویی محیط مستعدی برای رشد طب اسلامی در خراسان جنوبی به‌وجود آورده است.


سکینه کهنسال واجارگاه، کارشناس ارشد کشاورزی و نویسنده کتاب کاربرد گیاهان دارویی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، گفت: گیاهان دارویی چیزی جدای از طب سنتی یا همان طب ایرانی ـ اسلامی نیست.



وی اظهار کرد: با کاربرد طب سنتی و شناخت مزاج‌ها و آشنایی با گیاهان دارویی است که می‌توانیم دریابیم که برای هر فردی چه نوع گیاه دارویی لازم است و در حقیقت گیاهان دارویی ابزار پزشکان طب سنتی است که به درمان افراد می‌پردازند.



نویسنده کتاب کاربرد گیاهان دارویی با اشاره به اینکه موفقیت در طب سنتی جز با شناخت دقیق گیاهان دارویی میسر نمی‌شود، ادامه داد: تنوع گیاهان دارویی منطقه محیط مستعدی برای رشد طب ایرانی ـ اسلامی در خراسان جنوبی به‌وجود آورده است.



کهنسال افزود: ایران به لحاظ برخورداری از تنوع گیاهان دارویی وضعیت بسیار خوبی دارند به طوری که، بیش از دو هزار گیاه دارویی شناخته شده که حدود یک هزار و 200 گونه آن، خاص کشور ما است که در اقلیم دیگر کشورها دیده نمی‌شود.



وی بیان کرد: همین تنوع گیاهان دارویی شرایط خاصی را به لحاظ ظرفیت پرورش گیاهان دارویی و تولید داروهای گیاهی در سرزمین ما ایجاد کرده است.



مشاور پرورش گیاهان دارویی اظهار کرد: متأسفانه بسیاری از محصولات و گیاهان دارویی به صورت خام به کشورهایی مانند چین و آلمان صادر می‌شود و بدون اینکه درآمد چندانی برای کشور ایجاد کند پس از فرآوری صنعتی، ارزش افزوده زیادی برای کشورهای صاحب تکنولوژی تولید داروهای گیاهی به وجود می‌آورد، که این امر لزوم راه‌اندازی مرکز مطالعات و آموزش گیاهان دارویی در استان‌های مختلف را موجب می‌گردد.



کهنسال گفت: شناسایی گیاهان دارویی در خراسان جنوبی نیازمند مطالعه علمی است اما در حال حاضر شناخت گیاهان دارویی در این استان بیشتر از طریق دانش سینه به سینه است بانک اطلاعاتی دقیقی برای شناخت گیاهان دارویی این منطقه نداریم.



نویسنده کتاب کاربرد گیاهان دارویی گفت: کشت گلخانه‌ای گیاهان دارویی با توجه به مواجه بودن استان خراسان جنوبی با کم‌آبی و مشکل اشتغال فارغ‌التحصیلان و از طرف دیگر تدریس دوره‌های کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری گیاهان دارویی در دانشگاه بیرجند و آزاد می‌تواند کار‌آمد باشد.



در خراسان جنوبی 75 گونه گیاهان دارویی مزیت‌دار وجود دارد



کهنسال اظهار کرد: در خراسان جنوبی 75 گونه گیاهان دارویی مزیت‌دار وجود دارد و نکته قابل تأمل و توجه این است که این گیاهان بومی مزیت‌دار استان بوده و از تک گونه‌هایی  است که در ایران وجود دارد.



 وی در زمینه مشکلات پیش روی توسعه صنعت گیاهان دارویی خراسان جنوبی بیان کرد: در موضوع مشکلات گیاهان دارویی مطالعات پراکنده باید متمرکز شده و تمامی اطلاعات جمع‌آوری شده به‌صورت متمرکز مورد ارزیابی قرار گیرد.



کهنسال ادامه داد: در تحقق این مهم بخش خصوصی می‌تواند یاری‌گر بخش دولتی باشد و البته باید به این نکته توجه داشت شناسایی گیاهان دارویی نقطه آغازی در فرآیند بهره‌برداری از گیاهان است و بعد از شناسایی مراحل فرآوری باید به صورت دقیق و علمی اجرا شود تا بتوان از این امکان طبیعی به سودآفرینی اقتصادی دست یافت.



این کارشناس ارشد گیاهان دارویی یادآور شد: درمناطق کویری به‌دلیل شرایط اقلیمی رویش گیاهان دارویی از مطلوبیت بیشتری برخوردار است و این مطلب بر کسی پوشیده نیست، به‌عنوان مثال در نمایشگاهی که در تهران خودم حضور داشتم مشاهده می‌شد که خیلی از افراد خریدار با دیدن نام استان خراسان جنوبی دنبال خریداری از گیاهان دارویی بودند در صورتی که بسیاری از افراد در استان خودمان شاید خبری از این موضوع نداشته باشند.

captcha