دولت تدبیر و امید کمترین اتکا را به نفت دارد
کد خبر: 3314364
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۹
روحانی:

دولت تدبیر و امید کمترین اتکا را به نفت دارد

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور گفت: دولت تدبیر و امید کمترین اتکا را به نفت دارد و در بودجه 94کمترین اتکا را به نفت داشته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور روز یکشنبه، 24 خرداد در جمع سرمایه‌گذاران و صنعتگران خراسان شمالی با اشاره به اینکه برگزاری این نوع جلسات برای دولت مفید است و دولت نیازمند به شنیدن نظرات است، اظهار کرد: بیش از همه ما باید جویای نظرات دانشگاهیان باشیم، البته بین تولید و علم در کشور یک فاصله‌ای وجود دارد.
وی افزود: دانشگاهیان با مشکلات عملی تولید مواجه نیستند و از لحاظ علمی می‌دانند، اما باید بین علم، دانش، اساتید و کارآفرینان ارتباط برقرار شود.
وی ادامه داد: همه امیدمان از 24خرداد 94 بر این بود که این دولت بتواند شرایط لازم برای بخش غیردولتی فراهم کند، تردید نداریم در بخش اقتصادی اگر ما بتوانیم کار را به بخش غیردولتی واگذار کنیم و دولت کارش برنامه‌ریزی کلان و نظارت باشد کارها زودتر جلو می‌افتد.
روحانی با اشاره به اینکه تجربه می‌گوید که برای اجرای امور از متخصصان استفاده کنیم، اظهار کرد: اکنون در کشور با سختی‌هایی مواجه هستیم اما باید با این مشکلات مواجه شویم و بتوانیم آن‌ها را حل و فصل کنیم.
وی با تأکید بر اینکه باید فضای کار را فضای ایمن بسازیم، بیان کرد: فضای جامعه ما فضایی آرام است، با خشونت فضای کار و فرهنگ به وجود نمی‌آید وگرنه خشونت و کفن پوشیدن کاری ندارد و فقط دو متر پارچه نیاز دارد.
وی با بیان اینکه باید مشکلات مطرح شود، گفت: ما ادعا نداریم که کارها بدون اشکال است، چرا که اگر بدون اشکال باشد توقف ایجاد می‌شود و ما تلاش می‌کنیم که اشکالات را حل کنیم.
روحانی تأکید کرد: اگر بگوییم کارها بدون اشکال است به جایی نمی‌رسیم، باید اشکال را ببینیم و آن را حل کنیم و برای این کار باید یک فضای اعتدالی به وجود آید، فضایی که در آن مردم احساس آرامش کنند.
رئیس‌جمهور توضیح داد: عزت ما زمانی است که همه بیایند و برای سرمایه‌گذاری یکی بر دیگری سبقت بجوید، آن وقت جنس بهتری در اختیار مردم قرار می‌گیرد، ما در همه جا نیاز به رقابت داریم نه فقط در عرصه تولید داخلی.
وی تأکید کرد: اگر کشوری احساس کند نسبت به ایران منحصر به فرد است آن وقت هر شرایطی را برای ایران می‌گذارد و عزت و ذلت اینجاست، در حقیقت عزت و ذلت واقعی است و به کلام نیست، عزت واقعی زمانی است که اگر می‌خواهید وامی را بگیرید 100کشور در صف قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه ما عزت واقعی می‌خواهیم، گفت: کشور ما کشوری بزرگ با یک فرهنگ بزرگ و با امکانات طبیعی بسیار زیاد است و باید شرایطی را فراهم کنیم که موجب عزت کشور شود و این امر با تدبیر محقق خواهد شد.
روحانی خاطرنشان کرد: تدبیر به معنای آن نیست که فقط دومتری خود و کوتاه مدت را ببینیم بلکه باید شرایط کار و تبعات آن مشاهده شود، آن وقت محیط مناسب برای فعالیت ایجاد می‌شود.
وی گفت: نباید واقعیت‌ها را مخفی کنیم، باید واقعیت‌ها به مردم گفته شود، مردم باید مشکلات و راه حل‌ها را بدانند و نباید کاری کنیم که راهی برای عبور نداشته باشیم.
وی با اشاره به اینکه اگر شرایط حال حاضر را با 22ماه پیش مقایسه کنیم می‌بینیم که شرایط بهتر شده است، افزود: بنابراین توان داریم و ما باید با یکدیگر شرایط بهتری را خلق کنیم و در آن شرایط بهتر، شرایط جذب سرمایه را فراهم کنیم.
روحانی با بیان اینکه اگر شرایط به‌گونه‌ای باشد که دیگران نیازمندی ما را احساس کنند وضعیت به‌گونه‌ای دیگر می‌شود، ادامه داد: اما اگر شرایطی ایجاد کنیم که آن‌ها نیازمند ما باشند، شرایط تغییر خواهد کرد.
رئیس‌جمهور اظهار کرد: البته در این راستا دولت باید کارهایی انجام دهد اما دست و بالش چنان باز نیست، متاسفانه اقتصاد ما اقتصاد نفتی است و یک مقدار زمان می‌برد تا از آن جدا شویم، البته این دولت کمترین اتکا را به نفت دارد و در بودجه 94نیز ما کمترین اتکا را به نفت داشته‌ایم.
وی تصریح کرد: زمانی که قیمت نفت پایین می‌آید مسلما کشور با مشکلاتی مواجه می‌شود، شرایط ما هنوز شرایط تحریم است اما تردید نداریم با حمایت مردم مشکلات را می‌توانیم حل کنیم و به آینده بهتر هیچ تردیدی نداریم.
وی با اشاره به اینکه امسال تخصیص بودجه‌های عمرانی با تأخیر مواجه است و پروژه‌های عمرانی ما باید به بخش خصوصی واگذار شود، تأکید کرد: تلاش خواهیم کرد پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی آنها بیشتر از 70درصد است را تکمیل کنیم.

روحانی با بیان اینکه طی این جلسه مشکلات مختلفی بازگو شده است، گفت: راه حل برخی از مشکلات قابل دسترس است و در برخی از جاها باید برای حل مشکلات مقررات زدایی شود و  حل و فصل بسیاری از مشکلات به‌وسیله خودمان انجام می‌شود.
وی تاکید کرد: ما باید برای حل مشکلات اقتصادی همفکری و یاری کنیم، دولت به وعده‌های خود پایبند است، دولت وعده واگذاری امور به بخش خصوصی را داده بود  که پایبند این وعده خواهد بود.
روحانی گفت: اینگونه نیست که دست بر روی دست گذاشته باشیم تا مذاکرات به پایان برسد و تحریم‌ها برداشته شود، تحریم‌ها وحشیانه است و باید برداشته شود، اما مذاکره مانند اعتدال می‌‎ماند و اعتدال امروز برای جامعه، منطقه و دنیا یک ضرورت است و مذاکره نیز یک ضرورت است، راهکار حل و فصل مشکلات دنیا جز مذاکره، تفاهم و حل و فصل کردن نیست.
وی ادامه داد: یک راه بیشتر وجود ندارد و آن منطق مذاکره است، امروز شرایط ما شرایط مناسبی است و اینکه بسیاری از کشورهای همسایه و شرکت‌های بزرگ رغبت برای سرمایه‌گذاری در ایران را دارند به معنای آن است که راه‌ها و شرایط کشور ما درست است.

captcha