عمل به وعده‌ها، وظیفه قانونی، دینی و اخلاقی ماست
کد خبر: 3314354
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۵
رئیس‌جمهور:

عمل به وعده‌ها، وظیفه قانونی، دینی و اخلاقی ماست

گروه سیاسی: عمل به وعده‌ها، وظیفه قانونی، دینی و اخلاقی ماست و در طول ۲۲ ماه گذشته تلاش ما همین بود که براساس آنچه به مردم گفتیم و وعده دادیم، عمل کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور امروز یکشنبه، 24 خرداد‌ماه در دیدار با علما، ایثارگران و برگزیدگان خراسان شمالی، اظهار کرد: هیچ‌گاه مدعی نیستم و نبودم که ما بهترین و دقیق‌ترین راه و مسیر بی‌عیب و نقص را انتخاب کردیم، تلاش ما این بوده است با مشورت با صاحب‌نظران و استفاده از برگزیدگان و افراد صاحب‌نظر راه درست را انتخاب کنیم.
وی افزود: عمل به وعده‌ها، وظیفه قانونی، دینی و اخلاقی ماست و در طول 22 ماه گذشته تلاش ما همین بود که بر اساس آنچه به مردم گفتیم و وعده دادیم، عمل کنیم.
وی گفت: من وعده داده بودم که  در همه امور با صاحب‌نظران مشورت کنم که به این امر وفادار بودم و ان‌شاا... خواهم ماند اما این به این معنا نیست که امور بی‌تقص و عیب است به این دلیل نقد را یک راهبرد برای اصلاح می‌دانیم، البته نقد باید نقدی سازنده و منصفانه باشد و از روی دلسوزی و با هدف تقویت باشد.
رئیس‌جمهور ادامه داد: نصیحت هم دلسوزی است و هم ممکن است نقد باشد، در داخل آن تقویت نیز هست، ریشه نصیحت تقویت است، ریشه نقد باید تقویت باشد و به‌همین دلیل اساس نصیحت با تخریب مخالفت دارد.
وی افزود: مبنای همه ما در انتخابات سال 92 بر این بود که راه اعتدال و میانه‌روی را برگزینیم، این به معنای آن بود که افراط و تفریط جواب نمی‌دهد، در طول تاریخ هر جا افراط و تفریط بود، به مردم ضرر وارد شد.
وی ادامه داد: در حوادث مهم تاریخی و در خود انقلاب اسلامی با اعتدال پیش رفتیم که پیروز شدیم. امام راحل(ره) هیچ‌گاه خشونت را نمی‌پذیرفت، امام(ره) جذب کرد و دفع نکرد، امام(ره) جزء یک عده‌ای که جنایت کرده بودند و خائن بودند همه را جذب کرد و در مسیر انقلاب همین کار را ادامه داد، پاسخ گل در برابر گلوله امام، همان راه اعتدال بود که برگزیده بود.
روحانی با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) در پاریس کلمه جمهوری را انتخاب کردند، بیان کرد: شعار مردم استقلال، آزادی، حکومت اسلامی بود، امام(ره) در پاریس سخنرانی کرد و نظام حکومتی آینده را جمهوری اسلامی بیان کرد و بعد از آن شعار مردم استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی شد.
وی تأکید کرد: امام(ره) همواره معتدل و میانه‌رو بود و از هیچ‌کسی نمی‌ترسید و شجاعت و بینش فوق‌العاده‌ای داشت، امام راحل(ره) خوب می‌دید و با تدبیر، فکر و اعتدالش کمتر اشتباه می‌کرد.
وی توضیح داد: امام اگر می‌خواست مانند سایر انقلاب‌ها جوی خون راه اندازد، می‌دانید چه اتفاقی می‌افتاد، چه کینه‌ای به‌وجود می‌آمد، امام(ره) قبول نکرد و نپذیرفت، امام(ره) با افراط مخالف بود و راه اعتدال و میانه را پذیرفت و حتی در جنگ هشت ساله نیز راه اعتدال را در پیش گرفت، ما در جنگ اخلاقی رفتار کردیم.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دشمن بعثی حدود دو سه سال شهرهایی همچون دزفول و آبادان را بمباران می‌کرد و با موشک مورد حمله قرار می‌داد، گفت: اما امام هیچ‌گاه اجازه تلافی نمی‌داد، ما نیز هواپیما داشتیم و می‌توانستیم شهرهای عراق را بمباران کنیم اما چنین کاری انجام نشد.
وی با بیان اینکه تعدادی می‌گفتند ما نیز شهرهای آنان را بمباران کنیم تا آنان شهرهای ما را نزنند، اظهار کرد: اما امام خمینی(ره) گفتند باید 48ساعت قبل از طریق رادیو و رسانه‌ها به آن‌ها اطلاع‌رسانی شود بعد این کار انجام شود، که البته این امر کار را سخت‌تر می‌کرد چراکه دشمن پدافند خود را آماده می‌کرد و از سوی دیگر برای انجام چنین کاری آماده می‌شدند و اگر مقابله به‌مثل می‌کردیم از قبل از طریق رادیو و رسانه اعلام می‌شد.
وی بیان کرد: هیچ وقت امام(ره) اجازه نداد تا از سلاح شیمیایی استفاده کنیم اما بعثی‌ها در هشت سال دفاع مقدس علیه شهروندان این کشور سلاح شیمیایی استفاده کردند، دست هیچ اسیری را نبستیم، تیرباران نکردیم و شکنجه نکردیم اما آنان اسیران ما را شکنجه کردند و انواع خشونت‌ها را اعمال کردند، کجای دنیا سابقه دارد که در جنگ این همه اخلاق را رعایت کنند، ما در دفاع مقدس اعتدال را برگزیدیم، امروز هم باید اعتدال را برگزینیم.
روحانی افزود: بین استان‌ها نیز باید اعتدال وجود داشته باشد و نمی‌شود به یک استان بودجه زیادی اعطا شود و به یک استان بودجه کمتری دهیم.
وی همچنین، گفت: بین زن و مرد امروز اعتدال را رعایت نمی‌کنیم و باید از وجود بانوان برای مدیریت و توسعه کشور استفاده کنیم، هیچ فرقی در بین دختر و پسر وجود نداشته و هر دو مخلوق خدا هستند، جنسیت مطرح نیست بلکه علم، ایثار، فداکاری، تقوا و پاکدامنی مطرح است.
روحانی با تأکید بر رعایت اعتدال، ادامه داد: امروز در دانشگاه، حوزه علمیه و دیگر عرصه‌ها، دختران و پسران و زنان و مردان در کنار هم حضور فعال دارند.
وی با ذکر این‌که در همه صحنه‌ها، جامعه و اجتماع نباید اجازه دهیم که خشونت رواج پیدا کند، گفت: باید به حریم‌ها در همه عرصه‌ها احترام بگذاریم در غیر این‌صورت خودمان ضرر خواهیم کرد، جناح، حزب، شخصیت و بزرگان، هر یک دارای حریم‌هایی هستند، بنابراین باید حریم همه در جامعه حفظ شود، امروز اگر قدرت در دست من است و از آن سوء استفاده کنم فردا دیگری می‌آید و از قدرت علیه خود من استفاده خواهد کرد.
روحانی با تأکید بر حفظ حرمت‌ها در همه عرصه‌ها، افزود: اکنون در حوزه محیط زیست، ریزگردها، فاضلاب، زباله‌ها، بنزین و گازوئیل آلاینده به معضلی تبدیل شده است به سبب این‌که مراعات نشده و به حد و حریم حرمت گذاشته نشده است.
وی با ذکر این‌که باید به اقوام و مذاهب احترام بگذاریم، افزود: شیعه و سنی هر دو باید به یکدیگر احترام گذاشته و زندگی آرام، اخلاقی و معتدلی داشته باشند، پیغمبر اکرم(ص)، با وجود این‌که در مکه تنها بود و تعداد یارانش بسیار کم بود اما در عین حال به همه مردم احترام گذاشته و آنان را هدایت می‌کردند.
وی بیان کرد: امروز ما در یک شرایط خاصی قرار داریم و باید بیش از گذشته به حریم‌ها حرمت گذاریم و به هم احترام بگذاریم.
روحانی با اشاره به ماه مبارک رمضان، گفت: روزه تمرین مقاومت، ایستادگی و خواسته‌های نفسانی است، امسال سال تحمل و هم‌دلی است، هم‌دلی و هم‌زبانی با تحمل محقق می‌شود.
رئیس دولت با ذکر این‌که اگر نتوانیم همدیگر را تحمل نکنیم، دل‌ها هم از یکدیگر فاصله می‌گیرند، گفت: با هم‌دلی و هم‌زبانی، وحدت و اعتدال و میانه‌روی می‌توان مشکلات را پشت سر بگذاریم.
وی با بیان این‌که نبود شغل یک معضل در جامعه و سراسر کشور است، ادامه داد: باید به نحوی برای همه افراد در جامعه اشتغال ایجاد شود و این مهم بدون سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر نیست.
روحانی افزود: اقتصاد به‌ویژه اقتصاد دانش‌بنیان بهترین نوع اقتصاد سودده در دنیا است که در داخل کشور نیز در این حوزه با وجود یک هزار و 500 شرکت دانش‌بنیان حرکت‌های خوبی آغاز شده است.
وی با تأکید بر تجاری‌سازی فناوری و علم و دانش، گفت: همه باید در شرایط موجود تحریم‌ها با یکدیگر حرکت کرده و این در حالی است که تلاش‌ها برای رفع تحریم‌ها صورت می‌گیرد و در عین حال در برابر کسی و هیچ ابرقدرتی سر خم نمی‌کنیم.
روحانی با بیان این‌که ملت ایران فقط در برابر وجود حق خدای متعال سر تعظیم فرو می‌آورند، افزود: ملت بزرگ و قدرتمند ایران با همه توان و تلاش خود با تحریم‌های ظالمانه مقابله می‌کنند.
وی با تأکید بر این‌که باید در میز مذاکره منطق حاکم باشد، گفت: جزئیات و همه بخش‌های مذاکرات در زمان خودش منتشر خواهد شد، سپس، مشخص می‌شود که هیچ وقت پای میز مذاکره تهدیدی نبوده است.
رئیس‌جمهور با اشاره به وعده‌های خود در استان خراسان شمالی، عنوان کرد: پیش‌بینی این طرح‌ها در شرایط تحریم‌ها دیده شده و امیدواریم یک حرکت خوبی در استان شروع شود.
روحانی بیان کرد: مبنای اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها در سفرهای استانی در همین دولت پیش‌بینی شده و به وعده‌ها عمل خواهیم کرد.

captcha