تعریف مشخصی از سواد قرآنی در جامعه وجود ندارد
کد خبر: 3314066
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۸

تعریف مشخصی از سواد قرآنی در جامعه وجود ندارد

گروه فعالیت‌های قرآنی: مسئول دارالقرآن تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: نبود تعریف مشخصی از سواد قرآنی موجب می‌شود نتوانیم ارزیابی دقیقی از وضعیت سواد قرآنی در جامعه داشته باشیم.


 محمد رضا اشرفی، مسئول دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی،گفت: تعریف مشخصی از سواد قرآنی در جامعه وجود ندارد.



وی بیان کرد: بخی از دستگاه‌ها و نهادها همین که فردی روخوانی قرآن را به درستی بدانند وی را دارای سواد قرآنی می‌دانند و عدم تسلط بر روخوانی را بی‌سوادی قرآنی اما برخی دیگر علاوه بر روخوانی، آشنایی نسبی با مفاهیم قرآن را نیز لازمه سواد قرآنی می‌دانند.



مسئول دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی اظهار کرد: وقتی که تعریف دقیقی از سواد قرآنی وجود نداشته باشد نمی توان آمار دقیقی ارائه داد که وضعیت سواد قرآنی در جامعه به صورت دقیق چگونه است.



تعدد روش‌ها در فعالیت‌های قرآنی ایجاد مشکل می‌کند



اشرفی با اشاره به علل رضایت بخش نبود سواد قرانی در جامعه، ادامه داد: در بحث فعالیت‌های قرآنی تعدد دستگاه‌هایی که در این زمینه ورود پیدا کنند، اشکالی ندارد اما مشکل زمانی ایجاد می‌شودکه این تعدد دستگاه‌ها به تعدد روش‌ها ختم شود.



وی افزود: از طرف دیگر فعالیت‌های قرآنی متولی مشخصی ندارد در حالی که اگر اینگونه می‌بود آن نهاد و دستگاه وظیفه خود می‌دانست که به بررسی وضعیت سواد قرآنی در جامعه بپردازد و برای رفع آن راه حل‌هایی ارائه دهد.



مخاطبین فعالیت‌های قرآنی باید احساس نیاز به قرآن پیدا کنند



مسئول دارالقرآن تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: یکی از دیگر مواردی که در زمینه افزایش سواد قرآنی لازم است مد نظر قرار گیرد این است که مخاطبین این فعالیت‌ها نیز باید نسبت به قرآن و مفاهیم آن احساس نیاز پیدا کنند تا به سمت رفع خلاء بیسوادی قرآنی بروند.



اشرفی با اشاره به نزدیکی ماه رمضان، یادآور شد: ماه رمضان نقطه اوج گرایشات قرآنی است و و برگزاری جلسات خانگی و مردمی قرآنی در این ماه فرصت خوبی را فراهم می‌آورد تا در جهت افزایش سواد قرآنی گام برداریم.

captcha