راهی جز بالا بردن آستانه تحمل نداریم/ بیاید به معنای واقعی کلمه با هم آشتی کنیم
کد خبر: 3230785
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۴
رئیس جمهور:

راهی جز بالا بردن آستانه تحمل نداریم/ بیاید به معنای واقعی کلمه با هم آشتی کنیم

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی با تأکید بر اینکه ما باید آستانه تحمل خود را بالا ببریم و اگر می خواهیم به پیشرفت برسیم، راهی جز این نداریم، افزود: دعواها و نزاع‌های بنیانکن گاهی برای وحدت جامعه بسیار خطرناک است لذا باید اینها را کنار بگذاریم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور امروز، 9 اردیبهشت در دیدار با ایثارگران و برگزیدگان استان فارس که در تالار حافظ شیراز برگزار شد، گفت: شیراز و استان فارس به عنوان یک منطقه بسیار ویژه از لحاظ قدمت تمدنی، علمی فرهنگی و همچنین استعدادهای بسیار زیادی که در این استان برای توسعه کشور و خود استان وجود دارد، حائز اهمیت است.
وی با اشاره به بیانات نماینده ولی فقیه در استان فارس ابراز کرد: تمام این نکات درست و حائز اهمیت است؛ اینکه این استان یک استان کشاورزی، صنعتی، دانشگاهی، گردشگری و مهم از لحاظ سلامت و پزشکی است ضمن اینکه فارس، یک استان فارس بسیار مهم در دفاع از کشور و ایثارگری نیز هم هست.

فارس؛ سرمنشأ تحولات سیاسی در کشور
روحانی با یادآوری اینکه علما، دانشمندان و اندیشمندان بزرگی در طول تاریخ در حوزه علم و سیاست از این دیار برخاسته اند، گفت:  اکنون نام آن نام‌آور سیاست، میرزای شیرازی همه می‌دانیم که بسیاری از تحولات سیاسی در کشور ما و در منطقه حتی عراق، لیبی رقم زد لذا این مسئله بسیار حائز اهمیت است در رأس حرکت های بزرگی که در منطقه شروع شد، از این دیار بود.
رئیس جمهور، ملاصدرای شیرازی دانشمند به نام که تحول بزرگ در فلسفه به وجود آورد را از دیگر مفاخر این استان دانست و گفت: همچنین در بخش‌های مختلف در فرهنگ و ادب قرنها از آنچه که سعدی و حافظ نوشته‌اند، گذشته است اما اگر آثار آنان را بخوانیم مشاهده می‌کنیم که با زبان امروز با ما صحبت می‌کنند گرچه این دو هرچه دارند از دولت قرآن دارند.

اشاره به وامداری حافظ و سعدی از قرآن
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از نکاتی که حافظ و سعدی دارند یا از قرآن و یا از عترت و سیره و کلمات پیامبر(ص) است و تقریباً بخش بزرگ بوستان و گلستان اشاره به آیات و روایات است لذا هم کتب سعدی و هم غزلیات حافظ دانشگاه هستند و کدام عارف و فیلسوف است که بهتر از این سخن گوید.
روحانی عنوان کرد: پیداست که این دیار، دیار عالم خیز و نخبه پرور است و خداوند ویژگی های خاصی را در این سرزمین قرار داده است چنانچه مشاهده می‌کنیم که زبان فارسی که در دورانی زبان علم یعنی منشأ پیشرفت علم و دانش در این سرزمین بوده است.
رئیس جمهور تأکید کرد: امروز مشاهده می کنیم که بزرگان ادب نه تنها در ایران بلکه در کل منطقه وقتی می خواهند شعری بگویند که در عرفان حکمت و فلسفه باشد ناچار می شوند به زبان فارسی بگویند و این به خاطر استعداد و قدرت این زبان است لذا بسیار برای ما حائز اهمیت است که از فرهنگ، اسلام و ایران خود به خوبی دفاع کنیم.

ریشه بسیاری از مشکلات به فرهنگ حاکم بر اذهان باز می‌گردد
وی در بخش دیگری از سخنان خود به نامگذاری سال به نام سال همدلی اشاره کرد و گفت: ریشه بسیاری از مشکلات ما به بینش، جهان بینی و به یک معنا به فرهنگ حاکم بر اذهان و افکار ما برمی گردد و اگر ما بتوانیم در دید و بینش خود نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی یک نوع همدلی به وجود آوریم، مشکلات بهتر حل می شود.
روحانی با یادآوری اینکه ما کشوری با استعدادهای فراوان و منابع انسانی بسیار غنی و دارای جایگاه استراتژیک هستیم، گفت: اینها امتیازات بزرگ این سرزمین است و این کشور دارای ظرفیت های بسیار زیادی است.
رئیس جمهور ابراز کرد: زمانی استبداد در این کشور حاکم بود و زمانی که استبداد حاکم می شود، استعدادها شکوفا نمی شود و وقتی رأی مردم حاکم نیست و یک گروه کمی می خواهند بر یک جامعه بزرگ حاکم شوند در حالی که یکی از دستاوردهای بسیار بزرگ انقلاب اسلامی ما آزادی است که به جامعه ما داده است.

حاکمیت ملی و صندوق آرا؛ از دستاوردهای انقلاب اسلامی
وی، حاکمیت ملی و صندوق آرا را از دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست که نعمت بسیار بزرگی هستند و جامعه را زنده نگه می دارند و گفت: اکنون چه مقامی در کشور ماست که مستقیم یا غیرمستقیم متکی به صندوق آرا نباشد؟ نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، دولت، رئیس جمهور و حتی مقام معظم رهبری برای تمام اینها به نوعی این صندوق آراست که به عنوان پایه ای این فضا را برای حاکمیت و حضور آنها فراهم کرده است.
روحانی، ایجاد شور و اشتیاق در هنگام برگزاری انتخابات در کشور و همچنین اجرای کرسی های سخنرانی و بحث های گوناگون را بسیار مهم و مفید ارزیابی کرد که در این فضای آزاد باید بتوان خوب استفاده و مدیریت کرد.
رئیس جمهور گفت: برخی ها می گویند منطقه خاورمیانه یا حتی بالاتر در کشورهای جهان اسلام و در حال توسعه، بدون دیکتاتوری نمی توان نظم و حاکمیت درستی ایجاد کرد و باید دیکتاتوری باشد تا بتوان کشور را اداره کرد در حالی که این حرف ناصحیح و نادرستی است و ما باید از فضای آزاد به وجود آمده بتوانیم خوب استفاده کرده و بهره برداری کنیم.

باید بپذیریم که نظرات تمام مردم و گروه‌ها یکسان نیست
وی با تأکید بر اینکه در این راستا باید دو اصل را بپذیریم، گفت: یکی اینکه نظرات جامعه، مردم، گروه ها و اقشار یکسان نخواهد بود زیرا هر در صورت نظرات متفاوت است و ذهن برداشت و رویکرد حتی علمای بزرگان و مراجع ما در حوزه های علمیه نیز متفاوت است.
روحانی خاطرنشان کرد: همه می دانند در حوزه های علمیه آزادی علمی و تفکر دموکراتیک در زمینه علمی از دیرباز بوده و همیشه وجود داشته است یعنی هیچ کس اعتراض نمی کند لذا ما ما باید بپذیریم نظراتمان یکی نیست و در دنیای سیاست و اقتصاد هم همینطور است به عنوان مثال ما اکنون در هر قدم اقتصادی که در کشور برمی داریم عده ای به ما اعتراض می کنند البته معمولاً اقتصاد علمی است که باید کمتر اختلاف داشته باشد اما در هر حال وجود دارد حتی در تشخیص پزشکی نیز شاهد این اختلاف نظرات هستیم.

راهی جز بالا بردن آستانه تحمل جهت دستیابی به پیشرفت نداریم
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ما باید آستانه تحمل خود را بالا ببریم و اگر می خواهیم به پیشرفت برسیم، راهی جز این نداریم، افزود: دعواها و نزاع های بنیانکن گاهی برای وحدت جامعه بسیار خطرناک است لذا باید اینها را کنار بگذاریم و فضا باید باز باشد آن هم در دانشگاه و آن هم در شیراز.
وی ادامه داد: اینکه کسی می‌خواهد بیاید سخنرانی و بحثی کند مشکلی ندارد چرا می ترسیم؟ کسی حرفی می‌زند و دیگری پاسخ می‌دهد چه اشکالی دارد همدیگر را تحمل کنیم.
روحانی خاطرنشان کرد: روزگاری می‌گفتند علم و دین با هم نمی‌سازند و دانشگاه با حوزه را نمی توان کنار هم قرار داد اما دیدیم بزرگانی مانند شهید مطهری و مفتح از حوزه به دانشگاه رفتند و چقدر هم موثر بودند و این فضاها به هم نزدیک شد.
رئیس جمهور با بیان اینکه بسیاری از اوقات برخی دشمنی ها به دلیل عدم آگاهی است، گفت: علم دانشگاه و حوزه چه فرقی دارد؟ در حالی که امروز مشاهده کردیم اینها به هم نزدیک شدند. زمانی برخی ها بین عقل و وحی تفاوت قائل بودند و می خواستند این دو را از هم جدا کنند اما محقق نشد.

لزوم حفظ انسجام در مسائل سیاسی و اجتماعی
وی با تأکید بر لزوم حفظ انسجام گفت: ما امروز باید از لحاظ سیاسی، مسائل اجتماعی، سیاست خارجی و داخلی به هم نزدیک شویم، ممکن است نظرات ما یکی نباشد ولی همدیگر را تحمل کنیم.
روحانی همچنین به مذاکرات هسته ای اشاره کرد و گفت: در مذاکرات هسته ای بسیار به ما گفتند که مذاکره نکنیم زیرا کشورهای دیگر بسیار قدرتمند هستند و سرمان کلاه می رود؛ اعتماد به نفس برخی ها کم است و می گویند چون ایران هستیم نمی توانیم با کشورهای بزرگ مذاکره کنیم اما امروز مشاهده می کنیم تیم مذاکره کننده ما در برابر 6 قدرت بزرگ نشسته و حرف می زند و خودشان هم در بحث مذاکرات سیاسی به توان و قدرت ایران اعتراف می کنند.

هنوز مذاکرات هسته‌ای تمام نشده است
رئیس جمهور با یادآوری اینکه هنوز مذاکرات هسته ای تمام نشده است، گفت: هنوز تا پایان راه فاصله باقی است اما امروز قدم های خوبی برداشته ایم. زمانی دنیا اصلا فکر نمی کرد اصل غنی سازی در ایران را بپذیرد اما امروز این را پذیرفته اند و سایر مسائل هسته ای در ایران وجود داشته باشد اما دنیا اینها را پذیرفته است.
وی با اشاره به بحث تحریم ها عنوان کرد: در بخش تحریم ها نیز یک بخش هایی پذیرفته شده و یک بخش هایی را رفع می کنیم لذا باید اعتماد به نفس داشته باشیم و بدانیم این کشور بزرگ دارای استعدادهای بالایی است لذا باید آستانه تحمل خود را بالا بریم.

بیایید به معنای واقعی کلمه با هم آشتی کنیم
روحانی با تأکید بر اینکه بیاید به معنای واقعی کلمه با هم آشتی کنیم و تردید نداشته باشیم، گفت: امروز باید به معنی واقعه کلمه در پی انسجام و وحدت باشیم و فضا را آرامتر کنیم و البته باید تلاش کنیم زیرا عقب ماندگی هایی داشتیم.
رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه استان فارس در دوران دفاع مقدس در صف مقدم مبارزه بوده است، به ماجرای شهادت عباس دوران اشاره کرد و گفت: اینها به ما نشان می دهد که این کشور، سرزمین ایثار، فداکاری، شهامت و کشوری است که می تواند در همه زمینه ها به توفیقات بزرگ دست پیدا کند.
وی با اشاره به آثار تاریخی این استان اظهار کرد: از سال گذشته تاکنون توانستیم دو مجموعه از آثار گرانقیمت باستانی ما که در دهه های قبل در خارج از کشور بود و موفق نمی شدیم آنها را باز گردانیم در یک مبارزه حقوقی آنها را بازگردانیم به طوری که در یک بار 349 قطعه از بلژیک و بار دیگر 108 قطعه از آمریکا را به کشور بازگرداندیم.
روحانی با تأکید بر اینکه باید دست به دست هم دهیم  و کشور را به پیشرفت برسانیم، افزود: البته هر قشری مشکلات، توقعات و مطالباتی دارد و بسیاری از سخنانشان به حق و درست است و ما باید قدم به قدم این مشکلات را حل کنیم اما به حول و قوه الهی ما نسبت به جامعه ایثارگری خیلی شرمنده نیستیم و توانستیم قدم های خوبی برداریم.

اشاره به اجرای قانون حمایت از ایثارگران از سوی دولت
وی بیان کرد: زمانی بر روی قانون حمایت از ایثارگران خاک گرفته بود اما زمانی که دولت را در دست گرفتیم علی رغم توصیه های اقتصادی که به ما شد که حداقل در دو سال اول دولت این کار را انجام ندهیم، اما اجرای این قانون را ابلاغ کرد و خدا نیز در این راه ما را یاری می کند زیرا در هر صورت دعای یک خانواده ایثارگر می تواند دولت را زنده کند.
روحانی اضافه کرد: بحمد الهی قدم هایی برداشته شده است البته هر کاری برای خانواده شهدا و جانبازان انجام دهیم باز هم هیچ است و کار بزرگ و عظیمی که کردند واقعا باید اجر را نزد خداوند بگیرند و بس و ما هیچگاه نمی توانیم جبران کنیم و همیشه احساس کوچکی می کنیم.
رئیس جمهور گفت: این قشر برای کشور و ملت عزت آفریدند اما در عین حال در حد توانمان نسبت به اقشار مختلف قدم هایی برداشتیم و امیدواریم خداوند توفیق بیشتر به این دولتی که افتخار می کند خادم این ملت است، دهد تا بتوانیم قدم های بعدی را برداریم تا شاهد عزت ایران در منطقه و سراسر جهان با کمک همدیگر و هدایت های مقام معظم رهبری باشیم.

captcha