«به‌نشر» با دو هزار عنوان کتاب در نمایشگاه تهران حضور دارد/ اختصاص ۶۰ درصد عناوین به حوزه دین
کد خبر: 3204761
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵

«به‌نشر» با دو هزار عنوان کتاب در نمایشگاه تهران حضور دارد/ اختصاص ۶۰ درصد عناوین به حوزه دین

گروه هنر: انتشارات به نشر در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سه حوزه کودک و نوجوان، دانشگاهی و عمومی با دو هزار عنوان کتاب حاضر می‌شود که ۶۰ درصد آن به حوزه دین و معارف اسلامی اختصاص دارد.

جواد محمدزاده‌مقدم، مدیرعامل مؤسسه به نشر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، وظیفه به نشر در نمایشگاه کتاب تهران را علاوه بر توزیع کتب این انتشارات، عرضه سایر کتب مجموعه آستان قدس رضوی عنوان کرد و گفت: در نمایشگاه کتاب امسال در سه حوزه کودک و نوجوان، دانشگاهی و عمومی با دو هزار عنوان کتاب حاضریم که 60 درصد آن به موضوعات دینی و معارف اسلامی از مجموعه آثار آستان قدس رضوی از جمله بنیاد پژوهش‌ها و دانشگاه علوم اسلامی رضوی تعلق دارد.

وی با بیان اینکه به نشر در سه نقطه نمایشگاه کتاب تهران غرفه دارد، ابراز کرد: این انتشارات از روز دوم کار نمایشگاه با دعوت از چهره‌های شاخص علمی و شخصیت‌های برجسته نویسندگی در بخش کودک و نوجوان فعالیت خود را آغاز می‌کند که بر این اساس محمد میرکیانی، سپیده خلیلی و محمدرضا حکیمی که مجموعه پنج جلدی گنجینه حکیمی را امسال در حوزه مذهبی برای نسل جوان در دست انجام دارند، از مهمانان این انتشارات به شمار می‌روند.

محمدزاده‌مقدم در رابطه با شرایط ارائه تخفیف در انتشارات آستان قدس رضوی بیان کرد: خدمات ویژه ما بیشتر از راه سامانه مشترکان و به مشتریانی که فرم اشتراک را پر می‌کنند و یا تخفیف‌هایی که به صورت نمایشگاهی ارائه می‌دهیم به متقاضیان تعلق می‌گیرد.

به نشر؛ انتشاراتی با 50 ناشر برگزیده و 40 عنوان برگزیده

وی با اعلام برخی از عناوین برتر به نشر در مدت 15 سال فعالیت آن ابراز کرد: به نشر با در اختیار داشتن 40 عنوان اثر برگزیده، حائز رتبه‌هایی همچون ناشر برگزیده حوزه کودک و نوجوان سال 90، ناشر برگزیده جشنواره حجاب استان خراسان در سال 88، ناشر برگزیده بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال 87 و ... شده است.

مدیرعامل مؤسسه به نشر با اشاره به عرضه آثار بیش از 50 ناشر برگزیده در به نشر، برخی از شاخص‌های انتخاب آثار را عنوان کرد و گفت: در این مجموعه از یک سو با توجه به شاخصه‌هایی مانند محتوای کتاب، مولفان اثر، کیفیت فنی، کیفیت ظاهری اثر و ... عناوین مناسب برگزیده می‌شوند، از سوی دیگر بر اساس موضوعات مورد نیاز مخاطبان مثل فروش کتب متناسب با زائر در حرم رضوی، کتاب‌های ناشران خوب انتخاب و در بخش فروشگاهی ما به فروش می‌رسند.

در بین ناشران مشهدی رتبه نخست را داریم

وی با بیان اینکه به نشر در میان ناشران مشهدی، رتبه نخست و در سطح کشور بعد از ناشران استان‌های تهران و قم، از جایگاه مناسبی برخوردار است، استراتژی فروش امسال این انتشارات را توجه به معضلات کنونی حوزه نشر در کشورمان عنوان کرد و گفت: استراتژی فروش ما آن است که بتوانیم آثار کیفی‌تر و جدی‌تری را ارائه کنیم و زیاد اصراری بر کمیت در عرضه کارهایمان نداریم.

به گفته محمدزاده‌مقدم، تعداد 360 مؤلف با این انتشارات همکاری دارند که بیش از 100 مؤلف کودک، بیش از 200 مؤلف در حوزه دانشگاهی و در نشر زائر نیز 60 مؤلف در بخش تألیف به نشر فعالیت دارند.

در به نشر نگاه کمّی و ویترینی نداریم

وی در ادامه تشریح کرد: مهم این است که آثار با کیفیت‌تری را به دست مخاطبان برسانیم و در موضوعاتی که نیازهای اصلی جامعه هستند به ویژه در حوزه معارف دینی و اسلامی و سیره معصومین(ع) با تأکید بر سیره حضرت رضا(ع) آثار مطلوب‌تری را منتشر کنیم، اما تأکید بر تعدد آثار و نگاه کمّی و ویترینی نداریم.

محمدزاده‌مقدم با اشاره به راه‌اندازی پایگاه اینترنتی www.behnashr.com ادامه داد: تقریباً یک سال از راه‌اندازی این سایت می‌گذرد اما هنوز فروش مجازی ما قوت لازم را ندارد، دلیل عمده آن نیز هزینه‌های بالای پستی برای مخاطبان است اما در مقایسه با سایر ناشران و فروشگاه‌ها در این عرصه، به نشر توانسته فعال بوده و کتاب به فروش برساند.

وی با ابراز ناخشنودی از میزان فروش الکترونیک افزود: اما میزان فروش ما درصد مناسبی ندارد و درتلاشیم تا این بازار فروش، به کل محصولات آستان قدس رضوی در آینده سرایت کند؛ با این حال تمرکز ما بیشتر بر کیفیت بخشی به حوزه آثار فروشگاهی است تا قوت لازم را پیدا کند.

عدم رعایت کپی رایت؛ معضل ورود به نشر الکترونیک

مدیرعامل مؤسسه به نشر در خحصوص معضل ورود به نشر الکترونیک نیز گفت: ما از این عرصه خیلی عقب‌مانده‌ایم که یکی از جدی‌ترین برنامه‌های ما حضور مؤثرتر در این زمینه است، البته برای ورود به آن مشکلات ساختاری وجود دارد که عامل عدم رشد نشر الکترونیک در کشورمان شده است.

وی عدم رعایت قانون کپی رایت در جامعه، کپی شدن ساده سرمایه‌های ناشران در نتیجه مقاومت و اکراه آنان برای ورود به این حوزه را یکی از مهم‌ترین مشکلات ورود به نشر الکترونیک دانست و اظهار کرد: تا قانون مزبور واقعاً رعایت نشود و همه افراد این عادت مذموم سوء استفاده از کار و تلاش دیگران را ترک نکنند، بسیاری از ذخیره‌ها و سرمایه‌هایی را که حتی در عرصه بین‌الملل می توانیم عرضه کنیم، متأسفانه از دست می‌دهیم.

captcha