همایش ملی «آسیب‌های پنهان زیست دانشجویی» برگزار می‌شود
کد خبر: 2988428
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰
با رویکرد دینی؛

همایش ملی «آسیب‌های پنهان زیست دانشجویی» برگزار می‌شود

گروه دانشگاه: دبیر علمی همایش ملی آسیب‌های پنهان زیست دانشجویی با اشاره به جایگاه توصیه‌های قرآنی در رفع آسیب‌های مربوط با حوزه دانشجویی، گفت: پیشنهادات برای این همایش باید مطابق مبانی دینی، فرهنگی، اولویت‌ها، امکانات و نیازهای جامعه دانشجویی باشد.

سیدحسن موسوی‌چلک، دبیر علمی همایش ملی آسیب‌های پنهان

سیدحسن موسوی‌چلک، دبیر علمی همایش ملی آسیب‌های پنهان زیست دانشجویی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با اهداف این همایش، گفت: یکی از وظایف مراکز دانشگاهی و انجمن‌ها، زمینه‌سازی برای توسعه فرصت‌های تبادل اطلاعات عمومی است. بدون شک جهاد دانشگاهی یکی از سازمان‌هایی است که در این حوزه کار می‌کند، تقریباً می‌توانیم بگوییم موفق هم بوده است.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های انجمن مددکاران اجتماعی نیز زمینه‌سازی برای تبادل اطلاعات در حوزه‌های مختلف در سطوح ملی بود. جهاد دانشگاهی با همکاری انجمن مددکاران اجتماعی و دستگاه‌های متعدد استانی و ملی، امسال با محور زیست‌دانشجویی، ششمین همایش ملی آسیب‌های پنهان را در روز 4 خرداد برگزار می‌کند.

محورهای همایش

موسوی با اشاره به رویکرد کلان این همایش، اظهار کرد: رویکرد کلان این همایش دستیابی به مدل‌های بومی در حوزه ارتقای سلامت اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و به عبارت دیگر بهتر زیستن دانشجویان است. بر همین اساس محورهای فراخوان شامل «دانشجو، مشکلات عاطفی (افسردگی، اضطراب، خودکشی و...) و آسیب‌های اجتماعی»، «دانشجو، سوء مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها»، «دانشجو، آسیب‌های اجتماعی و روابط نامتعارف»، «دانشجو، رسانه، شبکه‌های اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی»، «دانشجو، هویت دانشجویی و آسیب‌های اجتماعی»، «دانشجو، زندگی خوابگاهی و آسیب‌های اجتماعی»، «دانشجو، مسئولیت‌پذیری و آسیب‌های اجتماعی»، «دانشجو، وندالیسم و آسیب‌های اجتماعی»، «دانشجو، روایت تجربه زندگی دانشجویی و آسیب‌های اجتماعی»، مشخص شده است.

دبیر علمی همایش ملی آسیب‌های پنهان زیست دانشجویی عنوان کرد: در این همایش اصل مقالات مورد داوری قرار می‌گیرد، چکیده‌ها بررسی نمی‌شود. مجموعه مقالات همایش نیز در قالب لوح فشرده آماده خواهد شد و طبیعتاً مکتوب هم خواهد بود. مقالات بعد از دریافت از طریق سامانه، مورد داوری قرار می‌گیرند و با نظر داوران امتیاز می‌گیرند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در توضیح فرق این دوره از همایش با دوره‌های پیشین، گفت: یکی اینکه محور اصلی زیست‌دانشجویی است و این موضوع برای بار اول است که انتخاب می‌شود. دیگر اینکه اصل مقالات دریافت و داوری می‌شود. با چکیده مقالات نمی‌توان داوری خوبی انجام داد. نکته بعدی درگیر شدن دستگاه‌های ملی در برگزاری این همایش است. سازمان‌های مختلفی که در حوزه دانشجویی و آسیب‌های اجتماعی فعال هستند در این همایش دخیل هستند. تلاش این است که دستگاه‌های ملی درگیر این موضوع شوند.
موسوی اظهار کرد: نکته بعدی رویکرد پیشگیرانه و سلامت‌نگرانه در این همایش است؛ در عین حال نسبت به خارج از محیط دانشگاه نیز بی‌تفاوت نیستیم. طبیعتاً دانشجو بخشی از اجتماع است. در امتیازدهی به محتوای مطالب، بخش عمده‌ای به پیشنهادات کاربردی اختصاص پیدا می‌کند. ما به‌دنبال مبانی نظری مطلق نیستیم. امیدواریم با همکاری اساتید و پژوهشگران و صاحبنظران این فرصت فراهم شود که دیدگاه‌های افراد به‌صورت مکتوب و شفاهی منتشر شود. یافته‌های پژوهشی ارائه شود تا مدیران و برنامه‌ریزان بتوانند از این یافته‌ها و از آن دیدگاه‌ها بهره‌برداری لازم را انجام بدهند.

جایگاه مباحث قرآنی در این همایش

وی در رابطه با دیدگاه مباحث قرآنی در بحث جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و جایگاه این امر در این همایش، ادامه داد: نمی‌توانیم راهکاری ارائه کنیم که در آن مبانی دینی و فرهنگی مورد توجه قرار نگیرد. طبیعتاً پیشنهاداتی که ارائه می‌شود حتماً باید مطابق مبانی دینی و فرهنگی جامعه‌ ما باشد. تمام آن حوزه‌ها در واقع حوزه دین است و نمی‌توان بخش دین را یک محور مستقل کرد و بقیه محورها را جدا کرد. آنچه برای ما مهم است این است که پیشنهادات باید برای کشورمان کاربردی و دینی باشد، یعنی مطابق مبانی دینی، فرهنگی، اولویت‌ها، امکانات و نیازهای جامعه دانشجویی باشند.

موسوی اظهار کرد: دبیرخانه‌ای که در سنندج مستقر است و دبیرخانه‌ای که در تهران مستقر است، یافته‌ها را مستند می‌کنند و از طریق جهاد دانشگاهی در اختیار دستگاه‌های همکار و مسئولان ذی ربط قرار می‌دهند.

وی در رابطه با شاخصه‌های لازم برای پذیرش آثار، گفت: باید عناوین مقالات با محورهای همایش همخوانی داشته باشند. کاربردی باشند. در ارائه مستندات علمی دقت لازم صورت گرفته باشد. از نظر محتوا غنی و جدید باشند. ارتباط بین محتوا با عنوان مقالات نیز از شاخصه‌های دیگر اعلام شده برای آثار است.

یادآور می‌شود، همایش سراسری آسیب‌های پنهان زیست دانشجویی، 4 خرداد در دانشگاه کردستان برگزار می‌شود. همچنین 15 اردیبهشت آخرین مهلت ارسال اصل مقالات اعلام شده است. علاقه‌مندان برای شرکت در این همایش می‌توانند از طریق دبیرخانه الکترونیکی به نشانی  www.jdkurd-slsp.ir اقدام کنند. همچنین شماره تلفن دبیرخانه سنندج  33287516-087 به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر اعلام شده است.

captcha