مراسم ویژه ولادت حضرت زینب(س) در حرم رضوی برگزار شد
کد خبر: 2888195
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۴

مراسم ویژه ولادت حضرت زینب(س) در حرم رضوی برگزار شد

گروه اجتماعی: مراسم ویژه ولادت حضرت زینب(س) شب گذشته با حضور زائران و مجاوران در حرم رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مراسم ویژه ولادت حضرت زینب(س) شب گذشته، چهارم اسفندماه با حضور زائران و مجاوران در رواق امام خمینی(ره) حرم رضوی برگزار شد.

حجت‌الاسلام کاظم راشدیزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه در این مراسم با بیان اینکه حضرت زینب(س) نه تنها در کربلا بلکه در تاریخ نیز مظلوم است، عنوان کرد: شخصیت و عظمت حضرت زینب(س) هنوز ناشناخته است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه به برخی از اتفاقات رخ داده در عاشورا اشاره کرد و گفت: درخواست امام حسین(ع) از حضرت زینب(س) برای آوردن پیراهن کهنه، به این دلیل بود که سندی تهیه کند و در دست وکیل مدافع قدرتمندی همچون زینب(س) قرار گیرد تا برای رسوایی بنی امیه استفاده کند.

وی به یکی دیگر از صحنه‌های عاشورا اشاره و ابراز کرد: زمانی که زینب(س) بر بالای تل زینبیه، لشکر عمر سعد را مخاطب قرار داد که «بین شما مسلمان نیست؟»، می‌خواست به فرمایش پیامبر(ص) استناد کند که فرمود: «اگر مسلمانی، فریاد مظلومی را بشنود و پاسخ نگوید، مسلمان نیست».

حجت‌الاسلام راشدیزدی با اشاره به خطبه حضرت زینب(س) در کوفه، اظهار کرد: اگر زینب(س) نبود تا قیام امام حسین(ع) را زنده نگه داشته و از آفات آن جلوگیری کند، صحنه کربلا لطمه می‌دید و تبدیل به درخت تنومند نمی‌شد.

وی افزود: اگر کسی می‌خواست در مجلس یزید با او صحبت کند، این عبارت را به کار می‌برد که «یا امیرالمؤمنین، اجازه می‌دهید به خاک پایت دو کلمه عرض کنم؟»، در حالی‌که حضرت زینب(س)، او را چنین خطاب کرد: «ای پسر آزادشدگان، دلم نمی‌خواست با تو سخن بگویم. اگر این مصیبت، ایجاب نمی‌کرد با تو هم‌کلام نمی‌شدم. در نظر من، توپست، ذلیل و خوار و زبون هستی».

مادر، نقش مهمی در سازندگی انسان دارد

این استاد اخلاق حوزه علمیه در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه انسان فرآورده و معجون شش مکان صلب پدر، رحم مادر، دامان مادر، محیط منزل، جامعه و اماکن آموزشی است، ابراز کرد: مادر نقش مهمی در سازندگی انسان دارد.

وی با اشاره به اینکه هم کارشناسان امروزی و هم اسلام درباره تأثیر مادر بر فرزندان سخن دارند، گفت: جوانی از پیامبر(ص) برای ازدواج و انتخاب همسر راهنمایی خواست و پیامبر(ص) به او فرمودند: «مادر خوبی  برای فرزندانت بگیر»، زیرا ژن بسیار تأثیرگذار است.

حجت الاسلام راشد یزدی با بیان اینکه زن دارای دو سلسله صفات است، اظهار کرد: یک زن به جز صفات همسری، صفات مادری نیز دارد که اصالت، نجابت، عفت، عصمت، امانت و صداقت از جمله این صفات است که همگی به فرزند منتقل می‌شود.

یادآور می‌شود، اجرای گروه هم‌خوانی غدیر با موضوع حضرت زینب(س) و قرائت حدیث کساء توسط ابراهیم قانع، مداح اهل بیت(ع) از دیگر برنامه‌های این شب در حرم رضوی بود.

captcha