مهم‌ترین عامل در کاهش طلاق افزایش معنویت بین زوجین است
کد خبر: 2856274
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲

مهم‌ترین عامل در کاهش طلاق افزایش معنویت بین زوجین است

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: افزایش معنویت و باورهای دینی بین زوجین مهم‌ترین عامل در کاهش طلاق در سطح استان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، حجت‌الاسلام مهدی فرزی، معاون فرهنگی نماینده ولی فقیه در استان کردستان در هفتاد و ششمین جلسه شورای فرهنگی  استان که دیشب، 26 بهمن ماه در دفتر نماینده ولی فقیه برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه علی رغم پیگیری‌های دبیرخانه تاکنون هیچ اداره‌ای سند راهکارهای کاهش طلاق در استان را نقد نکرده و هیچ پیشنهادی به دبیرخانه ارائه نشده است.
وی با اشاره به اینکه کاهش خدا محوری در سطح جامعه موجب رشد روز افزون طلاق بین زوجین است، افزود: برای کاهش طلاق در سطح جامعه خدا باوری باید در خانواده جریان و تداوم بیشتری یابد.
معاون فرهنگی دفتر نماینده ولی فقیه در استان کردستان بیان کرد: افزایش معنویت و باورهای دینی بین زوجین مهم ترین عامل در کاهش طلاق در سطح استان کردستان است.
وی عدم شناخت توکل را معضل اصلی در خانواده آسیب‌دیده عنوان کرد و افزود: زوج‌های جوان به نیروی توکل کمتر شناختی را دارند همچنین داده‌های مرکزی برای بالا رفتن میزان شناخت توکل نیز وجود ندارد.
حجت‌الاسلام فرزی تصریح کرد: صبر، قناعت، حدود الهی، حسن ظن، اعتقاد، ارزش و... از اصول و باورهای دینی هستند که امروز در جامعه به دست فراموشی سپرده شده که این امر بسیار آسیب‌زاست.
وی عنوان کرد: با ترویج قناعت که در دستورات دینی به آن سفارش شده می‌توان از موج تجمل‌گرایی که در جامعه ایجاد شد و بنیان بسیاری از خانواده‌ها را خشکانده جلوگیری کرد و مردم را نسبت به قناعت باورمند کنیم.
معاون فرهنگی نماینده ولی فقیه در استان کردستان رعایت حدود الهی یکی دیگر از باورهای دینی اسلام  دانست و تصریح کرد: در بحث معرفی حدود الهی نیز خوب عمل نشده است و بسیاری از خانواده‌های مذهبی هم این حدود را خوب نمی‌شناسد.
وی با اشاره به اینکه به امروز در بخش ارزش‌ها و باورهای دینی دچار غفلت شده‌ایم، عنوان کرد:  باید باور کنیم که هیچ چیز جز این عناصر نمی‌تواند به تحکیم بنیان خانواده کمک کند.
حجت‌الاسلام فرزی با تأکید بر اینکه تولید محتوا ویژه این عناصر را نیز در دست نداریم، ادامه داد: همه باورهای دینی باید هم به صورت گفتاری، متنی و مکتوب در سطح جامعه تودیع شود تا بتوان آمار طلاق را کاهش داد.
وی فعال‌سازی ائمه جماعت، آموزش برای اقشار مختلف، راه‌اندازی نهضت کتابخوانی، جریان‌سازی و... را از اینکه راهکارهای پیشنهادی برای مقابله با پدیده طلاق است.
معاون فرهنگی نماینده ولی فقیه در استان کردستان از راه‌اندازی نهضت کتابخوانی با عنوان ارائه الگوهای موفق ازدواج خبر داد و عنوان کرد: در این راستا کتابی با عنوان مطلع عشق از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با زوج‌های جوان بوده که راه‌حل‌های خوبی برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی خانواده ارائه داده اند.
وی تصریح کرد: رسانه‌های گروهی در راستای مواجه با طلاق باید با جریان سازی اطلاع‌رسانی در سطح استان، بتوانند یک مقابله جدی با این امر را تشکیل دهند.

وی تأکید کرد: راهکار پیشنهادی برای مقابله با این امر راهکار ترویجی است چرا که هر چه جامعه باورمندتر شود برای مقابله با طلاق برخورد درست و مناسبی می توان داشت.
حجت‌الاسلام فرزی، راهبرد دوم را با توجه به وجود زیر ساخت‌های محکم و استوار فرهنگی استان موضوع آموزش دانست و افزود: مسئله آموزش می‌تواند بسیار کارساز باشد.
وی در ادامه مدیریت مهارت فردی و اجتماعی را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: در این زمینه برگزاری دوره‌های آموزشی ارتقا مهارت فردی و اجتماعی برای والدین بسیار مؤثر خواهد بود.
معاون فرهنگی نماینده ولی فقیه در کردستان در پایان به امر مشاوره قبل از ازدواج اشاره کرد و یادآور شد: باید با انجام مشاوره رایگان به زوج‌های جوان قبل از تبدیل شدن معضل طلاق به یک بحران آن را به یک فرصت برای استحکام بنیان خانواده تبدیل کرد.

captcha