تعیین دستوری نرخ سود به تورم دامن می‌زند/ زمینه کاهش سود فراهم نیست
کد خبر: 2770052
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۱
عضو کمیسیون تلفیق:

تعیین دستوری نرخ سود به تورم دامن می‌زند/ زمینه کاهش سود فراهم نیست

گروه اقتصاد: به گفته شجاعی‌کیاسری، تعیین دستوری نرخ سودهای بانکی باعث دامن زدن به تورم می‌شود؛ چراکه در این شرایط هرکس قصد تحمیل دیگاه خود بر جامعه را داشته و تورم افزایش پیدا می‌کند.

رمضان شجاعی‌کیاسری، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با اشاره به سخنان اخیر وزیر امور اقتصادی و دارایی، مبنی بر ضرورت کاهش نرخ سودهای بانکی اظهار کرد:‌ قطعا باید چنین اتفاقی رخ دهد و بانک نباید از یک نهاد پولی و مرکزی برای بانکداری به مرکزی برای تجارت تبدیل شود؛ درحالی‌که امروزه بانک‌های ما از وظیفه اصلی خود خارج شده و در حال رقابت برای کسب سودهای بیشتر هستند.

بانک‌ها از حواشی خارج شوند

وی تأکید کرد:‌ اکنون بانک‌های کشور بهترین مکان‌ها، ساختمان‌ها، شرکت‌ها، تشکیلات و امکانات را در اختیار دارند، در حالی‌که وظیفه بانک حمایت از تولید است. این موارد از جمله مشکلات مهمی است که اکنون در اقتصاد ما وجود دارد و لازم است که بانک‌ها از این حواشی خارج شوند.

شجاعی ادامه داد:‌ همچنین لازم است که مخصوصا بانک مرکزی این وضعیت نابسامان، از جمله تشکیل مداوم موُسسات جدید، صندوق‌ها و بانک‌های خصوصی مختلف که پشتوانه و مجوز لازم را هم ندارند و وضعیت آشفته‌ای را در اقتصاد راه انداخته‌اند، اصلاح کند؛ مخصوصا نرخ سود باید در مقابل تسهیلاتی که ارائه می‌شود دارای منطق بوده و در کل در راستای خدمت به تولید باشد.

تعیین دستوری نرخ سود بانکی به صلاح نیست

عضو کمیسیون تلفیق در پاسخ به این پرسش که آیا تعیین دستوری نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار خلاف دیدگاه اقتصادی و حتی دیگاه شرع نیست؟ عنوان کرد: بنده معتقدم که بانک مرکزی باید در این زمینه نظارت‌های لازم را داشته باشد؛ چراکه  این بانک‌ها زیر نظر بانک مرکزی هستند و به صورت دستوری هم نمی‌توان نرخ سودها را کم یا زیاد کرد بلکه باید نوعی منطق و عقلانیت، پشت چنین اقداماتی باشد که با وضعیت کنونی اقتصاد ما همخوانی داشته باشد.

شجاعی در پاسخ به این پرسش که آیا اکنون رابطه نرخ سود و تورم همخوانی دارد؟ اظهار کرد: نه چنین نیست و همین امر باعث دامن زدن به تورم بیشتر می‌شود. هنگامی‌که از حوزه‌های بانکی و پولی مراقبت و نظارت صورت نگیرد نرخ سودها افسارگسیخته خواهد شد و هرکس قصد تحمیل  دیگاه خود بر جامعه را دارد و این امر بر دامن زدن به تورم در اقتصاد کشور بسیار تأثیرگذار است.

شرایط کاهش نرخ سود فراهم شود

نماینده ساری در خانه ملت در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط کاهش نرخ سود بانکی فراهم است؟ تأکید کرد: بنده معتقدم که چنین شرایط فراهم نشده است و ضرورت دارد که بانک مرکزی این شرایط را فراهم کند؛ چراکه نرخ سودهای بانکی باید منطقی باشد.

captcha