نفت ۷۲ دلاری پاسخگوی همه نیازها نیست/ دولت مصارف ضروری خود را اعلام کند
کد خبر: 2722591
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶
عضو کمیسیون تلفیق:

نفت ۷۲ دلاری پاسخگوی همه نیازها نیست/ دولت مصارف ضروری خود را اعلام کند

گروه اقتصاد: ندیمی اظهار کرد:‌ قطعا با نفت ۷۲ دلاری در بودجه هم مشکل پیدا خواهیم کرد؛ چراکه مشکل تحقق درآمد داریم و باید قبول کنیم که نفت ۷۲ دلاری یک بیش‌نمایی است و بر اساس این بیش‌نمایی نمی‌توانیم پاسخگوی همه نیازها باشیم.

ابوذر ندیمی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی و عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره  تمهیدات کمیسیون تلفیق برای نوسانات قیمت نفت در بودجه سال 94 کل کشور اظهار کرد: پیشنهاد دولت، فعلا 72 دلار برای هر بشکه بر مبنای یک میلیون بشکه تولید و 2850 تومان نرخ ارز است اما در کمیسیون تلفیق اکنون مشغول بحث درباره کلیات هستیم و انشاء‌الله بعد از ظهر امروز رأی‌گیری کرده و بعد در مورد نفت باید پیش‌بینی کنیم که آیا همین 72 دلار را مبنا قرار دهیم یا کمتر کنیم؟

دولت مصارف ضروری خود را اعلام کند

وی ادامه داد:  در زمان کاهش هم باید پاسخ دهیم که چه قِسم از مصارف را کم می‌کنیم؟ چراکه این درآمد باید صرف هزینه‌ای شود و در این راستا دولت باید مصارف  ضروری خود را اعلام کند در غیر اینصورت دوستان ما در کمیسیون تلفیق نظرشان بین 60 تا 65 دلار است؛ مگر اینکه مصارف ضروری و قابل حذف نباشد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون تصمیم خاصی در این باره  گرفته شده است؟ بیان کرد: ما اکنون در حال بحث درباره مالیات‌ها هستیم و بعد از ظهر امروز وارد کلیات و نظر موافقان و  مخالفان خواهیم شد و بعد از آن درباره منابع و مصارف صحبت خواهیم کرد.

نظر وزرا در کمیسیون تلفیق منشأ اثر نیست

نماینده سیاهکل در خانه ملت در پاسخ به پرسشی درباره نظر اخیر وزیر اقتصاد مبنی بر امکان بستن بودجه با نفت 40 دلاری اظهار کرد:‌ وزیر اقتصاد، دیگر در این  موضوعات مسئولیتی ندارد چراکه لایحه به مجلس آمده است  و ما هم باید براساس لایحه تصمیم بگیریم  بنابراین اکنون دیگر نظرات هیچکدام از وزرا منشأ اثر نیست.

با نفت 72 دلاری نمی‌توانیم پاسخگوی همه نیازها باشیم

ندیمی در پاسخ به این پرسش که با توجه به پیشنهاد 72 دلاری دولت آیا کاهش قیمت نفت به زیر 50 دلار، برای بودجه‌بندی و مخصوصا بودجه‌های استانی مشکل‌ساز نخواهد شد؟  اظهار کرد:  قطعا با همین 72 دلار هم ما مشکل پیدا می‌کنیم  چراکه در اصل موضوع، مشکل تحقق درآمد داریم و به تعبیر دیگر باید قبول کنیم که نفت 72 دلاری حتما بیش‌نمایی است و بر اساس این بیش‌نمایی طبیعی است که ما نمی‌توانیم پاسخگوی همه این موارد باشیم.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تأکید کرد: به لحاظ اینکه در طول سال هیچ مرجعی چنین وضعیتی را پیش‌بینی نکرده است ما نگران هستیم و این نگرانی را باید بر مبنای مکانیزم تخصیص یا روش دیگری حل کنیم و انشاء‌الله  چنین اتفاقی در جلسات روزهای آینده تلفیق خواهد افتاد.

captcha