دانشجویان استقلال جنبش‌های دانشجویی را حفظ کنند
کد خبر: 2616582
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴

دانشجویان استقلال جنبش‌های دانشجویی را حفظ کنند

گروه اجتماعی: معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌ غربی با بیان اینکه حرکت‌های دانشجویی باید استقلال داشته باشند، گفت: حرکتهای دانشجویی باید در تمامی سطوح از فعالیت خود به‌خصوص جنبش‌های دانشجویی اسقلال خود را حفظ کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، علیرضا رادفر، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی روز گذشته، 16 آذر ‌در بازید از خبرگزاری‌ ایکنا و ایسنا اظهار کرد: در این راستا از تمامی مدیران و روئسای دانشگاه‌ها تقاضا داریم که زمینه را برای فعالیت تشکل‌های قانونی و مجوز‌دار دانشگاه‌ها هموارتر کنند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه با ضرورت سیاسی بودن دانشجویان، گفت: مقام معظم رهبری به صراحت تأکید بر سیاسی بودن دانشجویان دارند که این فرمایشات حجت را بر همگان تمام می‌کند؛ ولی در این راستا باید توجه کرد که سیاسی بودن دانشجویان به معنای خط‌گیری آنها از احزاب سیاسی نیست.

وی ادامه داد: نباید اجازه داد تا دانشگاه‌‌ها به پاتوقی برای احزاب سیاسی تبدیل شوند، اگر تاریخ را مطالعه کنیم همیشه خواهیم دید که از ورود احزاب و جریانات سیاسی در دانشگاه‌ها همیشه آسیب دیده‌ایم و اگر افرادی در داخل دانشگاه خواهان اتصال مستقیم به احزاب سیاسی هستند باید خارج از محیط دانشگاهی به فعالیت‌های سیاسی بپردازند چرا که دانشگاه و دانشجویان باید همیشه استقلال خود را حفظ کرده و پیش رو و خط‌دهنده جریانات سیاسی باشند.

رادفر همچنین با اشاره به 16 آذر‌ماه، گفت: دانشجو در طول تاریخ فراز و نشیب‌های فراوانی داشته است؛ باید اذعان کرد که استکبار‌ستیزی و روحیه عدالت‌خواهی از ویژگی‌های بارز دانشجویان است؛ اگر تاریخ قبل و پس از انقلاب اسلامی را بررسی کنیم خواهیم دید که چه در دوران ملی شدن صنعت نفت و چه جریانات و اتفاق‌های حساس پس از انقلاب، دانشجویان همیشه با هوشیاری خود در خط مقدم دفاع از ارزش‌ها عمل کردند.

وی افزود: قشر دانشجو ثابت کرده که همواره به‌دنبال خدمت به مردم و آرمان‌های آنان است؛ همین روحیه آرمان‌خواهی و استکبار‌ستیزی دانشجویان، نقش بسزایی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه دانشجویان و دانشگاهیان قشری مؤثر و تاثیرگذار در جامعه هستند، اضافه کرد: امیدواریم با بستر سازی مناسب در دانشگاه‌ها و ایجاد زیر ساخت‌های لازم شاهد ادامه حرکت مستقل دانشجویان در حرکت و جنبش‌های پوینده باشیم که در این راستا برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی بسیار مهم و تأثیرگذار است.

وی همچنین با بیان خاطراتی از دوران دانشجویی خود در دانشگاه ارومیه، گفت: حضور بنده در پردیس شهر دانشگاه ارومیه، تجلی خاطراتی از مبارزات انقلابی ما در دوران دانشجویی است و تمامی ساختمان‌هایی که در پردیش شهر ارومیه هم‌اکنون یک میراث فرهنگی محسوب شده و بلا استفاده هستند خاطره‌ای از روحیه استکبار ستیزی را در خود جای دادند.

‌رادفر افزود: در کشور ما بحث احزاب جدی گرفته نشده و فعالیت و ورود احزاب به صورت فصلی و مقطعی بوده و بیشترین نمود آن در انتخابات مختلف ظهور و بروز کرده چرا که قسمتی از جامعه ما باور ندارند که باید در جامعه تحزب شکل بگیرند.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم گروه‌های سیاسی جوابگوی کارهای خودشان باشند باید دنبال تحزب باشیم و احزاب مختلف در جامعه شکل بگیرند.

دکتر رادفر اظهار کرد: افراد سیاسی و کسانی که می‌خواهند فعالیت سیاسی داشته باشند باید به واسطه احزاب شناسنامه سیاسی داشته و حرف‌ها و برنامه‌های اعلامی خود را جواب‌گو و پاسخ‌گو باشند.

معاون سیاسی، امنیتی استاندار آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به اینکه وجود احزاب ملومس و عینی نیست، افراد مختلف موضعگیری‌های می‌کنند که گاها برخلاف منافع کشور هست و کسی هم نیست که جواب‌گو باشند در حالیکه که این مشکلات با شکل‌گیری قانونی احزاب رفع خواهد شد.

در ابتدای این مراسم مهندس ولی عاقلی، رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی اظهار کرد:16  آذر روزی است که شهیدان والا مقام آن روز هم‌چون شهید شریعت رضوی، قندچی و شهید بزرگ نیاها الگویی از این خانواده علمی است و این شهیدان با نثار خونشان نماد انسان سازی را در سیطره تاریخ ثبت نموده و به اسطوره‌ای در بین جوانان و دانشگاهیان تبدیل شده است.

وی پشتوانه علمی را علت پیدایش شعار استقلال آزادی جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: پیشرفت‌های علمی که بعد از قیام دانشجویان و شهید شدن سه تن از نمونه‌های دانشجویی در این جریانات حاصل شده است، جرقه کوچکی برای قیام مردم ایران در برابر رژیم پهلوی و پیشرفت‌های حال حاضر علمی در زمان کنونی شده است.

عاقلی ادامه داد: بعد از گذشت سال‌ها از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نظام‌های استکباری غرب و آمریکا دست به اقدامات مختلفی برای سرکوب بنیه علمی کشور از جمله ترور دانشمندان هسته‌ای و تحریم‌های مختلف انجام داده‌اند ولی نتواسته‌اند به اهداف خود در زمینه توقف بار علمی در کشور دست پیدا کنند و در نتیجه دانشجویان باید با توجه به مقتضای زمانی بتوانند فهم سیاسی لازم را داشته باشند چرا حاکمیت اسلامی در راستای تحقق اهداف دانشجویان عمل می کند.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی افزود: دانشجو مظهر مقاومت و موفقیت است و امیدوارم تمامی دانشجویان و دانشگاهیان از هیچ خدمتی در جهت بهبود وضعیت فرهنگی و علمی در کشور فروگذار نکنند.

captcha