انزوای روز‌افزون نتانياهو و تابويی كه با رانندگی زنان عربستان می‌شكند
کد خبر: 2602922
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۵

انزوای روز‌افزون نتانياهو و تابويی كه با رانندگی زنان عربستان می‌شكند

گروه بين‌الملل: به نوشته روزنامه آمريكايی «نيويورك تايمز»، استناد نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستی، به متن‌های تاريخی، هولوكاست و كتاب حسن روحانی، رئيس‌جمهور ايران، در نهايت منجر به شكست سياسی و انزوای وی شده است.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا)، مهمترين رويدادهايی كه ظرف 24 ساعت گذشته بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سايت‌های خبری قرار گرفت، به شرح ذيل است:
روزنامه آمريكايی نيويورك تايمز با اشاره به تلاش‌های اخير بنيامين نتانياهو، برای متمركزكردن افكار عمومی جهانيان به برنامه هسته‌ای ايران و بی‌نتيجه ماندن تلاش‌های او نوشت: استناد او به متن‌های تاريخی‌، هولوكاست و كتاب حسن روحانی، رئيس‌جمهور ايران در نهايت منجر به شكست سياسی و انزوای وی شده است. در ادامه اين مطلب آمده: در حالی كه هفته آينده ايران و گروه 1+5 مذاكرات هسته‌ای را آغاز می‌كنند كه منطقه در آستانه تغييرات ژئوپلتيكی است، به نظر می‌رسد كه نخست‌وزير رژيم اسرائيل در همان تصورات تاريخی خود باقی مانده است.
خبرگـزاری رويترز اعلام كرد: مشكلات اقتصادی حاصل از قيام مردم كشورهای عربی باعث شده است كه فروش طلا و جواهرات در شهر مكه در عربستان سعودی در مقايسه با زمان مشابه يكسال گذشته به بيش از نصف كاهش پيدا كند. محمد الحمص، مدير يك جواهرفروشی نزديك مسجد‌الحرام در اين باره گفت: «فروش طلا به شدت افت كرده و می‌توانم بگويم ميزان فروش در مقايسه با حج سال گذشته بيش از 50 درصد كاهش پيدا كرده است. بنابراين گزارش؛ با وجود اين مشكلات برخی فروشندگان علت كاهش فروش طلا را فعاليت‌های عمرانی نزديك مسجد‌الحرام دانستند. در ضمن، تعدادی از مقامات مذهبی عربستان سعودی با توجه درخواست دولت اين كشور، در حج امسال سهميه حجاج را به علت فعاليت‌های عمرانی در اطراف مسجد‌الحرام كاهش دادند.
پايگاه خبری المدی پرس گزارش داد: يك منبع وابسته به پليس عراق در استان صلاح‌الدين اعلام كرد كه انفجار خودروی بمبگذاری شده در يك مركز تجاری در سامراء در جنوب تكريت سبب كشته‌شدن دست كم هشت نفر و زخمی شدن پانزده نفر ديگر شد. از سوی ديگر منابع نظامی عراقی اعلام كردند: سه فرد مسلح با سد كردن مسير شيخ رياض علی العبيدی، شيخ قبيله العبيد در مقابل منزلش در منطقه ام‌كصبيه در شمال منطقه الدور در 25 كيلومتری شرق تكريت در استان صلاح‌الدين وی را با زور با خود بردند.
خبرگزاری آلمان(DPA) گزارش داد: شيخ «عادل الكلبانی»، امام و خطيب پيشين مسجد‌الحرام پيش‌بينی كرد كه فعالان زن عربستانی بتوانند ديوار ممنوعيت رانندگی زنان در اين كشور را بشكنند؛ ديواری كه به گفته وی عالمان دينی عربستانی طی چند سال اخير آن را ساخته‌اند. در پيام امام و خطيب پيشين مسجد‌الحرام كه به دليل اهميت آن، در روزنامه‌های عربستانی نيز منتشر شد، آمده است: ديوار حرام دانستن رانندگی زنان از طريق صدور فتوا، در حال فروپاشی بوده و بادهای صدور مجوز رانندگی زنان در حال وزيدن و قدرت گرفتن هستند، در نتيجه ديوار مذكور به زودی سقوط خواهد كرد، البته اين تنها يك ديدگاه شخصی است. شيخ عادل الكلبانی در حالی اين پيش‌بينی را می‌كند كه طی چند روز اخير بسياری از زنان و دختران عربستانی با انتشار تصاوير رانندگی خود در خيابان‌های اين كشور در شبكه‌های اجتماعی، قانون ممنوعيت زنان در عربستان سعودی را نقض كرده و اين قانون را به چالش كشيدند.
خبرگزاری «نووستی» گزارش داد: اكثر مردم روسيه‌(71 درصد) معتقدند كه آمريكا در عرصه بين‌المللی بر كشورشان اعمال فشار كرده و تلاش می‌كند تا نه تنها روسيه، بلكه ديگر كشورهای جهان را وادار كند تا با قواعد مورد قبول آنها بازی كنند. بر اساس اين نظرسنجی، 50 درصد از شهروندان روسی ارزيابی منفی از نقش آمريكا در عرصه سياست جهانی دارند و تنها 10 درصدد اين نقش را مثبت ارزيابی كردند. حدود يك سوم از آنها (29 درصد) چنين ابراز عقيده كردند كه ارزيابی در مورد عملكرد هر كشوری بايد بطور مشخص در مورد يك موضوع خاص بين‌المللی سنجيده شود. 3 درصد برايشان فرقی نمی‌كند كه آمريكا چه سياستی را در جهان دنبال كرده و 8 درصد هم پاسخ دادن به اين سئوال برايشان دشوار بود. اين نظرسنجی در اواخر ماه سپتامبر سال 2013 با شركت 1600 فرد بالغ در 45 منطقه مسكونی در سراسر خاك روسيه صورت گرفت و نتيجه آن روز پنج‌شنبه، 18 مهرماه، منتشر شد.
به گزارش پايگاه خبری صوت‌المنامه بحرين، هزاران نفر از مردم بحرين پيكر شهيد «يوسف النشمی» را در روستای «المصلی» تشييع كردند. تظاهرات‌كنندگان با سر دادن شعار‌هايی بر ادامه راه شهدا تاكيد كردند و خواستار سرنگونی ملك حمد، پادشاه بحرين شدند. آنها همچنين تاكيد كردند كه در مقابل قانون‌شكنی‌های آل‌خليفه مقاومت خواهند كرد. در مقابل نيروهای امنيتی ورودی‌ها و راه‌های منتهی به مكان آغاز تشييع را بستند. شهيد يوسف النشمی عصر ديروز در بيمارستان سليمانيه جان باخت.
به گزارش خبرگزاری رويترز، نخست‌وزير رژيم‌صهيونيستی شنبه شب، 20 مهرماه، در تماس با سران دو كشور فرانسه و انگليس از آن‌ها خواست به كاهش تحريم‌ها عليه ايران تن ندهند. در حالی كه چيزی به آغاز دور جديد مذاكرات هسته‌ای ميان نمايندگان ايران و گروه موسوم به 1+5 در ژنو باقی نمانده است، «بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم‌صهيونيستی در تماس با «ديويد كامرون» نخست‌‌وزير انگليس و «فرانسوا اولاند» رئيس‌جمهور فرانسه، به آن‌ها توصيه كرد اقدامی در جهت كاهش تحريم‌های ايران انجام ندهند.
روزنامه «المصری اليوم» نوشت: گروهی از رهبران شيعی اقدامات برخی از سلفی‌ها و از جمله گروه افراطی« ائتلاف دفاع از صحابه آل البيت» در مورد توزيع كتاب‌های موهن به شيعيان در عربستان را محكوم كرده و آن را يك نقشه از پيش تعيين شده برای افزايش فرقه‌گرايی دانستند. «احمر راسم النفيس» از رهبران شيعی مصر گفت: فعاليت‌های برخی از سلفی‌ها آن هم در چنين زمان حساسی، با نقشه قبلی صورت می‌گيرد و در نظر دارد، ذهن عموم مردم را به مسئله‌ای توهم‌آميز به نام خطرات مذهب شيعی مشغول سازد.
خبرگزاری «نووستی» روسيه گزارش داد: وزارت امور خارجه روسيه ديروز، شنبه با انتشار بيانيه‌ای اعلام كرد كه اين كشور از تصميم كميته صلح نوبل در مورد اعطای اين جايزه به سازمان منع تسليحات شيميايی در سال 2013 استقبال می‌كند. در اين بيانيه آمده است: اين سازمان يكی از موثرترين ساختارهای بين‌المللی در عرصه خلع سلاح و عدم گسترش تسليحات كشتار جمعی در جهان است. در چارچوب اين سازمان مكانيزم بسيار پيچيده، وظايف بسيار سختی تصميم‌گيری و اجرا می‌شود و آخرين ماموريت اين سازمان كه قرار است به همراه سازمان ملل متحد مسئوليت اجرای برنامه نابودسازی تسليحات شيميايی در سوريه را برعهده گرفته، تاييدی بر اهميت نقش آن در تامين امنيت و صلح در جهان است.
به گزارش پرس تی.وی، عضو شورای دولتی چين از حسن نيت، رويكرد سازنده و تداوم همكاری ايران در راستای حل و فصل مناقشه بر سر برنامه انرژی هسته‌ای خود تقدير كرده است. «يانگ جيه چی» همچنين با اشاره به مخالفت پكن با تحريم ايران بر ضرورت حل و فصل مسالمت‌آميز اين مسئله تاكيد كرد. اين مقام عالی‌رتبه چينی اين سخنان را شنبه، 20 مهرماه، در ديدار با «مرتضی سرمدی»، معاون وزير امور خارجه ايران در پكن مطرح كرد. يانگ افزود: حفظ روابط دوستانه با ايران در سطوح عالی از سياست‌های چين بوده است.
captcha