نيازسنجی‎های پژوهشی در حوزه جدی گرفته شود
کد خبر: 2523963
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۳

نيازسنجی‎های پژوهشی در حوزه جدی گرفته شود

گروه حوزه‎های علميه: مدير حوزه‎های علميه بر لزوم افزايش نيازسنجی‎های پژوهشی در بدنه حوزه تاكيد كرد و گفت: يكی از آسيب های امروز حوزه كم كاری در زمينه فقه و اصول است.

به گزارش خبرگزاری بين‏المللی قرآن(ايكنا) آيت‎الله سيد هاشم حسينی بوشهری، مدير حوزه‎های علميه كشور پيش از ظهر امروز، پنجشنبه ارديبهشت ماه در پنجمين همايش علامه حلی كه در مركز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با ذكر اين مطلب كه حوزه و بزرگان آن بيش از هزار سال گنجينه عظيمی از علوم اسلامی را برای نسل‎های بعدی به وديعه گذارده‎اند، اظهاركرد: استفاده از اين ظرفيت‎های عميق پژوهشی بسيار مهم است و اين كتب به حدی وسيع است كه برای بسياری، دشوار است كه بخواهند عده‎ای از اين كتاب‎ها را مطالعه كنند.
وی افزود: رسالت‎‌ها و انتظارات از حوزه و حوزيان، بسيار است كه يكی از آنها، علم اندوزی است؛ عمل به علم آموخته شده و نشر آموخته‎هايی كه به همت عالمان بزرگ جهان اسلام و تشيع گردآمده است از جمله مباحث مهمی است كه بايد در حوزه‎های علميه به آن پرداخته شود.
حسينی بوشهری، اظهار كرد: اگر امروزه نقدهايی به روند كارهای پژوهشی در حوزه می‎شود ذره‎ای از اهميت و بزرگی كارهای علمی كه در حوزه انجام شده است، كم نمی‎كند؛ بزرگان ما به حدی آثار بزرگ از خود به جای گذاشته‎اند كه حتی برای برخی از آنها ظرفيت مطالعه همه جانبه نيست ولی بايد به نيازهايی كه در اين عصر داريم با ديد وسيع‎ترين نگاه كنيم.
وی افزود: بايد بپذيريم كه دوره علامه مجلسی و علامه حلی با دوره و نيازهای امروز، تفاوت بسيار دارد و ما نيز بايد برای نيازهای امروز برنامه‎ريزی كنيم؛ مشكل كار پژوهشی در حوزه مسئله قابل انكاری نيست؛ امروزه اگر كسی بيش از سی سال هم در حوزه درس بخواند و حتی يك اثر پژوهشی نيز از خود به جای نگذارد كسی او را بازخواست نمی‎كند؟ بايد سهم توليد علم و پژوهش در حوزه افزايش يابد و اين افزايش نيز متناسب با نيازهای روز انجام شود.
مدير حوزه‎های علميه عنوان كرد: در اين گونه همايش‎ها و در جايگاه‎های نقادی به حوزه از سوی حوزويان، بسياری از طلاب بخصوص جوان، بر لزوم تغيير كتب درسی حوزه اصرار دارند ولی وقتی اين سخنان برای مراجع عظام نيز مطرح می‎شوند، ايشان فرمايش به حقی را مطرح می‎كنند كه اگر قرار باشد اين كتب تدريس نشود بايد كتبی جايگزين آن شود كه بازدهی بالاتری داشته كه تا زمانی كه كار عميق پژوهشی و ميدانی انجام نشود و آزمايشات خود را پس ندهد، نمی‎توان چنين تضمينی به بزرگان حوزه داده شود.
وی گفت: يكی از نكاتی كه بايد در نقادی‎ها مورد توجه واقع شود، اين است كه به هيچ عنوان نبايد در نقد نسبت به پژوهش در حوزه كارهای بزرگ بزرگان حوزه و فضلای حوزوی را را هيچ‌‎انگاری كنيم؛ بايد هر نقدی نسبت به حوزه با قدرشناسی نسبت به فعاليت‎های صورت گرفته باشد.
حسينی بوشهری عنوان كرد: يكی از آسيب‎های پژوهشی امروز در حوزه، كم كاری پژوهشی در عرصه فقه و اصول است كه با توجه به فعاليت‎های انجام شده با ايده آل فاصله بسياری داريم؛ كم توجهی به نيازسنجی پژوهشی، درصد پايين نظريه پردازی در حوزه، ضعف نقادی و نقدپذيری، كم توجهی به گسترش روزافزون فعاليت‎های پژوهشی گروهی و عدم نوگرايی در پژوهش از جمله نقصان‎های موجود در عرصه پژوهش است.
وی اظهار كرد: بايد كارگاه‎های آموزش فن پژوهش در حوزه فراگيرتر شود تا همه طلاب با فنون پژوهش آشنا شوند و تازه پس از ده پژوهش ناقص بعد از چند سال به استاندارد پژوهش دست نيابند؛ توجه به ظرفيت‎ها و نيروهای مستعد، هماهنگی آموزشی و پژوهشی، پژوهش همراه با آموزش و آموزش همراه با پژوهش و همچنين ترغيب به فعاليت‎های پژوهشی از ديگر لوازمی است كه می‎تواند حوزه را در رسيدن به اهداف متعالی خود ياری كند.
captcha