برگزاری سومين نمايشگاه «به روايت نسخه‌خوانان» در كرمان
کد خبر: 2473957
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۲۲:۰۷

برگزاری سومين نمايشگاه «به روايت نسخه‌خوانان» در كرمان

سومين نمايشگاه «به روايت نسخه‌خوانان» نمايشگاه پژوهشی تصوير نسخه‌های خطی از شبيه‌نامه‌های دوره قاجار، پس از نگارخانه فرهنگستان هنر در نگارخانه مهر كرمان برپا می‌شود.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از دبيرخانه دائمی همايش ملی شبيه‌پژوهی، اين نمايشگاه به دعوت حوزه هنری استان كرمان 13 تا 23 دی‌ماه جاری در گالری مهر كرمان به نمايش درمی‌آيد و سپس از 24 دی‌ماه به مدت دو هفته، ميهمان نگارخانه شهرستان بم خواهد شد.
رضا كوچك‌زاده، كارگردان و پژوهشگر تئاتر كه اين نمايشگاه با جست‌وجو، گزينش و روايت وی برگزار می‌شود، ضمن بيان اين خبر افزود؛ نسخه‌های دست‌نويس اين نمايشگاه از ميان شبيه‌نامه‌های گنجينه‌ خطی كتاب‌خانه‌های مجلس و ملك انتخاب شده‌اند و بسياری از آن‌ها به خط دو شبيه‌گردان بزرگ عهد قاجار ‌(ميرزا محمدباقر معين‌البكا و ميرزامحمدتقی شبيه‌گردان) و برخی از آن‌ها از نسخه‌های ويژه‌ تكيه دولت است. در اين نمايشگاه، 65 پوستر از شبيه‌نامه‌ها به نمايش درمی‌آيد كه هر يك ويژگی‌های نهفته‌ای از هنر شبيه‌نويسی را در بر دارند.
اين كارگردان تئاتر در ادامه گفت: اين نمايشگاه‌ها شايد از نخستين نمايشگاه‌های پژوهشی در ايران باشد كه قرار نيست تابلويی در آن فروخته شود و يا تنها به زيبايی‌شناسی آثار بپردازد، بلكه سندهای پژوهشی ما را از شبيه‌خوانی (‌كهن‌ترين نمايش منسجم ايرانيان) پيش چشم تماشاگران قرار می‌دهد.
نخستين نمايشگاه «به روايت نسخه‌خوانان» سال گذشته در گالری كتاب‌خانه مجلس برپا شد و دومين دوره‌ی آن با 27 تصوير افزوده تا 10 دی‌ماه در گالری فرهنگستان هنر، پذيرای علاقه‌مندان و پژوهشگران بود. كوچك‌زاده بر آن است تا اين نمايشگاه را به ديگر شهرهای كشور نيز ببرد و هر بار تصاويری بدان بيفزايد تا ديگر پژوهندگان هم بتوانند از آن بهره‌مند شوند.
كوچك‌زاده كه پيش‌تر در دو كتاب «فهرست توصيفی شبيه‌نامه‌های دوره‌ی قاجار» و «فهرست توصيفی شبيه‌نامه‌های پراكنده» به شرح جزيی‌نگر شبيه‌نامه‌های كتاب‌خانه مجلس پرداخته، كتاب ديگری با عنوان «فهرست توصيفی شبيه‌نامه‌های ملك» را زير چاپ دارد كه ويژگی‌های هر يك از شبيه‌نامه‌های كتاب‌خانه و موزه‌ ملی ملك را برمی‌شمارد.
سومين نمايشگاه «به روايت نسخه‌خوانان» به كوشش حوزه هنری كرمان و با همكاری دبيرخانه دائمی همايش ملی شبيه‌پژوهی، كتاب‌خانه مجلس و كتاب‌خانه‌ ملك برپا خواهد شد.
captcha