بهره‌مندی نیازمندان از ثروت‌های معنوی، ثمره ترویج فرهنگ وقف است
کد خبر: 1457626
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶
عضو مجلس خبرگان رهبری:

بهره‌مندی نیازمندان از ثروت‌های معنوی، ثمره ترویج فرهنگ وقف است

گروه اجتماعی: آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی با اشاره به جایگاه و اهمیت وقف در دین اسلام، بهره‌مندی نیازمندان از ثروت‌های معنوی را ثمره ترویج فرهنگ وقف دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، آیت‎‏‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی، منتخب مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری شب گذشته، چهاردهم مهر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هر چند با دور شدن از صدر اسلام و روی کار آمدن غاصبان حکومت اسلامی، ضربات جبران‌ناپذیری بر ارزش‌های مکتبی وارد شد، اما در عین حال سنت وقف گسترش یافت، اظهار کرد: امروزه وقف به معنای داشتن سرمایه مازاد بر نیاز خود و خانواده است که برای رضای خدا، وقف عام یا خاص می‌شود، اما واقعیت وقف چیز دیگری است که حتی با کمترین هزینه هم می‌توانیم وقفی را به ثبت برسانیم.
وی افزود: افراد مورد اعتمادی متولی موقوفات کشور هستند و مردم نیز باید به آنها اعتماد کرده تا بیش از پیش نیازمندان جامعه از این سنت حسنه الهی و معنوی بهره‌مند شوند.
آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی ادامه داد:‌‌ همان‌گونه که مساجد و تکایا و هیئت‌های عزاداری مردمی اداره می‌شوند، هرکس به هراندازه می‌تواند در موقوفات سهیم باشد و می‌توانیم مراکز علمی، پژوهشی و آزمایشگاهی را با مسأله وقف توان‎مند‌تر کنیم.
وی با اشاره به جایگاه و اهمیت وقف در دین اسلام تصریح کرد: مسئله وقف در اسلام یکی از موضوعاتی است که از جنبه‌های گوناگون همچون اخلاقی، معنوی، دینی، اجتماعی و اقتصادی بسیار اهمیت دارد.
منتخب مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: اقدام به ثبت موقوفات در گذشته بین مردم رواج بسیاری داشت و آنان که تمکن مالی بیشتر و امکانات بهتر داشتند، وارد عرصه وقف شده بودند که تاکنون نیز آثار آن باقی است اما متأسفانه در عصر حاضر این سنت حسنه کم‌رنگ شده است.
وی بهره‌مندی نیازمندان از این ثروت‌های معنوی را ثمره ترویج فرهنگ وقف دانست و افزود: مشارکت در امور خیر و برافراشتن پرچم عزاداری امام حسین(ع) و رونق بخشیدن به این مجالس نمونه‌های دیگری از توسعه این میراث ماندگار است.
وی گفت: متأسفانه در کنار پیشرفت تکنولوژی و گسترش زندگی ماشینی آحاد جامعه کمتر از این گنجینه معنوی یعنی وقف اموال، آگاه هستند و ما نسبت به گذشته شاهد کاهش موقوفات در کشور هستیم که به نظر می‌رسد با فعالیت گسترده و جامع باید فرهنگ وقف در کشور را توسعه دهیم.
آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی با اشاره به اینکه وقف بهترین راهکار برای جلوگیری از ضایع شدن، هدر رفتن و سوء‌استفاده از اموال انسان است، افزود: وقف نوعی حبس مالکیت است؛ یعنی بدون اینکه کسی در این اموال دخل و تصرف کند، آن را در راه خیر صرف می‌کنند. وقف مالی است که برای همیشه به‌عنوان امانت الهی ثابت می‌ماند تا دیگران از منفعت‌های آن برای امور خیر بهره‌مند شوند.
منتخب مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان از ابزار وقف اموال مشکلات اقتصادی، اجتماعی و همچنین کاستی‌های موجود فرهنگی جامعه را مرتفع کرد، گفت: وقف دارای جنبه‌ها و جلوه‌های گوناگونی است که به آن پویایی می‌بخشد؛ وقف در حوزه قرآن، علوم مختلف، کمک به نشر علوم اسلامی و معارفی به‌خصوص در حوزه‌های علمیه قم و... نمونه‌هایی از آن است.
وی ادامه داد: حتی نوع دیگری به نام وقف مطلق وجود دارد که واقف نیت خود را در تمامی امور خیر صرف می‌کند و متولی موقوفات آزاد است تا از این موقوفات برای کارهای خیر و ضروری استفاده کند. به‌طور کلی وقف یک پدیده تأثیرگذار، معنوی و زیبا و نجات دهنده در اسلام است و متولیان امر باید ضمن ترویج فرهنگ وقف برای تبیین ارزش‌ها و اهمیت آن ‌بین آحاد جامعه اهتمام داشته باشند.
آیت‌الله هاشم‌زاده هریسی با اشاره به اینکه وقف منحصر به اسلام نبوده و در بسیاری از جوامع بین‌‎المللی به شکل دیگر اتفاق می‌افتد، بیان کرد: به‌عنوان مثال در کشورهای ثروتمند و پیشرفته جهان افرادی که از نظر مالی متمکن هستند بخشی از ثروت خود را در راه سازندگی علم و دانش و عمران و آبادی دانشگاه‌ها صرف می‌کنند؛ لذا ما مسلمانان که در آئین خود از سنت حسنه وقف برخوردار هستیم، باید به طریق اولی برای توسعه و ترویج این اقدام خداپسندانه مشارکت کنیم.

captcha