اعطای عصمت نسبی به برخی بندگان از سوی خداوند
کد خبر: 1447791
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۶
حجت‌الاسلام عابدینی عنوان کرد:

اعطای عصمت نسبی به برخی بندگان از سوی خداوند

گروه فعالیت‌های قرآنی: یک مفسر قرآن با بیان اینکه دانشی که خداوند در اختیار برخی از بندگانش قرار می‌دهد حکمتی است که خداوند آن را با قدرت خویش در اختیار این افراد قرار می‌دهد، گفت: عصمت نسبی به برخی بندگان از سوی خداوند اعطا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از قزوین، حجت‌الاسلام عبدالکریم عابدینی، مفسر قرآن در جلسه تفسیر هفتگی قرآن که شب گذشته یکشنبه، 16 شهریور در بقعه امام‌زاده اسماعیل قزوین برگزار شد، بیان کرد: وقتی خداوند بنده‌ای را برای کاری انتخاب می‌کند همه لوازم انجام خدمت از جمله شرح صدر، جایگاه، قدرت و سایر اسباب را در اختیار او قرار می‌دهد هم چنانکه در داستان حضرت موسی(ع) این موارد از طرف خداوند به آن حضرت اعطا شد.

وی افزود: قدرتی که خداوند در اختیار انسان قرار می‌دهد این گونه نیست که ذره ذره به او داده شود بلکه خداوند چشمه‌های جوشانی از حکمت را در دل و جان انسان به جوشش درمی‌آورد.

مدرس حوزه و دانشگاه علم اعطا شده از طرف خداوند را دانشی درونی و علم غیبی معرفی کرد و گفت: دانشی که خداوند در اختیار برخی از بندگانش قرار می‌دهد حکمتی است که خداوند آن را با قدرت خویش در اختیار این فرد قرار می‌دهد.

حجت‌الاسلام عابدینی با اشاره به جنگ 33 روزه و مکاتبه سیدحسن نصرالله با رهبر انقلاب اظهار کرد: در جریان جنگ 33 روزه حزب‌الله لبنان با رژیم صهیونیستی، سیدحسن نصرالله با تجارب بالا و ایستادگی در برابر توطئه‌های این رژیم از نتیجه جنگ دلسرد می‌شود اما فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «مقاومت کنید حتماً پیروز می‌شوید» این سید را به نتیجه جنگ امیدوار کرد و سرنوشت جنگ را به گونه دیگری رقم زد.

امام جمعه موقت قزوین ادامه داد: این نوع علم و آگاهی رهبر انقلاب، ناشی از حکمت الهی است و نمونه دیگری از این حکمت را در پیش‌بینی امام راحل در مورد فروپاشی سابق شاهد بودیم.

این مفسر قرآن گفت: حکمت الهام شده از طرف خداوند، آن چنان در قلب و جان ریشه می‌دواند که بنده در پاسخ به هیچ سؤالی درمانده نمی‌شود و مثل اینکه جواب همه سؤالات را می‌داند و در پیدا کردن جواب هم دچار حیرت نمی‌شود.

مدرس حوزه و دانشگاه با تقسیم عصمت به دو نوع عصمت کامل و عصمت نسبی بیان کرد: انسانی که از طرف خداوند به او حکمت داده می‌شود اگر پیامبر(ص) یا امام(ع) باشد این فرد دارای عصمت کامل الهی است اما اگر فردی غیر از این افراد باشد از عصمت نسبی برخوردار بوده و دارای مراتب نازله عصمت خواهد بود. خداوند عصمت نسبی را به برخی از بندگانش اعطا می کند تا در عمل از لغزش و خطا محفوظ باشند.

انسان باید در مقابل نعمات خداوند شکرگزار باشد

حجت‌الاسلام عابدینی گفت: در بحث هدایت و ایمان، فرد هدایت‌کننده باید بر فرد هدایت شونده منت گذارد که راه راست را به او نشان داده است در حالی که در زمان پیامبر اکرم(ص) این اعراب بودند که بر پیامبر(ص) منت می‌گذاشتند که به او ایمان آورده‌اند در حالی که پیامبر اکرم(ص) به اسلام آنها احتیاجی نداشت.

امام جمعه موقت قزوین بیان کرد: کسانی که با انقلاب اسلامی همراهی کردند باید خدا را شکر کنند و به روح امام راحل درود و رحمت فرستند که آنها را از زیر یوغ ستم و استبداد بیرون آورد.

مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اگر توانستیم انقلاب کنیم یا توفیق جنگ و شهادت در راه خدا را پیدا کردیم باید شکرگزار خداوند باشیم که این منت را بر ما گذاشت و این جانفشانی‌ها را از ما پذیرفت.

مفسر قرآن تأکید کرد: هر نعمتی که از طرف خداوند به انسان اعطا شود بنده باید شکر آن را به جا بیاورد و خود همین شکر کردن‌ها هم نعمت است و هر چه که انسان بیشتر شکر می‌کند در واقع بیشتر بدهکارتر می‌شود.

دست‌یابی به ایمان عملی، بالاترین درجه اسلام است

حجت‌الاسلام عابدینی با اشاره به جریانات تاریخ اسلام اظهار کرد: در صدر اسلام، گروهی از اعراب نزد پیامبر اکرم(ص) آمدند و اظهار ایمان کردند ولی خداوند به پیامبر فرمود که به آنها بگو شما ایمان نیاورده‌اید بلکه اسلام آورده‌اید و این امر نشان‌دهنده این است که ایمان واقعی با اسلام ظاهری تفاوت دارد.

وی افزود: این عده می‌خواستند با اظهار مسلمانی بر پیامبر(ص) منت بگذارند در حالی که خداوند با نزول آیه هم پرده از نقشه آنها برداشت و هم فرق بین اسلام و ایمان را بیان کرد. اسلام ظاهری اگر به ایمان واقعی منتهی نشود ارزش چندانی ندارد که قابلیت منت گذاشتن هم داشته باشد.

مدرس حوزه و دانشگاه با ذکر این نکته که اظهار اسلام زمینه و مقدمه ایمان است، بیان کرد: ادعای اسلام و مسلمانی در واقع مقدمه و مرحله ورود یک فرد است تا پله پله به ایمان برسد و اگر این اتفاق نیفتد این اسلام ارزش چندانی ندارد همان‌گونه که شاهد بودیم بعضی از این اسلام آوردن‌ها به خاطر فرار از مرگ و برخوداری از غنایم بود.

این مفسر قرآن عنوان کرد: اگر کسی اسلام بیاورد و این اسلام در اعماق جان او ریشه دوانده و به ایمان منتهی شود مصداق آیه 24 سوره ابراهیم «أَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلًا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاء؛ آیا ندیدی چگونه خداوند کلمه طیبه (و گفتار پاکیزه) را به درخت پاکیزه‏ای تشبیه کرده که ریشه آن (در زمین) ثابت و شاخه آن در آسمان است» می‌شود.

حجت الاسلام عابدینی گفت : وقتی این نهال کاشته شده و بارور شود تبدیل به درختی می‌شود که در هر دوره‌ای به اذن پروردگارش میوه می‌دهد و در برهه‌ای از زمان، میوه آن پیروزی انقلاب اسلامی و در زمانی دیگر پیروزی غزه می‌شود.

captcha