همسو شدن برنامه‌های کلام وحی به اجرایی شدن آمایش سرزمین قرآنی کمک می‌کند
کد خبر: 1437883
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۱
مدرس دانشگاه‌های استان مرکزی:

همسو شدن برنامه‌های کلام وحی به اجرایی شدن آمایش سرزمین قرآنی کمک می‌کند

گروه فعالیت‌های قرآنی: عین‌القضاتی با بیان اینکه همسو شدن طرح و برنامه‌های کلام الله به اجرایی شدن آمایش سرزمین قرآنی کمک قابل توجهی می‌کند، اظهار کرد: خوشبختانه با تدابیری که پس از پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفته است اقدامات خوبی در این زمینه انجام شد.

پیمان عین‌القضاتی، مدرس دانشگاه‌های استان مرکزی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، با تشریح طرح آمایش سرزمینی، گفت: آمایش سرزمین مجموعه عملیاتی است که بخش خصوصی یا بخش عمومی به‌منظور مهیا ساختن پهنه یک سرزمین برای زندگی بهتر در پیش می‌گیرد.

وی اظهار کرد: آمایش سرزمین تنظیم کنش متقابل بین عوامل انسانی و عوامل محیطی است که به‌منظور ایجاد سازمان سرزمینی عقلایی مبتنی بر بهره‌گیری بهینه از استعدادهای انسانی و محیطی از طریق افزایش کارایی و بازدهی اقتصادی، گسترش عدالت اجتماعی، رفع فقر و محرومیت و برقراری تعادل و توازن در برخورداری از سطح معقول توسعه و رفاه در نقاط و مناطق جغرافیایی است.

عین القضاتی همچنین ایجاد نظام کاربری اراضی متناسب با اهداف توسعه‌ای و زیست‌محیطی، ایجاد و تحکیم پیوندهای اقتصادی درون و برون‌منطقه‌ای و به‌کارگیری ملاحظات امنیتی و دفاعی و حفظ هویت اسلامی - ایرانی، بهره‌برداری مناسب از امکانات و قابلیت‌های مناطق را از اهم اهداف اجرای طرح آمایش سرزمینی عنوان کرد.

وی تلفیق ویژگی‌های فرهنگی مناطق در فرایند ملی - منطقه‌ای، ایجاد هماهنگی بین بخش‌های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی - قرآنی، ارائه نقش‌های محوری به مناطق جهت ایجاد زمینه رشد و توسعه کشور و استفاده از قابلیت‌های طبیعی، اجتماعی و اقتصادی در تسریع فرایند توسعه را از دیگر اهداف آمایش سرزمینی بیان کرد.

جلوگیری از موازی‌کاری دستگاه‌ها با اجرای طرح آمایش سرزمین

مدرس دانشگاه‌های استان‌ ادامه داد: آمایش سرزمین از موازی‌کاری برخی دستگاه‌ها و مدیران جلوگیری کرده و وظیفه هر مدیر و دستگاه را مشخص و در نهایت برنامه‌ریزی مبتنی بر سند واحدی ارائه می‌کند که مدیران به نحو مطلوب و در یک چارچوب مشخص وظایف خود را انجام دهند.

وی در سند آمایش سرزمین به‌ویژه آمایش سرزمین قرآنی قابلیت‌های هر منطقه، اولویت‌بندی شده و مناطق دارای ظرفیت‌های خاص مشخص شده و پس از آن، جهت سرمایه به‌سوی اولویت‌های هر منطقه سوق داده می‌شود و در نتیجه طبق سند آمایش سرزمین بالقوه‌های هر بخش به بالفعل تبدیل می‌شوند.

عین‌القضاتی در ادامه سخنان خویش به اجرایی شدن طرح آمایش سرزمین قرآنی نیز اشاره کرد و گفت: این مهم بدان معناست که تمامی اول پالایش اطلاعاتی شده و فعالیت نهادها، مراکز و مؤسسات قرآنی مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی با بیان این نکته که باید تمامی مراکز و مؤسسات و خانه‌های قرآن در سطح استان مورد ارزیابی قرار گیرند، اضافه کرد: اجرای این طرح در شهرستان اراک و دیگر مناطق استان ما را با فعالیت مراکز قرآنی آشنا و از روند فعالیت آنان باخبر می‌کند.

عین‌القضاتی در ادامه ضمن اشاره به اینکه فعالیت مؤسسات، هیئات و خانه‌های قرآنی به‌طور مدون مشخص و معین نیست، اضافه کرد: با اجرایی شدن طرح آمایش سرزمین قرآنی فعالیت این مراکز تعریف شده و به‌صورت شفاف در اختیار مسئولان ذیربط برای ارائه آمار دقیق عملکرد در این حوزه و خانواده‌ها برای بهره‌مندی از خدمات در اختیار علاقه‌مندان گذارده می‌شود.

وی در بخش دیگر از سخنان خود ضمن تأکید بر لزوم پرهیز از موازی‌کاری در ارائه برنامه‌های قرآنی، اظهار کرد: عدم تعامل بین دستگاه‌های متولی امور قرآنی ممکن است به اشاعه فرهنگ قرآنی در جامعه ضربه وارد کند؛ از این‌رو لازم است تمامی دستگاه‌هایی که به نوعی فعالیت در این حوزه را برعهده دارند با جدیت بیشتر برنامه‌های خود را در یک جهت دنبال کنند.

اجرایی شدن طرح آمایش سرزمین قرآنی

عین‌القضاتی با یادآور شدن این نکته که همسو شدن طرح و برنامه‌های کلام الله به اجرایی شدن طرح آمایش سرزمین قرآنی کمک قابل توجهی می‌کند، اظهار کرد: خوشبختانه با تدابیری که پس از پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفته است اقدامات خوبی در این زمینه داشته است اما کافی نیست؛ چراکه این برنامه‌ها بیشتر در مراکز شهرها متمرکز بوده و دیگر مناطق که از بعد مسافتی برخوردارند از این موهبت الهی بهره کافی را نخواهند برد.

وی با بیان این مطلب که اجرای طرح آمایش سرزمینی تعادلی را در مناطق به وجود خواهد آورد، اظهار کرد: اجرایی شدن آمایش سرزمین‌های قرآنی در ایجاد تناسب بین مناطق به منظور برخورداری از برنامه‌های قرآنی تمرکز ایجاد کرده به توازن نیروهای قرآنی در مؤسسات در ارائه خدمات به قرآن‌آموزان تمامی مناطق به‌ویژه مناطق محروم کمک می‌کند.

مدرس دانشگاه‌های استان مرکزی در پایان، متأسفانه برخی از مراکز قرآنی که در حال فعالیت هستند دارای شناسنامه نبوده و هویت حقوقی ندارند؛ ازاین رو با اجرای این طرح عملکرد دقیق این مراکز مورد ارزیابی قرار گرفته در خدمت مردم علاقه‌کند قرار می‌گیرند.

captcha