حمایت‌های رهبری؛ پشتوانه جهاد دانشگاهی در رسیدن به جهاد علمی
کد خبر: 1437019
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷

حمایت‌های رهبری؛ پشتوانه جهاد دانشگاهی در رسیدن به جهاد علمی

گروه اجتماعی: رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: مهم‌ترین پشتوانه جهاد دانشگاهی در دست‌یابی به فن آوری های پیشرفته و موفقیت‌های بی‌بدیل در عرصه‌های علمی، فرهنگی و آموزشی بدون شک رهنمودها و حمایت‌های ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان غربی، ولی عاقلی، رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی امروز، 17 خرداد در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر ارومیه، با تشریح فعالیت‌ها و دستاوردهای این نهاد انقلابی در عرصه‌های علمی، پژوهش و فرهنگی اظهار کرد: پشتوانه بزرگ جهاد دانشگاهی در دست‌یابی به فن آوری های پیشرفته و موفقیت‌های بی‌بدیل در عرصه‌های علمی، فرهنگی و آموزشی بدون شک رهنمودها و حمایت‌های ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

وی با تشریح روند شکل‌گیری و تأسیس جهاد دانشگاهی در سال 1359 به دستور امام راحل مبنی بر تشکیل شورای عالی فرهنگی به عنوان بازوی اجرایی این شورا در دانشگاه، گفت: پس از تثبیت نظام در دهه اول انقلاب شورای عالی فرهنگی وظیفه ارتباط برقرار کردن میان علم و صنعت را بر عهده جهاد دانشگاهی گذاشت.

عاقلی بیان اینکه جهاد دانشگاهی یکی از نهادهای انقلابی غیر‌دولتی است اضافه کرد: حرکت جهاد دانشگاهی قدم برداشتن از مرحله  فن‌آوری به مرحله تولید نیمه‌صنعتی بوده این مهم را به‌وضوح به تصویر کشانده است.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی، دست‌یابی به بسیاری از دانش‌ها و فن آوری های پیشرفته که برخی از آن‌ها در انحصار چند کشور محدود است، از جمله دست یافتن به دانش و تکنولوژی سلول‌های بنیادین که تحول عظیمی در حوزه درمان ایجاد کرده است را تنها گوشه‌ای توان علمی و تعهد دینی دانشمندان و پژوهشگران متعهد و جهادگر این نهاد عنوان کرد.

وی اضافه کرد: تقدیم شهدایی مانند شهید علی محمدی، شهریاری و رضایی نژادها در دوره کنونی ثابت می‌کند که جهاد در عرصه علم به مقاومت و شهادت نیازمند است و به قدری اهمیت دارد که دانشمندان ایران در گذشته در جبهه‌های جنگ و امروز در جبهه‌های علمی به جهاد پرداخته‌اند و همگی نیاز ضروری برای اعتلای ایران اسلامی است.

عاقلی با تاکید بر اینکه اگر حمایت‌های مقام معظم رهبری از تلاش‌های علمی و پژوهشی جهاد دانشگاهی نبود این نهاد با هیچ پشتوانه‌ای نمی‌توانست به تکنولوژی های منحصربه‌فرد که بیشتر نیز خطوط قرمز استکبار جهانی است، دست پیدا کند، خاطرنشان کرد: امروز تکنولوژی های که کشورمان به آن دست یافته است مرهون الگوی اسلامی _ ایرانی پیشرفت است و به خاطر همین است که امروز دشمن جبهه مقابله با انقلاب را از جنگ سخت به جنگ نرم تغییر داده است.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه قطعاً در دست‌یابی به این اهداف فرهنگ جهادی و مدیریت جهادی موثر بوده است، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی در سه حوزه پژوهش، آموزش و فرهنگی فعالیت می‌کند که در سال گذشته در حوزه پژوهش واحد جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی 178 طرح تحقیقاتی _ کاربردی انجام داده است که از این تعداد 19 طرح به مرحله پایانی و عملیاتی رسیده است.

عاقلی با اشاره به چاپ  66 مقاله از پژوهشگران جهاد دانشگاهی استان در ISI  گفت: خروجی طرح‌های پژوهشی در قالب ارائه آموزش‌های تخصصی برای اساتید، کارکنان و کارشناسان طی برگزاری کارگاه‌های علمی و آموزشی ارائه می‌شود.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی این نهاد و فعالیت خبرگزاری‌های ایسنا و ایکنا با اشاره به اجرای 10 طرح دانشجویی در مرکز امام و انقلاب گفت: امسال 18 هزار دانشجو از فعالیت‌های فرهنگی و دینی جهاد دانشگاهی استان در 8 سرفصل از جمله اجتماعی، دینی  و فرهنگی بهره‌مند شدند.

captcha