حاکمیت قانون و عدم قانون‌گریزی از ویژگی‌های مثبت دولت در یکسال اخیر است
کد خبر: 1436736
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۵
محمدجواد آرین‌منش:

حاکمیت قانون و عدم قانون‌گریزی از ویژگی‌های مثبت دولت در یکسال اخیر است

گروه سیاسی: محمدجواد آرین‌منش درباره ارزیابی خود از عملکرد یکساله دولت در حوزه سیاست داخلی گفت: در یک‌سال اخیر دولت سعی کرده که حاکمیت قانون و عدم قانون‌گریزی را جزو ویژگی‌های خود قرار دهد که نسبت به گذشته کاملا بهبود یافته است.

محمد جواد آرین‌منش، عضو حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره ارزیابی خود از عملکرد یک‌ساله دولت گفت: اگر قرار باشد کارنامه یک‌ساله دولت ارزیابی شود به هر حال مانند همه دولت‌ها نقاط قوت و ضعفی وجود دارد اما در مجموع کارنامه یک‌ساله دولت با توجه به مجموعه محدودیت‌ها و شرایط داخلی و خارجی و شرایط منطقه‌ای، قابل دفاع است.

وی ادامه داد: یکی از نقاط مثبت عملکرد دولت، کاهش روند تورم در کشور است. شرایطی که در عرصه اقتصادی به وجود آمده مانند ثبات نسبی در قیمت‌ها، تثبیت نرخ ارز و سکه و آرامش نسبی در بازار جزو اقدامات مثبتی است که در یکسال اخیر اتفاق افتاده است.

آرین‌منش ظهار کرد: در عرصه بین‌المللی، توسعه روابط خارجی با همسایگان، کشورهای منطقه و کشورهای اروپایی از اقدامات مفیدی بوده که دولت در حوزه سیاست خارجی انجام داده است.

نماینده سابق مجلس عنوان کرد: توسعه روابط خارجی و انجام مذاکرات هسته‌ای، نتایج مثبتی داشته است که سبب توقف یا کاهش روند تحریم‌های گوناگونی بوده است که از سوی سازمان ملل، اتحادیه اروپا و سنای امریکا و غیره بر علیه جمهوری اسلامی ایران تحمیل شده است. همچنین بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران نیز آزاد شده است و از طرفی در این مدت صادرات غیر نفتی کشور نیز افزایش یافته است.

آرین‌منش افزود: در عرصه سیاست داخلی، حاکمیت فضای اعتدال و توسعه سیاسی، امکان فعالیت سیاسی برای تشکل‌ها و احزاب و برقراری ارتباط مناسب میان دولت، وزارت کشور با تشکل‌های سیاسی جزو اقدامات مطلوبی بوده  که صورت گرفته است.

وی تأکید کرد: از طرفی در یک‌سال اخیر دولت سعی کرده است که حاکمیت قانون و عدم قانون‌گریزی را جزو ویژگی‌های خود قرار دهد که نسبت به گذشته کاملا بهبود یافته است. تعامل و هماهنگی مناسب میان قوا به ویژه دولت و مجلس نیز از جمله رویکردهای مثبتی است که در یک‌سال اخیر قابل ملاحظه بوده است.

آرین‌منش اضافه کرد: در حوزه سلامت نیز در طی یکسال اخیر وضعیت درمان بهبود یافته است و هزینه‌های درمانی مردم با اجرای طرح تحول نظام سلامت کاهش یافته است.

عضو حزب مؤتلفه اسلامی یادآور شد: البته تا رسیدن به وضعیت مطلوب در حوزه‌های گوناگون مثل تورم، رشد اقتصادی، خروج از رکود اقتصادی که الان وجود دارد فاصله زیادی داریم. رشد اقتصادی کشور همچنان منفی است و نیازمند تلاش‌های جدی برای خروج از این وضعیت هستیم.

آرین منش درباره عملکرد دولت در حوزه فرهنگ اظهار کرد: اگر چه دولت‌ها در تحولات فرهنگی می‌توانند نقش‌آفرین باشند اما  آثاراقدامات فرهنگی دولت‌ها معمولا بسیار دیربازده است و به نتیجه رسیدن فعالیت‌های فرهنگی زمان‌بر است.

وی ابراز کرد: یعنی نمی‌توان در کوتاه‌مدت کارنامه فرهنگی دولت‌ها را مورد ارزیابی قرار داد و آثار اقدامات فرهنگی را در کوتاه‌مدت مشاهده کرد. لذا قضاوت در مورد نتایج و عملکرد حوزه فرهنگ نیاز به زمان بیشتری دارد.

آرین‌منش عنوان کرد: از طرفی مسائل و معضلات فرهنگی که امروز در کشور مشاهده می‌شود طبعا حاصل عملکردهای گذشته است. فرض بفرمایید اگر بخواهیم مسئله عفاف و حجاب یا امربه معروف و نهی از منکر را، که منتقدین دولت نیز  بر روی آن متمرکز می‌شوند، ارزیابی کنیم بایستی وضعیت عفاف و حجاب یا چگونگی ترویج فرهنگ امربه معروف و نهی از منکر و مواردی از این نوع را در گذشته بررسی کنیم.

وی با اشاره به تصویب طرح توسعه عفاف و حجاب در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: براساس این طرح 26 نهاد، دستگاه و سازمان دولتی و غیر دولتی متولی اجرای آن بودند، اما در طول ده سال گذشته اهتمام جدی نسبت به اجرای طرح توسعه عفاف و حجاب در کشور صورت نگرفت.

آرین‌منش در پایان عنوان کرد: پس اگر بخواهیم وضعیت عفاف و حجاب امروز را ارزیابی کنیم بایستی به عملکرد گذشتگان و پیشینیان توجه کنیم. البته تعیین مسیر حرکت و رویکردهای  فرهنگی دولت قابل نقد و بررسی است، اما نتایج اقدامات فرهنگی دولت را نمی‌توان در طی یکسال مورد ارزیابی و قضاوت قرار داد.

captcha