برگزاری نشست وزیران خارجه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در تهران
کد خبر: 1436676
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۳
مهم‌ترین رویدادهای سیاسی هفته/

برگزاری نشست وزیران خارجه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در تهران

گروه سیاسی: برگزاری نشست وزیران خارجه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد، تعطیلی تعدادی از دفاتر شبکه‌های ماهواره‌ای غیر قانونی وحدت‌شکن و ششمین سفر استانی رئیس‌جمهور به چهارمحال و بختیای از جمله مهم‌ترین رویدادهای سیاسی این هفته بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) مهم‌ترین رویدادهای سیاسی در هفته‌ای که گذشت به شرح ذیل می‌باشد:

آزادی قسط  اول 500میلیون دلاری دارایی‌های بلوکه شده ایران

سیدعباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه از آزاد شدن قسط اول دارایی‌های بلوکه شده ایران بر اساس توافق تمدید شده ژنو به مبلغ 500 میلیون دلار خبر داد.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه یادآور شد: این مبلغ، قسط اول از مجموع 2 میلیارد و 800 میلیون دلاری است که در چارچوب توافق اخیر ایران و گروه کشورهای 1+5 واریز می‌شود.

براساس توافق اخیر بین ایران و گروه 1+5 در نشست وین6 و تمدید چهار ماهه مذاکرات، قرار است 2 میلیارد و 800 میلیون دلار از درآمدهای بلوکه شده حاصل از فروش نفت ایران طی 6 قسط به حساب بانک مرکزی واریز شود.

رونمایی از مجموعه هشت جلدی کتاب‌های جهان اسلام

مراسم رونمایی از مجموعه هشت جلدی کتاب های جهان اسلام تالیف سردار سرلشگر پاسدار «سید یحیی رحیم صفوی» دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا روز یکشنبه برگزار شد.

مراسم رونمایی از این مجموعه با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و آیت الله اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در مرکز آموزش وپژوهش‌های بین‌الملل وزارت امور خارجه برگزار شد.

تعطیلی تعدادی از دفاتر شبکه‌های ماهواره‌ای غیر قانونی وحدت‌شکن

سربازان گمنام امام زمان (عج) با اقدامات اطلاعاتی، دفاتر تولید تعدادی از شبکه‌های ماهواره ای را که به طور مخفیانه و غیر قانونی فعالیت می کردند شناسایی و با حکم قضایی این دفاتر را تعطیل و عوامل آنها را بازداشت کردند.

این دفاتر تولید تعدادی از شبکه‌های ماهواره‌ای غیرقانونی که در چهار استان کشور بودند، در راستای ایجاد اختلافات مذهبی و تشدید تفرقه در جهان اسلام و تخریب وجهه تشیع فعالیت می‌کردند.

برخی از این شبکه‌های ماهواره‌ای که مرکز پخش آنها در انگلیس و آمریکا است توسط این دفاتر و عوامل آن در استان‌های قم، اصفهان، تهران و خراسان رضوی، به پشتیبانی از برنامه‌های اختلاف‌افکنانه در جهان اسلام مبادرت می‌کردند.

برگزاری نشست وزیران خارجه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در تهران

نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد روز دوشنبه برای رسیدگی به بحران غزه و نحوه کمک‌رسانی به مردم بی‌دفاع آن با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان در هتل آزادی تهران برگزار شد.

در این اجلاس نمایندگان بیش از 40 کشور جهان و همچنین سفرای کشورهای عضو جنبش عدم تعهد حضور داشتند.

رئیس‌جمهور در این نشست با انتقاد از کم‌تحرکی و برخورد انفعالی مجامع بین‌المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل در اعمال فشار به رژیم صهیونیستی برای توقف جنایات ضد بشری در فلسطین گفت: جنبش عدم تعهد بر اساس موازین بنیادین خود باید برای توقف روند فعلی جنایات جنگی و نسل کشی رژیم صهیونیستی وارد عمل شود.

حجت‌الاسلام روحانی اظهار کرد: تداوم بی‌تفاوتی و بی‌عملی شورای امنیت که یکی از دلایل اصلی آن هم‌دستی و همراهی برخی اعضای دائم شورا با رژیم صهیونیستی است، این رژیم را در تداوم جنایاتش گستاخ‌تر کرده است به گونه‌ای که اینک به نظر می‌رسد در صدد بر آمده تا با آتش‌افروزی خودساخته و توسل به نسل‌کشی، بخشی از ملت مظلوم و سرزمین قطعه قطعه و اشغال شده فلسطین را در بدترین شرایط قرار دهد.

همچنین محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست با بیان اینکه جنایت علیه مردم غزه و جنایت علیه کودکان، زنان و سالمندان و تمامی آنچه که در این مدت انجام شده است جنایت جنگی و علیه بشریت محسوب می‌شود، اظهارکرد: زمان آن رسیده مرتکبین جنایت‌ها در غزه به میز محاکمه کشیده شوند و این کار تنها با اقدام مشترک عملی می‌شود.

وزیر امور خارجه بی‌تفاوتی سازمان‌های بین المللی برخی کشورها را شرم‌آور توصیف کرد و گفت: باید اقدامات جمعی برای پایان خشونت‌ها به عمل آید. به همین دلیل است که جنبش عدم تعهد امروز نشست اضطراری برگزار کرده است.

وی با بیان اینکه کشورهای منطقه مسئولیت خطیری به عهده دارند خاطرنشان کرد: به طور واضح و آشکار شورای امنیت سازمان ملل در محکوم کردن این فاجعه انسانی و اقدام جهت جلوگیری از تجاوزات بیشتر عاجز بودند. ما از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم تا به وظایف و مسئولیت‌های خود عمل کند.

صدور بیانیه نشست وزیران امورخارجه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد

50 کشور شرکت‌کننده در نشست وزیران امورخارجه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد برای رسیدگی به وضعیت غزه روز دوشنبه  در بیانیه پایانی این نشست از دادگاه بین‌المللی کیفری درخواست کردند تا با جنایات جنگی و ضد بشری رژیم صهیونیستی در فلسطین برخورد کند.

درخواست از شورای امنیت برای عمل به وظایف خود و اجابت درخواست جامعه بین‌المللی برای رسیدگی به این بحران و اتخاذ تصمیماتی جهت توقف تهاجم رژیم صهیونیستی از جمله مهم‌ترین محورهای این بیانیه است.

همچنین درخواست توقف فوری و بدون شرط حملات رژیم صهیونیستی و رفع فوری و بدون شرط محاصره غزه و بازگشایی فوری تمامی گذرگاه‌ها از دیگر محورهای این بیانیه است.

تصویب لایحه «سیاست‌های اقتصادی خروج غیرتورمی از رکود» در هیئت دولت

هیئت دولت در جلسه فوق العاده روز سه‌شنبه به ریاست حجت‌الاسلام روحانی  لایحه «سیاست‌های اقتصادی خروج غیرتورمی از رکود» را تصویب کرد.

این لایحه در راستای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و به منظور ارایه مهم‌ترین راهکارها در خصوص مشکلات احصاء شده بخش‌های تولیدی کشور براساس دیدگاه فعالان بخش خصوصی، صاحب‌نظران اقتصادی و دستگاه‌های اجرایی، تنظیم شده است.

ایجاد تحرک اقتصادی، رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری، بهبود فضای کسب و کار، تقویت ابزارهای تشویقی برای توسعه صادرات، تسهیل زمینه‌های تشویق سرمایه‌گذاری‌های خارجی، اصلاح برخی مقررات مخل کسب و کار در صنعت حمل و نقل و نیز تقویت فرآیند توسعه طرح‌های عمرانی دارای اولویت، تقویت بخش‌های خدماتی و از جمله گردشگری و صنایع دستی، از اهداف این مصوبه است.

چهارمحال و بختیاری، مقصد ششمین سفر استانی رئیس‌جمهور

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهوری به همراه کاروان تدبیر و امید برای انجام ششمین سفر داخلی خود روز چهارشنبه وارد استان چهارمحال و بختیاری شد.

رئیس جمهوری در این سفر ابتدا با حضور در ورزشگاه انقلاب شهرکرد با مردم این استان دیدار کرد و پس از آن دیداری با عشایر و روستاییان داشت. شرکت در جلسه توسعه و سرمایه گذاری استان، بازدید از فولاد چهارمحال، دیدار با علما، ایثارگران و برگزیدگان استانی بخش دیگری از برنامه‌های رئیس قوه مجریه در ششمین سفر داخلی کاروان تدبیر و امید بود.

حجت‌الاسلام روحانی روز چهارشنبه در جمع مردم شهرکرد با بیان اینکه سیاست خارجی امروز جمهوری اسلامی ایران با دیروز متفاوت است و دیگر تهدید و تحریم ملت بزرگ ایران تأثیرگذار نیست، گفت: همانطور که رهبری فرمودند نرمش قهرمانانه خواهیم داشت و نرمش ذلیلانه ممنوع است.

رئیس‌جمهوری با اشاره به این که امروز نسبت به سال گذشته ثبات و آرامش بیشتری وجود دارد، گفت: امروز مردم دیگر برای خریدن ارز خارجی و سکه حرص نمی‌ورزند، امروز دیگر کسی ارز و سکه را به عنوان ذخیره به خانه و زیر تشک هدایت نمی‌کند.

حجت‌الاسلام روحانی اظهار کرد: امروز مردم احساس ثبات می‌کنند، هم در مغازه‌ها، هم در کالاها، هم در اجناس، هم در ارز، هم در بازار بورس و هم در سکه و طلا، ثبات و آرامش به کمک شما مردم به جهان اقتصاد کشورمان بازگشته است و این مهم‌ترین پایه برای سرمایه‌گذاری در این کشور است.

حجت‌الاسلام صدیقی؛ خطیب جمعه این هفته تهران

نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی و محمد خدادی، مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان سخنرانان پیش از خطبه‌ها به مناسبت سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی و روز خبرنگار سخنرانی خواهند کرد.

captcha