معلمان نسبت به ارزش‌های نظام، ایثار و شهادت بی‌تفاوت نباشند
کد خبر: 1405582
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷
حجت‌الاسلام بیات:

معلمان نسبت به ارزش‌های نظام، ایثار و شهادت بی‌تفاوت نباشند

گروه اجتماعی: مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه اراک اظهار کرد: معلم نباید نسبت به ارزش‌های نظام، ایثار و شهادت بی‌تفاوت باشد؛ چراکه هویت اصلی معلمان از ارزش‌های دینی، جنگ و شهاد‌ت‌طلبی نشئت گرفته ‌است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا ) از استان مرکزی، حجت‌الاسلام مرتضی بیات، مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه اراک‌ شب گذشته، 20 اردیبهشت در مراسم تجلیل از اساتید دانشگاه علمی- کاربردی جهاد دانشگاهی استان که در مسجد حضرت فاطمةالزهرا(س) پردیس این دانشگاه برگزار شد، ضمن تبریک به‌مناسبت هفته معلم و سالروز میلاد امام جواد(ع)، گفت: انسان اشرف موجودات و از جایگاه والایی در عالم امکان برخوردارست و می‌تواند همواره منشأ اثر باشد؛ ولی گاهی دچار خودفراموشی و خودفریبی می‌شود.

وی بیان کرد: انسانی که به‌درستی قادر به کشف توانمندی و حقیقت وجودی خود نباشد و خویشتن خویش را در مسیری خلاف مسیر اصلی قرار دهد؛ قطعاً دچار خود‌فراموشی که خود‌فریبی را نیز به‌دنبال دارد، می‌شود.

حجت‌الاسلام بیات افزود: زمانی‌که انسان دچار خودفراموشی شود دچار تضاد روحی و روانی شده و به ناچار دست به توجیه اعمال و رفتار خود می‌شود که این مشکلات روحی و روانی بسیاری برای او به‌وجود می‌آید.

حفظ و پرورش امانت‌های الهی؛ رسالت اصلی معلمان

مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه اراک، کشف استعدادهای درونی را برترین راهکار جلوگیری از این معضل دانست و افزود: حفظ و پرورش امانت‌های الهی نقش و رسالت اصلی معلمان است که در وجودشان نهادینه شده و جایگاه معلم در این وضعیت به‌خوبی نمایان می‌شود.

وی در ادامه، تربیت انسان‌های متعهد و دین‌مدار را رسالت دیگر معلمان برشمرد و افزود: معلمان در تربیت انسان و مراقبت او  در برابر آلودگی‌های نفسانی و زمینی نقش چشمگیری بر‌عهده دارند.

حجت‌الاسلام بیات اظهار کرد: تنها قواعد و تئوری‌های علمی برای پرورش انسان کافی نیست؛ بلکه نگاه، رفتار و منش معلم در رشد و تعالی شاگرد تأثیرگذار است که این نکته را نباید هرگز کم‌رنگ جلوه داد.

شهید مطهری؛ الگوی انسان‌های وارسته و دین‌مدار

وی در ادامه، شهید مطهری را نمونه کامل شاگرد تأثیر پذیرفته از رفتار و حرکات استاد علامه طباطبایی و الگوی امروز ما دانست و ادامه داد: تمامی اعمال و رفتار این شهید بزرگوار الگوی کامل معلمان در تربیت انسان‌هایی وارسته و دین‌مدار است. 

حجت‌الاسلام بیات در جهت تأثیر هرچه بیشتر معلم بر شاگرد، توصیه کرد؛ معلم همواره باید بشاش و آراسته وارد کلاس شود و نگرانی‌ها و مشکلات خود را از دانش‌آموز دور نگه دارد و یک استاد باید نسبت به شاگرد متعهد و دلسوز بوده و مشکلات او را مشکل خود بداند.

نگاه مادیگرایانه به جایگاه معلمی

وی اضافه کرد : شاگردان نیز باید گفتار معلم را در رفتارش ببینند و او را امن‌ترین پناهگاه خود بدانند و این اطمینان خاطر را باید معلمان در دانش‌آموز پدید آورند که این مسئله با نگاه مادی‌گرایانه به جایگاه معلمی تعارض دارد.

مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه اراک، در پایان تأکید کرد: معلم نباید نسبت به ارزش‌های نظام، ایثار و شهادت بی‌تفاوت باشد؛ چراکه هویت اصلی معلمان از ارزش‌های دینی، جنگ و شهاد‌ت‌طلبی گرفته شده است؛ اگر معلم این باور را در خود به‌وجود آورد دانش‌آموزان و دانشجویان نیز آن را به‌راحتی می‌پذیرند.

یادآور می‌شود، در این مراسم جمعی از اساتید دانشگاه علمی - کابردی جهاد دانشگاهی استان مرکزی به‌مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم مورد تجلیل قرار گرفتند.

captcha