رویکردم به موضوعات دینی در قالب داستان‌های اجتماعی است
کد خبر: 1404779
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶
جواد افشار:

رویکردم به موضوعات دینی در قالب داستان‌های اجتماعی است

گروه هنر: کارگردان سریال «مادرانه» گفت: معمولا من در تمام کارهایم به موضوعات دینی می‌پردازم، اما در تمامی این آثار نگاهم به مفهوم از دریچه یک داستان اجتماعی روی می‌دهد.

جواد افشار، کارگردان تلویزیون و سینما، در گفت وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این‌که سعی دارد در «کیمیا» از تمام تجربیاتش استفاده کند، گفت: من کارهای مختلفی را برای تلویزیون ساخته‌ام که آخرین آنها «مادرانه» توانست در ماه مبارک رمضان مخاطبان بسیاری را جذب خود کند. با این توضیح در سریال «کیمیا» که اولین کار 100 قسمتی من و تلویزیون است، تصمیم دارم که ماحصل تمام تجربیاتم را به کار گیرم تا کاری با کیفیت‌های استاندارد روانه آنتن کنم، چون این سریال به لحاظ داستان از کیفیت‌ بالایی بهره برده و قادر خواهد بود به راحتی تماشاگر را جذب کند.

وی افزود: در این سریال در بخش‌هایی، گریزی به دفاع مقدس زده شده است اما آن را نمی‌توان صرفاً یک کار دفاع مقدسی دانست، بلکه کاری است که در قالب داستانی مفاهیم مختلفی را مورد توجه قرار داده است. به عبارتی، همان اندازه که در «کیمیا» به مضامین دفاع مقدسی توجه شده، می‌شود مفاهیم دینی را هم مشاهده کرد. این رویکرد به نوعی دیگر در «مادرانه» مورد توجه قرار گرفته بود، چون در قالبی داستانی اجتماعی که به معضلات روز جامعه می‌پرداخت، به مضامین دینی توجه شده بود.

نگرش به مفاهیم دینی در «مادرانه»

وی دلیل پرداختن غیرمستقیم به مفاهیم دینی در کارهایش را چنین توضیح داد: من در «مادرانه» اگر می‌خواستم به صورت مستقیم مضمونی دینی را مورد توجه قرار دهم، شاید آن استقبالی که از کار صورت گرفت، رخ نمی‌داد، اما در این کار ما در ابتدا به رابطه یک خانواده که هر کدام نقش خود را فراموش کرده بودند، توجه کردیم، سپس در سایه این داستان به بسیاری از مفاهیم مورد نظرمان پرداختیم.

الگو‌های موفق در پرداختن مستقیم به موضوعات دینی

افشار ادامه داد: اینکه می‌گویم به صورت غیرمستقیم به موضوعات دینی پرداخته شود، منظور این نیست که پرداخت مستقیم جذابیت لازم را ندارد، بلکه معتقدم ما در تولیدات اینچنین معمولاً به کیفیت کمتر توجه می‌کنیم؛ به ویژه در کارهای تاریخی. والا اگر بتوانیم در قالب یک کار با کیفیت همچون «امام علی(ع)»، «مختارنامه» به موضوعات صدر اسلام بپردازیم، مسلماً تماشاگر از آن استقبال شایسته‌ای به عمل خواهد آورد.

این کارگردان در پایان بیان کرد: من از مسئولان سیما می‌خواهم که اجازه دهند کارگردان با آزادی عمل بیشتری به موضوعات دینی بپردازد؛ هرچند فیلمسازان هم در این میان باید با ارتباطی که با مراکز دینی برقرار می‌کنند، بر کیفیت کارشان بیفزایند. این اتفاق نیز مسلماً از طریق دستورالعمل حاصل نخواهد شد، بلکه همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، باید یک عزم ملی و مدیریت جهادی برای آن ایجاد شود.

captcha