شیعیان در زمان امام هادی(ع) 10 برابر شدند / زیارت جامعه کبیره؛ میراث اعتقادی شیعه
کد خبر: 1402140
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۶
آیت‌الله قائم‌مقامی:

شیعیان در زمان امام هادی(ع) 10 برابر شدند / زیارت جامعه کبیره؛ میراث اعتقادی شیعه

گروه اندیشه: مدرس حوزه و دانشگاه، زیارت «جامعه کبیره» را مرام‌نامه اسلام و همه انبیای الهی دانست و اظهار کرد: در زمان امام هادی(ع) با مجاهدت‌هایی که ایشان به خرج دادند، تعداد شیعیان ده برابر شد.

آیت‌الله سیدمحمد قائم‌مقامی، مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به بیان نکاتی درباره فعالیت‌های امام هادی(ع) برای ترویج مذهب تشیع پرداخت و اظهار کرد: در مورد وجود مبارک امام هادی(ع) باید گفت که ایشان از جمله ائمه جوان هستند. ایشان خصوصیت بارزی در مشعل‌داری اسلام ناب و حقیقی و سنت ناب پیغمبر اسلام(ص) دارند و آن خصوصیت، این است که بعد از پایه‌گذاری جریان تشیع که ما آن را بهترین قرائت از اسلام می‌دانیم، ارزنده‌ترین خدمات را برای ترویج مکتب تشیع را انجام دادند.

در زمان امام هادی(ع) تشیع، دارای سازمان و تشکیلات شد
وی افزود: این مکتب با تلاش‌های حضرت علی و حضرت فاطمه(ع) ادامه پیدا کرده و با شهادت امام حسین(ع) مقطع مهمی برای معرفی اسلام ناب به جهان پیش می‌آید. دیگر ائمه، این راه را ادامه داده و زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) دوران تبیین علمی و معارفی اسلام حقیقی و جهاد فکری و فرهنگی است. این تببین مکتب ادامه پیدا کرده تا اینکه در زمان امام هادی(ع) سازمان این مکتب شکل گرفته و تشکیلات ایجاد می‌شود.

ده برابر شدن تعداد شیعیان در زمان امام هادی(ع)
قائم‌مقامی ادامه داد: تا دوران قبل از امام هادی(ع) فعالیت‌های فکری انجام می‌شد، اما به طور دقیق شاهد شکل‌گیری سازمان تشیع و شبکه‌های ارتباطی آن نیستیم. در دوران امام هادی(ع) تعداد شیعیان بسیار زیاد شده و تقریبا ده برابر دوران امام باقر و امام صادق(ع) است که در نتیجه مجاهدت‌های این امام بزگوار به وجود آمده است و به دلیل همین ازدیاد شیعیان است که ما به تشکیلات نیاز داریم؛ یعنی سازمانی که بدون کوچک‌ترین تردید، عظیم‌ترین سازمان الهی، علمی و سیاسی جهان است که تاکنون هم ادامه پیدا کرده است. در این زمان است که شیعیان، ارتباط ارگانیک و سازمانی پیدا می‌کنند و شبکه‌ای ارتباطی و اطلاعاتی با کانون امامت به وجود می‌آید.

آماده‌سازی جامعه برای موضوع غیبت توسط امام هادی(ع)
وی به آماده‌سازی جامعه توسط امام هادی(ع) برای موضوع غیبت اشاره کرد و گفت: در زمان ایشان، علی‌رغم وجود خلفای به غایت تبهکار همانند متوکل، واثق و معتز که در زمان وی، امام هادی(ه) به شهادت رسیدند، با درایت ایشان، شیعیان زیاد شده و سازمان پیدا می‌کند و این سازمان، روز به روز رونق بیشتری پیدا می‌کند. در این زمان است که جهان برای موضوع بسیار مهم غیبت و انتظار آماده می‌شود و این انتظار نیاز به آماده‌سازی دارد که این آماده‌سازی را امام هادی(ع) انجام می‌دهند و در زمان امام حسن(ع) به اوج می‌رسد.  

زیارت جامعه کبیره مرام‌نامه اسلام است
قائم‌مقامی ادامه داد: یکی از عظیم‌ترین میراث‌های اعتقادی شیعه که «زیارت جامعه کبیره» است، توسط امام هادی(ع) به امت عنایت و هدیه شده است و این زیارت‌نامه، مرام‌نامه جریان تشیع و همه اسلام است. البته منظور ما از تشیع به معنی فرقه‌گرایی نیست؛ بلکه معتقدیم تشیع، جریان اصلی اسلام و به معنی اسلام ناب است و ما همه انبیاء(ع) را شیعه می‌دانیم. شیعه به معنی اسلامی است که نمی‌خواهد پیامبران را از طریق فیلتر به جهان معرفی کند، بلکه می‌خواهد جهانیان، انبیاء را آن‌گونه که هستند، بشناسند.

وی افزود: ما از زبان امام هادی(ع)، فرمایشات تحریف نشده انبیای سلف همانند سخنان حضرت مسیح(ع) را می‌شنویم؛ فرمایشات ایشان کارهایی که عده‌ای برای تحریف زندگی پیامبران انجام می‌دهد را برملا کرده و واقعیات را به جهانیان نشان می‌دهد. با این حساب، اهل سنت هم در ذیل این مجموعه قرار می‌گیرد. باید توجه داشت، نکته‌ای که کمتر گفته شده است این است که، منطقه سامرا و محل دفن امام هادی(ع) جایی بوده که از زمان دفن ایشان تا زمان سیطره تکفیری‌های خبیث، محل زیارت دو گروه شیعه و سنی بوده و اهل سنت هم به ایشان ارادت داشته‌ند.

زیارت جامعه کبیره فضیلت و خصوصیات همه انبیاء را آشکار می‌کند
این مدرس حوزه و دانشگاه با تاکید بر اهمیت «زیارت جامعه کبیره» اظهار کرد: زیارت جامعه کبیره، نه تنها مرام‌نامه تشیع، بلکه مرام‌نامه اسلام و کل پیامبران است. ما در این  زیارت‌نامه به غایت با فضیلت، عظمت، خصوصیات و ویژگی‌های اولیاء معصوم خداوند آشنا می‌شویم که آنان چه خصوصیات و فضائلی داشته‌اند و این امر توسط امام هادی(ع) صورت گرفته است.

توانایی علمی امام هادی(ع)
وی در پایان به بیان نکاتی درباره توانایی علمی امام هادی (ع) پرداخت و عنوان کرد: همه ائمه (ع) مورد احترام همه طوایف بوده‌اند. در زمان امام هادی(ع) حتی خلفایی همانند متوکل، معتصم و واثق که خباثت بسیاری هم داشتند، همگی به عظمت و حقانیت ائمه اقرار داشتند و حتی گاهی اعلام می‌کردند خطبا نام آنان را در خطبه‌های خود بیاورند، اما اطرافیان آنان، این عمل را عامل گسترش تشیع می‌دانستند.
وی افزود: معروف است هنگامی که خلیفه وقت، پدر امام هادی(ع) را به اجبار از مدینه به بغداد آورد؛ خلیفه سوال می‌کند که از ایشان چه برجا مانده است؟ می‌گویند یک فرزند شش ساله به نام علی‌النقی دارد. وی احساس خطر کرده و برنامه‌ریزی می‌کند که امام هادی(ع) توسط عوامل دستگاه خلافت به یکی از علمای ناصبی زمان و از مخالفان اهل بیت(ع) به نام الجنیدی سپرده شود تا عقاید وی را تغییر داده و مطابق دستگاه خلافت تربیت کند.
قائم‌مقامی ادامه داد: دیری نمی‌گذرد که الجنیدی که قصد دارد امام هادی(ع) را بر طبق دستور حکومت تربیت کند، در مقابل عظمت وجودی و علمی ایشان زانو زده و اعلام شیعه بودن می‌کند و می‌گوید من شیعه ایشان هستم و اوست که همه چیز را من یاد داد. این مورد از عجایب تاریخ است. الجنیدی می‌گوید: هرگاه که من می‌خواستم نکته‌ای علمی را بیان کنم او ده‌ها برابر را به من یاد می‌‌داد.

captcha