مهم ترین رویدادهای آذرماه/ توافق ایران و 1+5
کد خبر: 1390097
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۹

مهم ترین رویدادهای آذرماه/ توافق ایران و 1+5

گروه سیاسی: توافق ایران با گروه 1+5، ارائه اولین لایحه بودجه دولت یازدهم و شهادت 3 تن از کارکنان سپاه در سراوان از جمله رویددادهای مهم آذرماه 92 بود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) نهمین ماه از سال 1392 همراه بود با توافق ایران با گروه 1+5، ارائه اولین بودجه دولت یازدهم به مجلس و البته دریافت اولین کارت زرد از نمایندگان.
توافق ایران و 1+5
سومین روز از آذرماه بود که سومین دور از مذاکرات ایران و 1+5 در ژنو پس از چهار روز مذاکره ای که سنگین و فشرده توصیف شد، به پایان رسید و سخنگوی اشتون از توافق طرفین در پایان مذاکرات خبر داد.
محمدجواد ظریف، وزیرامورخارجه در مورد مهمترین  محور توافقات گفت: این توافق چند حوزه مهم دارد که مهم ترین مسئله به رسمیت شناخته شدن برنامه غنی سازی ایران است و این برنامه ادامه خواهد داشت.
وزیر امور خارجه اظهار کرد: بر اساس توافق صورت گرفته طی شش ماه آینده مذاکرات به سمت رفع کامل تحریم ها و در عین حال غنی سازی اورانیوم 5 درصدی ادامه پیدا می کند.


نامه رئیس جمهور به رهبری در پی توافق ژنو
حجت الاسلام حسن روحانی با ارسال نامه‌ای به مقام معظم رهبری، دستاوردهای قطعی توافق اولیه ایران با گروه ۱+۵ را به محضر ایشان و ملت شریف ایران تبریک گفت.
در بخشی از این نامه آمده است: فرزندان انقلابی شما توانستند گام نخست را به گونه‌ای پیش ببرند که حقوق هسته‌ای و حق غنی‌سازی ملت ایران مورد اذعان قدرت‌های جهانی قرار گیرد و راه برای گام‌های بلند بعدی در حراست از پیشرفت‌های فنی و اقتصادی کشور گشوده شود.

پاسخ رهبری به نامه روحانی
حضرت آیت الله خامنه‌ای در پاسخ به نامه رئیس جمهور در مورد روند مذاکرات هسته‌ای، ضمن تقدیر و تشکر از هیئت مذاکره کننده کشورمان اظهار کردند: دستیابی به آنچه مرقوم داشته‌اید در خور تقدیر و تشکر از هیئت مذاکرات هسته‌ئی و دیگر دست اندر کاران است و میتواند پایه‌ی اقدامات هوشمندانه‌ی بعدی قرار گیرد. بی‌شک فضل الهی و دعا و پشتیبانی ملت ایران عامل این موفقیت بوده و در آینده نیز خواهد بود ان‌شاء الله. ایستادگی در برابر زیاده خواهیها همواره باید شاخص خطّ مستقیم حرکت مسئولان این بخش باشد، و چنین خواهد بود ان‌شاء الله.


دیدار فرمانده و مسئولان نیروی دریایی با فرمانده کل قوا
در این دیدار که در آستانه‌ هفتم آذر روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی برگزار شد، حضرت آیت الله خامنه‌ای هفتم آذر را روز تکریم دریادلان نیروی دریایی دانستند و افزودند: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پیشرفت‌های زیادی در نیروی دریایی انجام شده اما پیشرفت سخت افزاری به تنهایی نشانه‌ی قدرت نیست.
ایشان، عامل ایجاد هویت، شخصیت و عظمت در چشم قدرتها را حضور عناصر دارای معرفت، عزم راسخ و شجاعت لازم خواندند و افزودند: خوشبختانه امروز ساخت و بافت انسانی نیروی دریایی خوب و در نقطه‌ی مقابل آن چیزی است که گذشتگان نااهل در قبل از انقلاب اسلامی، برای آن برنامه‌ریزی کرده بودند.

ریاست اکو به ایران رسید
در پایان بیست و یکمین اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو اکو ریاست این سازمان به جمهوری اسلامی ایران واگذار شد.
در نشست امروز شورای وزیران اکو، وزیر امور خارجه آذربایجان پس از ارایه گزارش یک ساله از عملکرد و اقدامات صورت گرفته ریاست سازمان همکاری های اکو را به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران تقدیم کرد.


ارائه اولین لایحه بودجه دولت یازدهم به مجلس
حجت الاسلام حسن روحانی پس از اتمام سخنرانی حدود  یک ساعته اش در مورد اجرای برنامه پنجم توسعه در  سال های 91 و 92 و ارائه توضیحاتی در مورد لایحه بودجه 93، لایحه بودجه سال آینده را تقدیم علی لاریجانی کرد.
رئیس جمهور در سخنانی اظهار کرد: برای اینجانب مایه کمال خوشبختی است که با اتکال به خداوند متعال و مطابق با اصل 52 قانون اساسی، لایحه بودجه سال آینده کل کشور را به عنوان اولین بودجه دولت یازدهم در موعد مقرر قانونی و در راستای برنامه‌ای که در زمان انتخابات با مردم شریف ایران در میان گذاشتم، تقدیم مجلس کنم.
وی خاطرنشان کرد: امیدوارم با تصویب بودجه در موعد مقرر یکپارچگی و انسجام ملی در کشور بیش از پیش تقویت شده تا مجلس و دولت بتوانند چرخ اقتصاد کشور را در مسیر پیشرفت و عدالت که در خور عظمت ملت ایران است به گردش در آورند.

اولین کارت زرد مجلس به دولت یازدهم
مجلس شورای اسلامی در بررسی سؤال ملی قاسم جعفری، منتخب مردم بجنورد از طیب نیا، وزیر اقتصاد در مورد اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در تضعیف پول ملی قانع نشد و اولین کارت زرد دولت یازدهم را به خود اختصاص داد.
جعفری معتقد بود در اظهارات رئیس کل بانک مرکزی به جای منافع ملی به منافع گروه های خاص توجه شده است.
پس از اظهارات وزیر اقتصاد و تأکید وی بر لزوم افزایش ارزش پول ملی، نمایندگان از توضیحات وی قانع نشده و با 82 رأی موافق، 101 رأی مخالف، 10 رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از توضیحات وزیر قانع نشدند.

دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با رهبر معظم انقلاب
حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار با اشاره به سخنان چهره های فرهنگی و سیاسی کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی درباره تهاجم فرهنگی آمریکا علیه سایر فرهنگها اظهار کردند: واقعیتی که سالها قبل، آن را گوشزد می کردم هم اکنون، عینیات انکار ناپذیری یافته است.
ایشان سپس یک واقعیت دیگر را مورد اشاره قرار دادند: «فعالیت حداقل صدها رسانه صوتی، تصویری، مکتوب و اینترنتی در جهان با هدف مشخص تأثیرگذاری بر ذهن و رفتار ملت ایران».
حضرت آیت الله خامنه ای برخی بازی های رایانه ای و اسباب بازیهای وارداتی را از جمله مصداق هایی خواندند که در ترویج رفتار و سبک زندگی غربی در ذهن کودکان، نوجوانان و جوانان ایرانی تأثیرگذاری می کند.
رهبر معظم انقلاب کار و ابتکار را اساس برخورد حکیمانه با مقوله تهاجم فرهنگی دانستند و تأکید کردند: باید با تلاش مبتکرانه به مقابله با این مقوله پرداخت که در این زمینه مسئولیت صدا و سیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار سنگین است.

شهادت ۳ تن از کارکنان مهندسی سپاه در سراوان
روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای از شهادت سه تن از کارکنان مهندسی این نیرو در منطقه مرزی سراوان خبر داد.
در این اطلاعیه تصریح شده است: خودروی حامل کارکنان مهندسی سپاه که در راستای اجرای پروژ‌ه انسداد مرزها در حین تردد بین کارگاه‌های فعال در نوار مرزی منطقه سراوان در سیستان و بلوچستان بودند، با مواد انفجاری بر جای مانده از اشرار و قاچاقچیان برخورد کرد و سه تن از آنان به شهادت رسیدند.

captcha