هنرمندی که اثرش با قرآن ماندگار می‌‌شود/ القای باورهای قرآنی در فراسوی مرزها
کد خبر: 1378846
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۴
گزارش ایکنا از فعالیت‌های قرآنی در مناطق مرزی کشور/

هنرمندی که اثرش با قرآن ماندگار می‌‌شود/ القای باورهای قرآنی در فراسوی مرزها

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسسه قرآنی الهادی(عج) بیله‌سوار که توسط هنرمندی قرآنی دایر شده با آمیختن هنر با آموزه‌های قرآنی، روشی جذاب برای آموزش قرآن ابداع کرده است و با توجه به قرارگیری مؤسسه در منطقه مرزی تأثیری شگرف در القای باورهای قرآنی به آن سوی مرزها دارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در منتهی‌ الیه نقطه صفر مرزی با کشور آذربایجان، شهرستانی با عنوان بیله‌سوار وجود دارد که مدتی است فعالیت‌های قرآنی در این شهرستان به‌همت مؤسسه قرآنی الهادی(عج) رونق گرفته است و با توجه به قرارگیری این مؤسسه در منطقه مرزی، نقش مؤثری در ترویج آموزه‌های قرآنی در کشورهای همسایه دارد.
طبق آخرین سرشماری، این شهرستان دارای جمعیتی بالغ بر 25 هزار نفر بوده است که بیش از نیمی از ساکنین این منطقه حضوری مستمر در جلسات آموزش قرآن دارند و در این راستا نمی‌توان فعالیت‌های مؤسسه الهادی(عج) را در زمینه آشنا کردن و انس مردم این شهرستان با قرآن نادیده گرفت.

ارتباط گسترده مؤسسات قرآنی با مساجد

این‌ شهر سه‌ مسجد دارد که‌ یکی‌ از آنها مسجد جامع‌ است و مؤسسه الهادی(عج) با این مراکز دینی ارتباطی گسترده برقرار کرده است و در حال حاضر نیز برخی جلسات آموزشی و کرسی‌های تلاوت قرآن به‌همت این مؤسسه در مساجد این شهرستان برگزار می‌شود.
فعالیت مؤسسه الهادی(عج) بیله‌سوار به صورت رسمی از سال 1386 با برگزاری دوره‌های عمومی آموزش قرآن آغاز شده که ماحصل این جلسات، تربیت حفاظ و قراء توانمند بوده است، تاکنون نیز فعالیت‌های مهمی در این مجموعه صورت پذیرفته که خروجی آن فعالیت‌ها در سطح استان و کشور قابل ملاحظه است.
به‌منظور آشنایی هرچه بیشتر با فعالیت‌های این مؤسسه قرآنی با محمد برومند، مدیرمسئول  مؤسسه الهادی(عج) بیله‌سوار که به‌عنوان معلم نمونه قرآن و هنرمند قرآنی، آثار فاخری ارائه  کرده است به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.


برومند در ابتدا با اشاره به اهمیت آموزش علوم قرآنی در مناطق

تأثیرگذاری و نقش‌آفرینی مؤسسات قرآنی در مناطق مرزی

مرزی کشور، گفت: مناطق مرزی در کشور به جهت نزدیکی جغرافیایی با کشورهای همسایه، معمولاً فرهنگ‌هایی متداخل از کشور خودشان و کشور همسایه دارند و این واضح و مبرهن است که هرگاه از تبلیغ برای اسلام و ترویج فرهنگ قرآنی غافل شویم، دشمنان اسلام فرصت را مغتنم شمرده و در حساس‌ترین نقاط کشور، باورهای خود را به مردم تلقین می‌کنند و مؤسسات و مراکز قرآنی باید در این مناطق نقش‌آفرینی کنند.

فعالیت قرآنی خود را از چه زمانی آغاز کردید؟

اولین جلسات قرآنی خود را از سال 1365 آغاز کردم و از مقطع دوم راهنمایی در جلسات قرآن شرکت می‌کردم، اما از مقطع دوم دبیرستان، یعنی سال 1373 به بعد، به‌صورت تخصصی در زمیه آموزش قرآن شروع به فعالیت کردم و در رشته قرائت از استاد حسام و استاد غلوش تقلید می‌کردم.

چه انگیزه‌ای موجب شد که به فعالیت‌های هنری با مضامین قرآنی بپردازید؟

تمایل به هنر و قرآن را دو عطیه الهی در وجود خود می‌دانم، البته اینجانب علاوه بر تعیم و تعلم علوم قرآنی در یک دفترخانه مشغول به کار بودم و با توجه به فعالیت نوشتاری که داشتم، از خدای خود خواستم که مرا در امر نوشتن آیات کلام وحی یاری رساند و از همان زمان آغاز به ریزنویسی قرآن کردم.

چه آثاری تاکنون در زمینه هنر قرآنی داشته‌اید؟

بنده از محضر اساتید برجسته و هنرمند قرآنی از جمله استاد حسن شاطری که در لبنان به شهادت رسید، بهره‌مند شده‌ام و ریزنویسی آیات قرآن را از نوشتن آیات کلام وحی روی دانه برنج آغاز کردم و تاکنون 10 سوره کوچک قرآن شامل سوره‌های توحید، ناس، فلق، کوثر، قدر، انشراح، فیل، قریش، و عصر را روی یک دانه برنج به وسیله سوزن انسولین حک کرده‌ام و به گونه‌ای تبحر پیدا کرده‌ام که حتی با خودکار معمولی نیز بسیار زیر می‌نویسم.

چه فعالیت‌هایی برای شناسایی و جذب هنرمندان قرآنی انجام داده‌اید؟

این مؤسسه سعی درجذاب‌سازی کلاس‌های آموزش قرآن با استفاده از هنر قرآنی دارد، آموزش علوم قرآنی توسط رنگ قرآن نیز از جمله طرح‌های آموزشی این مرکز قرآنی است و این طرح با استفاده از متد روانشناسی اجرا می‌شود که در تقویت تمرکز در نوجوانان جوانان قرآن‌آموز بسیار تأثیرگذار است، همچنین سوره‌های قرآن با استفاده از رنگ آیات الهی آموزش داده می‌شود و این روش در حفظ آیات قرآن نیز عاملی مؤثر است.

مؤسسه الهادی(عج) چه فعالیت‌های تخصصی قرآنی دارد؟

مؤسسه الهادی(عج) در زمینه تربیت نیروهای متخصص قرآنی با برگزاری دوره های آموزش قرآن در سطوح عمومی، متوسطه و عالی، فعالیت می‌کند، همچنین این مؤسسه با استفاده از رنگ آیات و با بهره گیری از کتاب آموزش تفسیر المیزان اقدام به آموزش تفسیر جامع قرآن کرده است.
نیرومند با ذکر مثالی، اظهار کرد: به عنوان مثال در طراحی‌هایی که انجام شده، بهشت با رنگ سبز نشان داده شده است و سبز نشانه رشد است، یعنی هر که آیات الهی را بخواند از نظر فکری، عقلی، ایمان و تقوا رشد می‌یابد.

این مؤسسه چه همکاری‌هایی با سایر نهادها و مراکز آموزشی، پرورشی و دینی دارد؟

تمامی فعالیت‌های هنری که با مضامین قرآنی در این مؤسسه انجام می شود، زمینه‌ای برای عمل و انس با قرآن است و در صورتی که این طرح‌ها در سایر مراکز آموزشی از جمله آموزش و پرورش نیز اجرا شود در جذب دانش آموزان و سایر اقشار جامعه به فراگیری آموزه‌ها قرآنی مؤثر خواهد بود.

چگونه با استفاده از ابزار هنر به ترویج آموزه‌های قرآنی می‌پردازید؟
 فعالیت ریزنویسی آیات قرآن را به صورت تخصصی از سال 1386 آغاز کردم و سعی می‌کنم از نظر روانی و اعتقادی ابتدا به اصلاح خود بپردازم تا بتوانم روی شاگردان نیز تأثیرگذار باشم.
وی همچنین به برپایی کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزش قرآن در این مؤسسه اشاره می‌کند که شامل برپایی گارگاه‌های ریزنویسی قرآنی، آموزش تخصصی قرائت قرآن در تمامی سطوح، آموزش تفسیر بینات، نسیم حیات و تفسیر نورالرحمن است.

دریافت 30 لوح تقدیر توسط مدیر مؤسسه الهادی(عج) بیله‌سوار
کلاس‌های تخصصی آموزش قرآن در این مؤسسه با مربیگری محمد برومند برگزار می‌شود که از جمله افتخارات وی می‌توان به دریافت 30 لوح تقدیر در زمینه قرائت قرآن، ریزنویسی و محافل انس با قرآن از سازمان‌های مختلف و کسب رتبه برتر استان در رشته قرائت قرآن اشاره کرد.
همچنین این مؤسسه در زمینه تربیت نیروهای متخصص قرآنی، تربیت آموزشیار روخوانی، تربیت معلم روخوانی، مفاهیم، حفظ، پیش‌دبستانی، تربیت متخصص روخوانی و روانخوانی و تربیت مدرس قرآن فعالیت می‌کند.

راه‌اندازی کلاس ثابت‌محوری حفظ قرآن در اردبیل
کلاس‌های آموزشی این مرکز ویژه بانوان و آقایان در تمامی مقاطع سنی برگزار می‌شود و راه‌اندازی کلاس ثابت‌محوری حفظ قرآن نیز از جمله فعالیت‌های این مرکز است و شرکت‌کنندگان در کلاس‌های آموزش قرائت تخصصی این مؤسسه پس از یک سال می‌توانند در مسابقات استانی شرکت کرده و رتبه‌های برتر را کسب کنند.

همچنین در گفت‌وگویی که با حجت‌الاسلام شامل رحیم‌پور، رئیس اداره تبلیغات اسلامی بیله‌سوار انجام شد، در رابطه با فعالیت‌های مؤسسه قرآنی الهادی(عج) به‌عنوان تنها مؤسسه قرآنی این شهرستان، گفت: غیر از این مؤسسه قرآنی، 7 خانه قرآن زیر نظر کانون قرآن اداره تبلیغات اسلامی در سطح شهرستان در حال پیگیری برنامه‌های قرآنی هستند.
با توجه به قرارگیری این مؤسسه در منطقه مرزی، چگونه توانسته در کشورهای همسایه تأثیرگذار باشد؟
این مؤسسه قرآنی بر اساس فعالیت در سه حوزه آموزشی، تبلیغی ـ ترویجی و پژوهشی در سطح این شهرستان فعالیت می‌کند و ظرفیت اعزام قاری، حافظ و مربی قرآن به دیگر مناطق شهرستان و همچنین کشورهای همسایه را دارد.
آیا این مؤسسه از امکانات لازم جهت اجرای طرح‌های آموزشی، برخوردار است؟
مؤسسه الهادی(عج) طرح‌های مناسبی جهت اجرا دارد، عنوان کرد: این مؤسسه برای اجرایی کردن طرح‌های آموزشی خود نیازمند فضای فیزیکی مناسبی است که حمایت خیران و مسئولان قرآنی را می‌طلبد.
در رابطه با نحوه تأثیرگذاری این مؤسسه در سطح شهرستان بفرمایید؟
مؤسسه الهادی(عج) با مدیرمسئولی این هنرمند قرآنی که از نیروهای کارآزموده و مجرب شهرستان به‌شمار می‌رود، فعالیت‌های تأثیرگذار و وسیعی را در سطح شهرستان داشته است و نسبت به سال‌های گذشته فعالیت‌های قرآنی در این شهرستان بیش از پیش گسترش یافته است.

حجت‌الاسلام عزیز صابری، مسئول دارالقرآن تبلیغات اسلامی اردبیل نیز در رابطه با مؤسسه الهادی(عج) که یکی از فعال‌ترین مؤسسات قرآنی در شمال استان اردبیل است و در نوار مرزی قرار دارد، گفت: مؤسسه الهادی(عج) که از نظر استراتژی در نقطه صفر مرزی قرار دارد، فعالیت‌های گسترده‌ای تاکنون در زمینه ترویج علوم دینی و قرآنی انجام داده است و با استفاده از ابزار هنر، تأثیر بسیاری بر اهالی منطقه گذارده است و سازمان‌ها و نهادها نیز تا حدی که مقدور بوده سعی کرده‌اند از این مرکز حمایت‌های لازم را به عمل آورند.
گستره فعالیت مؤسسه الهادی(عج) را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
فعالیت‌های این مؤسسه نظر بسیاری از فعالان قرآن و مسئولان شهرستان از جمله حجت‌الاسلام کریم قیاسی، امام جمعه شهرستان را به خود جلب کرده است و مسئولیت رسیدگی به امور خانه‌های قرآن این شهرستان که زیر نظر کانون قرآن اداره تبلیغات اسلامی بیله‌سوار است فعالیت می‌کنند بر عهده محمد برومند، این هنرمند قرآنی است.

تشکل‌های مردم‌نهاد؛ بازوی توانمند فعالیت‌های قرآنی

بازوی توانمند فعالیت‌های قرآنی این شهرستان تشکل‌های مردم نهاد هستند و طبق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، این مؤسسه عمل به اصل 44 قانون اساسی را در دستور کار خود قرار داده است و فعالیت‌های قرآنی در سطح شهرستان به جوانانی که شایستگی دارند، واگذار شده است.
فعالیت‌های قرآنی این شهرستان، چگونه در سطح استان و کشورهای همسایه انعکاس می‌یابد؟
فعالیت‌های این مؤسسه و فعالیت‌های قرآنی این شهرستان از طریق شبکه‌های تلوزیونی و رادیویی استان پوشش داده می‌شود و افراد می‌توانند با فعالیت‌های قرآنی که به‌همت این مؤسسه در سطوح مختلف انجام می‌شود، آشنا شوند.
از سال 1386 تاکنون این مؤسسه قرآنی آمادگی خود را برای اعزام مربیان، حافظان و قاریان قرآن به کشورهای همسایه اعلام کرده است که البته این موضوع تاکنون محقق نشده، اما این مؤسسه همچنان به فعالیت خود در زمینه تربیت مربیان شایسته و کارآزموده قرآن ادامه می‌دهد.

captcha