جریمه 35 میلیونی موسسات قرآنی/ بحرانی که هیچ کس آن را بر عهده نمی‌گیرد
کد خبر: 1348691
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۸
حسن محمدی بیان کرد؛

جریمه 35 میلیونی موسسات قرآنی/ بحرانی که هیچ کس آن را بر عهده نمی‌گیرد

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با اشاره به اختلاف بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تأمین اجتماعی در خصوص بیمه فعالان قرآنی عنوان کرد: در این بین چند موسسه قرآنی 35 میلیون تومان جریمه شده‌اند.


حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در خصوص بیمه فعالان قرآنی ضمن ابراز نگرانی از ادامه اختلاف بین صندوق هنرمندان و نویسندگان و سازمان تأمین اجتماعی گفت: متأسفانه علیرغم پیگیری‌های مسئولان دلسوز قرآنی و اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور، به عنوان نهاد متولی امور اجرایی بیمه فعالان قرآنی، همچنان این بیمه متوقف است و پرونده جدیدی پذیرفته نمی‌شود.



وی افزود: همیشه ایجاد یک بستر مناسب حمایتی از فعالان قرآنی از اصلی‌ترین دغدغه ما و جامعه قرآنی کشور بوده است؛ با ایجاد بیمه فعالان قرآنی روزنه‌هایی از امید و توجه مسئولان به این حوزه دیده می‌شد که متأسفانه با وضعیت فعلی به نظر می‌رسد که در کشور ما توجه به مسائلی همچون سینما و موسیقی در جایگاه بالاتری نسبت به فعالیت‌های قرآنی قرار گرفته است. این موضوع موجب تأثر فراوان و ضعفی بزرگ برای کشوری مسلمان‌نشین است که مدعی پرچم‌داری عمل به قرآن است.



محمدی با ذکر مشکلات اخیر برخی مؤسسات در رابطه با عدم انعقاد قراردادهای بیمه گفت: قطع شدن بیمه فعالان قرآنی موجب شده تا مؤسسات نتوانند نیروهای فعال خود در بخش قرآن و عترت را بیمه کنند و از طرف دیگر عدم وجود قانونی مختص مؤسسات قرآنی که با شرایط منحصر به فردی عمل می‌کنند، باعث شده تا مؤسسات با نهادهایی مثل اداره کار با مشکل مواجه شده و دو موسسه، یکی 35 میلیون تومان و دیگری 40 میلیون تومان به پرداخت جزای نقدی محکوم شده‌اند و عملاً فعالیت‌های خود را رها کرده و به دنبال حل این مشکل هستند.



موسسات قرآنی بنگاه اقتصادی درآمدزا‌ نیستند!



وی گفت: عجیب است که به مؤسسات مردم‌نهاد قرآنی در کشور ما همچون یک کارگاه درآمدزای اقتصادی نگاه می‌شود و بر موسساتی که نه‌تنها درآمد آن‌چنانی ندارند، بلکه در بسیاری موارد از اموال شخصی خود در این راه هزینه می‌کنند؛ قوانینی حاکم است که هیچ سنخیتی با نوع فعالیت‌شان ندارد؛ لازم است برای موسساتی با این ویژگی‌ها قوانینی خاص و بومی شده متناسب با شرایط‌شان تدوین شود.



وی افزود: در موارد دیگر، فعالان قرآنی به دلیل عدم پرداخت هزینه‌های درمانی و نبودن بیمه ضربه‌های جبران‌ناپذیری را دریافت کرده‌اند؛ آیا وقت آن نرسیده که مسئولان اختلافات را به نفع مردم کنار بگذارند و ضرورت وجود این حمایت را درک کنند.



محمدی در پاسخ به این سؤال که چه نهادی مسئول مستقیم پاسخ‌گویی در مورد این مشکل است گفت: در موضوع بیمه فعالان قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تأمین اجتماعی و صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان درگیر هستند و عجیب آن است که هیچ کس مسئولیت این موضوع را بر عهده نمی‌گیرد و هر کدام رفع ایراد کار را بر عهده دیگری می‌گذارند؛ مسلماً این موضوع با اصل خدمت‌گزاری و توقع مقام معظم رهبری در خصوص پاسخ‌گویی مسئولان به مردم متفاوت است.



مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور اظهار کرد: تا زمانی که هر نهادی فقط به فکر خود و منافع خودش است و میان ما همدلی وجود ندارد، هیچ مشکلی حل نمی‌شود.



وی ادامه داد: فعالان قرآنی در کشور جهادگرانی هستند که با حجب و حیایی مثال‌زدنی به دور از حاشیه و هیاهو فعالیت می‌کنند و اهداف الهی دارند، اما این دلیل نمی‌شود که مسئولان سکوت این جهادگران را به منزله رضایت تلقی کنند و برای حل مشکلات آن‌ها اقدام نکنند.



تلاش برای حل مشکلات



وی در مورد اقدامات اتحادیه برای رفع این مشکلات گفت: با مسئولان سازمان تأمین اجتماعی جلساتی را برگزار کرده‌ایم و این خلأ قانونی را به اطلاع آنها رسانده‌ایم؛ همچنین جلساتی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت رفع این مشکل داشته‌ایم که امیدواریم قول مساعد مسئولان و اقدامات انجام شده، منجر به توجهی خاص نسبت به مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد به عنوان یک جامعه فرهنگی منحصر به‌فرد و با شرایط ویژه شود.



محمدی در پایان گفت: امیدوارم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جمهور، در آینده با اختصاص بودجه‌ای مخصوص بیمه فعالان قرآنی از چنین پیشامدهایی جلوگیری کنند؛ حمایت در صورتی که دائم و مستمر باشد می‌تواند مفید و موثر واقع شود، حمایت‌های منقطع و بدون برنامه دقیق و مدون موجب ایجاد نوعی وقفه در فعالیت‌ها خواهد بود.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مژگان سماعی
|
-
|
۱۳۹۲/۱۰/۱۰ - ۲۳:۱۰
0
0
باسلام. لطفا سریعتر برای بیمه فعالان راهکاری بیندیشید چه بسا کسانی تنگدست منتظراین بیمه هستند اجرشما باصاحب قرآن
زهرایوسفی
|
-
|
۱۳۹۲/۱۰/۲۹ - ۲۳:۰۹
0
0
باسلام لطفا بیمه فعالان قرآنی را زودتر اقدام کنید
captcha