غنی‌سازی 60 درصدی در مجلس و تکدر رئیس‌جمهور از دروغ‌پردازان
کد خبر: 1347009
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۱
اخبار سیاسی هفته/

غنی‌سازی 60 درصدی در مجلس و تکدر رئیس‌جمهور از دروغ‌پردازان

گروه سیاسی: طرح الزام دولت به غنی‌سازی ۶۰ درصد، اولین استیضاح در انتظار دولت، سلب مسئولیت سه نهاد از خود در جریان دیدار هیئت اروپایی با دو محکوم و تکدر رئیس‌جمهور از دروغ‌پردازان از جمله مهم‌ترین اخبار هفته بود.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) مهمترین اخبار سیاسی اولین هفته‌ زمستان 92 به شرح ذیل است:



سلب مسئولیت سه نهاد از خود در مورد دیدار هیئت اروپایی با دو محکوم



در پی اقدام هئیت پارلمان اروپا در دیدار با برخی محکومان حوادث ٨٨، کاردار سفارت یونان به وزارت خارجه دعوت شد و مراتب ناخرسندی ایران در این باره به اطلاع وی رسید.



در این مورد، در جلسه شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت، علاءالدین بروجردی و کاظم جلالی، ضمن توضیح در مورد سفر هیئت پارلمانی اروپا به تهران تأکید کردند که اتفاقات رخ داده در سفارت یونان در برنامه هماهنگ‌شده بین مجلس و وزارت خارجه با این هیئت نبوده است.



جلالی در اظهار نظر دیگری در این باره گفت: محمدجواد لاریجانی به‌عنوان مسئول حقوق بشر قوه قضاییه پیشتر گفته بود: کسانی که در این کشور جرمی را مرتکب و محاکمه شدند و مدت مجازات خود را هم تحمل کرده‌اند مشکلی برای این دیدار ندارند، ما چیزی برای پنهان کردند نداریم، این افراد هم آزاد هستند و نمی‌توانیم بگوییم ملاقات نداشته باشید، لذا ما به‌عنوان قوه قضاییه مخالفتی با این دیدار نداریم، اما تابع تصمیمی هستیم که شما [مجلس] بگیرید.



جواد لاریجانی هم در واکنش به این اظهارات گفته است: به نظر من آقای دکتر جلالی در مطالبی که بیان فرموده‌اند مقداری شتابزدگی به خرج داده و تسامح در دقت داشته‌اند، زیرا در هر صورت روال کار بر این است که مسئولان محترم مجلس نظرات مختلف نهادها را می‌گیرند، ارزیابی می‌کنند و نهایتاً تصمیم می‌گیرند آنچه به مصلحت است انجام دهند یا خیر و کسی نمی‌تواند مجلس را به انجام کاری مجبور کند.



برادر وی ـ علی لاریجانی رئیس مجلس ـ هم در جلسه علنی مجلس در پاسخ به انتقادات نمایندگان در دیدار خارج از برنامه هیئت پارلمانی اروپا با دو تن از فتنه‌‌گران ۸۸ گفت: دیدار دزدانه هیئت پارلمانی کار سخیفی بود.



ادامه مذاکرات هسته‌ای پس از کریسمس



در تماس تلفنی کاترین اشتون با محمدجواد ظریف، آخرین وضعیت و نتایج مذاکرات کارشناسی جمهوری اسلامی ایران و1+5 در ژنو مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و قرار شد طرفین به رایزنی‌های خود، ادامه داده و بعد از تعطیلات میلاد حضرت مسیح(ع) مذاکرات از سر گرفته شود.



سپاه کرمان ۹ سایت متعلق به معاندان را هک کرد



نیروهای سایبری اطلاعات سپاه ثارالله استان کرمان طی یک عملیات فنی و گسترده در فضای مجازی تعداد 9 پایگاه اینترنتی معاند با نظام مقدس جمهوری اسلامی را هک کردند.



بازدید بازرسان آژانس از معدن گچین



علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از معدن تولید اورانیوم گچین در بندرعباس به زودی انجام می‌شود.



دیداری غیررسمی که به سرعت تکذیب شد



در پی انتشار خبری مبنی بر دیدار حسن روحانی، رئیس‌جمهور و همسرش با محمدرضا شجریان یکی از نزدیکان این استاد آواز، خبر مزبور را تکذیب کرد و متذکر شد که شجریان حدود دو ماه است که در ایران نیست



منابع نزدیک به دولت نیز، خبر این دیدار را تکذیب کردند.



کوچ زمستانی نماز جمعه از دانشگاه به مصلا



به‌دلیل فرارسیدن فصل سرما، نماز جمعه تا پایان سال در مصلای تهران برگزار می‌شود.



از این پس تهران دو مصلا برای برپایی نماز جمعه خواهد داشت؛ علاوه بر زمستان، مصلای تهران در فصل تابستان نیز پذیرای نمازگزاران خواهد بود و مراسم نماز جمعه در فصول بهار و پاییز همچنان در دانشگاه تهران برپا می‌شود.



حکم تخلیه تهران روی میز بهارستان/ آغاز بررسی اسباب‌کشی سیاست از پایتخت



نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری را به تصویب رساندند؛ طرحی که علی لاریجانی آن را به دلیل بار مالی زیاد، غیر قابل تصویب و مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز آن را غیر قابل اجرا خواند.



در عین حال، رحمانی فضلی، وزیر کشور اعلام کرد که رئیس‌جمهور وزیر راه و شهر سازی را به‌عنوان متولی بررسی طرح انتقال پایتخت برگزیده است.



رئیس‌جمهور به مسیحیان و پاپ تبریک گفت



حجت‌الاسلام حسن روحانی، رییس‌جمهور در پیامی فرا رسیدن میلاد فرخنده حضرت عیسی(ع) و آغاز سال نو میلادی را به رهبر کاتولیک‌های جهان و همه پیروان این آیین الهی تبریک گفت.



وی همچنین در پیام تبریک دیگری به هموطنان مسیحی و دیگر مسیحیان جهان از مسیح(ع) به‌عنوان منادی آزادی، برابری و برادری یاد کرد.



یک استیضاح و یک سؤال در انتظار وزرا



جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را در 16 محور تهیه کردند.



این طرح استیضاح قرار است روز یک‌شنبه هفته آینده تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شود.



نابسامانی در بازار و گرانی روزافزون ملزومات و مایحتاج ضروری مردم، تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی و عدم ارائه برنامه مدون در راستای نجات صنعت کشور، اظهارنظرهای غیرکارشناسی درخصوص صنعت و التهابات و تورم در بازار علی‌الخصوص در بازار خودرو از محورهای استیضاح نعمت‌زاده است.



روز یکشنبه آینده همچنین رضا فرجی دانا، وزیر علوم با حضور در صحن علنی به سؤالات نمایندگان پیرامون عزل و نصب‌های این وزارت‌خانه در دوره جدید پاسخ خواهد داد.



برگزاری سه هزار گردهمایی در سالروز حماسه 9 دی



رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت نهم دی از برگزاری بیش از3000 گردهمایی، نشست و تجمع‌های مختلف تبیینی ـ تحلیلی در قالب نهضت بصیرت‌افزایی به‌صورت فراگیر با حضور تحلیلگران و سخنران‌های کشوری و استانی، در هر شهرستان و در سطوح مختلف از روز جمعه ششم تا جمعه سیزدهم دی ماه خبر داد.



بی‌اطلاعی از پروتکل نه توهین!



تارینا کرونبرگ، رئیس هیئت اعزامی پارلمانی اروپا به ایران درباره اتفاقاتی که پس از دیدار او و همراهانش با اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران افتاد گفت که ماجرا به بی‌اطلاعی او از پروتکل باز می‌گردد.



برخی رسانه‌ها و مقامات ایرانی برنخاستن کرونبرگ در هنگام ورود هاشمی رفسنجانی به اتاق محل ملاقات را نوعی بی‌احترامی و توهین دانسته‌اند، ولی رئیس هیئت پارلمان اروپا گفت که موضوع هیچ ارتباطی با بی‌احترامی نداشت؛ میزبان به ما گفت بنشینیم و من از رسم بلند شدن اصلا خبر نداشتم.



طرح الزام دولت به غنی‌سازی ۶۰ درصد تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد



طرح الزام دولت به غنی‌سازی اورانیوم به میزان حداقل 60 درصد جهت تأمین نیازهای صلح‌آمیز داخلی با 100 امضا تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد که در صورت تصویب این طرح، پس از تشدید تحریم‌ها و نادیده گرفتن حقوق صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران توسط اعضای 1+5، دولت ملزم می‌شود که زیرساخت‌های هسته‌ای فردو و نطنز را تکمیل کند.



طبق این طرح، در صورت تشدید تحریم‌ها و نادیده گرفتن حقوق هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران، دولت، الزام پیدا می‌کند، رآکتور آب سنگین اراک را راه‌اندازی کند و همچنین برای تأمین سوخت مورد نیاز پیشرانه‌های شناورهای دریایی برای زیردریایی‌ها غنی‌سازی اورانیوم را به 60 درصد برساند.



سپاه؛ مسئول حفاظت از جان دانشمندان هسته‌ای



سردار محمدحسن کاظمی، جانشین فرماندهی حفاظت سپاه گفت: بعد از ترور دانشمندان هسته‌ای، حفاظت از این شخصیت‌ها به سپاه واگذار شد که شاهدیم پس از این فرمان، ترور موفقی صورت نگرفت و اگر موردی صورت گرفته است، سپاه در آنجا حضور نداشته است.



تکدر رئیس‌جمهور از دروغ‌پردازان



حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور با گلایه از نسبت‌های کذب برخی از پایگاه‌های خبری به دولت گفت: مایه تأسف است که برخی هنوز پیام مردم در حماسه انتخابات ۲۴ خرداد را مبنی براینکه مطالبه جدی آنها از همه مسئولان و نهادهای سیاسی و اجتماعی و به‌ویژه بخش‌های تبلیغی و اطلاع‌رسانی، اخلاق و راستگویی است را نشنیده‌اند.



وی تأکید کرد: دروغ‌پردازان بدانند، اینگونه اقدامات غیراخلاقی، تنها به تنفر و انزجار بیشتر مردم از آنان می‌انجامد و عزم مردم را در حمایت از دولت منتخب خویش، مستحکم‌تر خواهد کرد.

captcha