محتوای حرکت عاشورای حسینی؛ بهترین الگوی راهبردی در احیای دین
کد خبر: 1314733
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۹

محتوای حرکت عاشورای حسینی؛ بهترین الگوی راهبردی در احیای دین

گروه اجتماعی: رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند محتوای حرکت عاشورای حسینی را تبلور عینی یک الگوی راهبردی برای احیای دین، مدیریت و سازندگی اجتماعی عنوان کرد و گفت: هر گاه این محتوا به‌درستی تبیین شود، می‌تواند به‌صورت الگوی مطلوب و مؤثر مورد استفاده قرار گیرد.


حجت‌الاسلام دادخدا خدائی، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، اصلی‌ترین هدف نظام مدیریت الهی را کرامت بخشیدن به موحدین و تمامی انسان‌های عالم  دانست و گفت: به‌ موجب این نظام باید از مردم در قبال پیشنهادات خیر و مفیدی که ارائه می‌دهند تشکر و سپاس‌گزاری متناسب کرد.



وی با بیان اینکه مدیریت مشارکتی نوعی سبک مدیریت می‌باشد که مشخصه اصلی آن روش تصمیم‌گیری گروهی است، افزود: مدیریت مشارکتی نظام همکاری فکری - عملی کارکنان یک سازمان با سطوح مختلف مدیریتی آن سازمان است.



اسلام دینی مردم‌سالار و مبتنی بر فطرت پاک انسانی است



رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند ‌اظهار کرد: نگاهی کوتاه به شیوه حکومت‌داری پیامبر(ص) و امام علی(ع) درمی‌یابیم که اسلام دینی مردم‌سالار و مبتنی بر فطرت پاک انسانی است که با استبداد ناسازگاری دارد.



حجت‌الاسلام خدائی مشارکت و مشورت را رکن اصلی نظام مدیریت برشمرد و تصریح کرد: علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرماید: «هیچ پشتیبانی چون مشورت نیست».



وی اصل کرامت انسانی و احترام به عقول و استفاده از نظرات دیگران از اصول اساسی مدیریت اسلامی عنوان و بیان کرد: اسلام، مدیریت خاص خود را دارد، چرا‌که در آن عالی‌ترین نعمات الهی دنیا و آخرت را نصیب مردم می‌کند.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند با اشاره به آیه ‌۳۸ سوره شوری «وَالَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَیْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ؛ و آنان که دعوت پروردگارشان را پاسخ می‌گویند و نماز می‌گزارند و کارشان بر‌‌پایه مشورت با یکدیگر است و از آنچه به آنها روزی داده‌ایم، انفاق می‌کنند.» یادآور شد: این آیه اصل مشورت کردن در امور را مورد تأکید قرار می‌دهد.



حجت‌الاسلام خدائی بهره‌ گرفتن از توانمندی دیگران، کاهش خطا و اشتباه در تصمیم‌گیری، افزایش همدلی و صمیمیت، تقویت روحیه اعتماد و خودباوری و افزایش نشاط وآرامش درونی را از دیگر آثار و برکات مشورت از دیدگاه اسلام برشمرد.



اشاره‎‌ای به کارکرد مدیریت مشارکتی در جامعه



رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند نظام مدیریت اسلامی که مبتنی بر فکرها، اندیشه‌ها و پیشنهادات مردم باشد را از جمله اهداف نظام مشارکت کارکنان از دیدگاه اسلام عنوان و یادآور شد: نظام مشارکت با رویکرد مدیریت اسلامی و از طریق نظام پیشنهادات با کم‌هزینه‌ترین روش‎ها عالی‌ترین سود و ثمرات را به‌بار می‌آ‌‌ورد.



حجت‌الاسلام خدائی هماهنگى در مدیریت را وحدت‌ بخشیدن به عملکرد نیروها در مسیر هدف‌هاى سازمان ذکر کرد و گفت: هماهنگى در نهضت حسینى در متعالى‌‏ترین وجه خود تجلى یافته بود، همه مؤمنان و عاشقان که با اهداف و عقاید امام هم‌نظر بودند با شنیدن حرکت و قیام امام(ع) از نقاط دور دست به‌سوى امام شتافتند و به شکلى وحدت‌یافته قیام حسینى را بر‌پا داشتند.



فرهنگ اسلام سرشار از بهترین شیوه‌‏ها پیشرفته مدیریتی است



وی با بیان اینکه فرهنگ اسلام سرشار‌از بهترین شیوه‏‌ها و روش‌های پیشرفته مدیریتی است، اظهار کرد: بهترین روش‌‏ها و دستورات اداره و هدایت انسان‌‏ها، در گفتار و کردار پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار‌(ع) گرد آمده است و هرکس بنا به بضاعت ‏خویش از این خرمن گوهربار، خوشه‏‌ای چیده است.



رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان بیرجند در ادامه با تأکید بر اینکه امام‏ حسین(ع) در تمام ابعاد مهارت‌ها مدیریتى اعم از مهارت انسانی، ادارکی و فنى شایستگى کامل و در حد عالى را دارا بوده است، افزود: بشر از دیرباز درصدد یافتن راه‌هاى خوشبختى و سعادت خود در جهان هستى بوده و در این رهگذر، به اهمیت تعامل با دیگران پى‌برده و در جست‌وجوى روش­ها و الگوهایى برآمده تا در جهت رسیدن به‌کمال، از آنها یارى طلبد.



حجت‌الاسلام خدائی ادامه داد: اکنون قرن‌ها است که بشر با بهره‌گیری از توانمندی‌های شناختی خود به مفهوم مدیریت اندیشیده و با تأمل در زندگی خود آن را بهبود بخشیده است و با کاربست‌های دانش مدیریت در زندگی به فراست دریافته است که در عرصه زندگی اجتماعی ملزم به پذیرش یک نظام رهبری و مدیریت است.



وی شیوه رهبری و مدیریت در کلام و سیره رسول گرامی اسلام(ص) و سلاله پاک او امام حسین(ع) به‌ویژه نهضت عاشورا را بارزترین نشانه­‌های مدیریت در دین مبین اسلام ذکر کرد و یادآور شد: نهضت حسینی نمایشگاهی از عظمت و علو استعدادهای انسانی است.

captcha