نقش جوانان در رسیدن به معنای صحیح انتظار در عصر غیبت
کد خبر: 4066246
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸
ویژگی‌های جامعه منتظر/ ۲

نقش جوانان در رسیدن به معنای صحیح انتظار در عصر غیبت

یک پژوهشگر حوزه مهدویت با بیان اینکه اگر جوانان منتظر را تربیت کنیم به راحتی می‌توان زمینه را برای ظهور فراهم کرد، گفت: جوانان باید بنیان‌های اساسی که در شکل‌گیری انتظار نقش اساسی دارند را بشناسد و نسبت به آن‌ها علم داشته باشد که یکی از این بنیان‌ها قانع نبودن و دلزدگی نسبت به وضع موجود است.

طیبه توکلی‌حامد مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه زنان و مهدویت

جامعه منتظر از نگاه دینی‌، دارای ویژگی‌هایی است و هر فردی که اعتقاد به ظهور منجی و امام زمان(عج) دارد باید با اقدامات صحیح و درست زمینه ظهور را فراهم کند. امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که هر لحظه در معرض اطلاعات و داده‌های مختلفی قرار گرفته‌ایم و فرد منتظر باید بتواند رسالت خود را در این شرایط به درستی انجام دهد. جامعه منتظر شامل گروه‌های مختلفی می‌شود که هر کدام وظایف خاصی بر عهده دارند که یکی از این گروه‌ها جوانان هستند در همین راستا خبرگزاری ایکنا کرمان در دومین جلسه از سلسله مباحث ویژگی‌های جامعه منتظر، در گفت‌وگو با طیبه توکلی‌حامد، مدرس حوزه و دانشگاه و پژوهشگر حوزه زنان و مهدویت به بررسی نقش جوانان در رسیدن به معنای صحیح انتظار پرداخته است که در ادامه تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود.

طیبه توکلی‌حامد، در ابتدا به بررسی معنای انتظار و جوان پرداخت و گفت: انتظار در لغت به معنای چشم داشت و چشم به راه بودن است و انتظار ظهور در اصطلاح به معنای چشم به راه بودن برای ظهور واپسین ذخیره الهی و آماده شدن برای یاری او در برپایی حکومت عدل و قسط در سراسر گیتی است.

وی با بیان اینکه انتظار دو نوع صحیح و سازنده و یا غلط و ویرانگر است، افزود: انتظار صحیح و سازنده تحرک‌بخش، تعهدآور و همان انتظار راستینی است که در روایات آن را با فضلیت‌ترین عبادت و برترین جهاد امت پیامبر(ص) دانسته‌اند. مرحوم مظفر در گفتاری کوتاه و جامع، انتظار را اینگونه تفسیر کرده است: «معنای انتظار ظهور مصلح حقیقی و نجات بخش الهی حضرت مهدی(عج) این نیست که مسلمانان در وظایف دینی خود دست روی دست گذاشته و برآنچه که بر آنان واجب است مانند یاری حق، زنده کردن قوانین و دستورات دینی، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر فروگذاری کنند و به این امید که قائم آل محمد بیایید و کارها را درست کند از آن‌ها دست بردارند».

توکلی افزود: نوع دوم انتظار غلط و ویرانگر است که این نوع انتظار فلج کننده و ویرانگر است و مورد مذمت و سرزنش بزرگان دین قرار گرفته است زیرا در آن انسان حالت راکد و بی‌تحرکی دارد و با این تفکر که حضرت ولی‌عصر(عج) می‌آید و همه چیز را اصلاح می‌کند دست روی دست می‌گذارد و کاری انجام نمی‌دهد.

این مدرس دانشگاه در تبیین واژه جوان گفت: جوان در لغت به معنای برنا، تازه، نو و چیزی است که از عمر آن زیاد نگذشته است. سن جوان در قرآن سنی است که فرد پس ضعف دوران کودکی و نوجوانی به قدرت می‌رسد و در آیه ۵۴ سوره روم آمده است «اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفًا وَشَيْبَةً ۚ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ ۖ وَهُوَ الْعَلِيمُ الْقَدِيرُ: خدا آن کسی است که شما را در ابتدا از جسم ضعیف (نطفه) بیافرید آن گاه پس از ضعف و ناتوانی (کودکی) توانا کرد و باز از توانایی (و قوای جوانی) به ضعف و سستی و پیری بر گردانید، که او هر چه بخواهد و مشیّتش تعلق گیرد می‌آفریند، و او دانا و تواناست».

وی با بیان اینکه از نظر قرآن دوره جوانی دوره قدرت است و جوان بر بلندای قله حیات خویش ایستاده و باید از این موقعیت به نحو احسن استفاده کند گفت: همانطور که مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره) تاکید دارند در این دوره سنی باید بر تربیت صحیح جوان توجه کرد و نقش والدین بسیار مهم و پررنگ است زیرا اگر جوانان منتظر را تربیت کنیم با توجه به روحیه آزادی خواهی و حق‌طلبی جوانان به راحتی می‌توان زمینه را برای ظهور فراهم کرد.

این پژوهشگر حوزه مهدویت با بیان اینکه جوان منتظر برای اینکه نقش خود را برای رسیدن به معنای صحیح انتظار به خوبی ایفا کند باید بنیان‌های اساسی که در شکل‌گیری انتظار نقش اساسی دارند را بشناسند و نسبت به آن‌ها علم داشته باشد، گفت: یکی از این بنیان‌ها قانع نبودن و دلزدگی نسبت به وضع موجود است زیرا وضعیت موجود در دوران غیبت کاستی‌هایی دارد که هر انسان کمال طلب به ویژه جوانان را ناراضی می‌کند که این کاستی‌ها از عدم حضور ظاهری امام زمان(عج) ناشی شده است.

وی افزود: یک جوان منتظر واقعی از وضعیت حال حاضر جهان رنج می‌برد و سبب عدم حضور ظاهری امام(عج) را وضع نامناسب موجود( ظلم، بی‌عدالتی، غرق شدن در گناه، منحرف شدن والدین از اصول اعتقادی و...) می‌داند که این امر او را آزار می‌دهد و سعی می‌کند تمام عواملی که سبب غیبت امام شده است را به اندازه قدرت و توان خود برطرف کند. یکی از اقدامات جوان در این راستا این است که با توجه به قدرت و توانایی که دارد در فساد اجتماع حل نشود و جمله کلیشه‌ای «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو» را سرلوحه کار خود قرار ندهد که نمونه‌های اینگونه جوانان حتی در کشورهای دیگر نیز وجود دارد که توانستند خود را حفظ و دنباله رو فرامین الهی باشند که توصیه می‌شود برای درک بهتر این موضوع کتاب‌ تولد در توکیو و کتاب تولد در لس‌آنجلس که نشان می‌دهد یک جوان در کشوری که پایبند به مسائل دینی نیست هم می‌تواند در مسیر درست قرار بگیرد، مطالعه شود.

توکلی دومین بنیان اساسی انتظار را امید و دلباختگی به وضع مطلوب دانست و گفت: جوانان اگر امید داشته باشند که می‌توانند به وضع مطلوب دست پیدا کنند و تصور این وضع را داشته باشند می‌توانند زمینه‌ساز خوبی برای ظهور باشند. در حال حاضر اعتراضات زیادی در کشورهای مختلف جهان شکل می‌گیرد اما این افراد تصور وضع مطلوب را ندارند، اگر این تصور وضع مطلوب برای آن‌ها شکل بگیرد جنبش‌هایی مانند جنبش وال‌استریت و جنبش شنبه‌های فرانسه ادامه پیدا می‌کند و رژیم مستبد فرو می‌ریزد.

این فعال رسانه تصریح کرد: باید حقانیت حضرت و زیبایی‌های حکومت حضرت مهدی(عج) را به مردم جهان معرفی کرد که در این راستا پیشنهاد حجت‌الاسلام پناهیان مبنی بر شکل‌گیری نهضت ترجمه به زبان اسپانیایی با ادبیات فرا دینی برای شناساندن حضرت مهدی موعود(عج) به جهانیان قابل توجه است.

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که فلج کردن کردن نسل جوان از طریق سرگرمی‌های نامناسب، اعتیاد و نا امیدی را از توطئه‌های نرم دشمن دانسته‌اند، گفت: یکی از نعمت‌های خداوند کمال طلبی انسان و بزرگترین گناه کبیره نا امیدی است، بنابراین جوانان نباید نا امید شوند زیرا اولین حربه شیطان برای انحراف افراد ناامیدی و غرور است و این ابزار نباید بر روی جوانان تاثیر بگذارد.

این مبلغ بین‌الملل سومین بنیان را حرکت و تلاش برای گذر از وضع موجود و رسیدن به وضع مطلوب دانست و افزود: جوان منتظر در این مرحله با امید دستیابی به وضع بهتر خود را از رکود و خمودگی برحذر می‌داند و در این مولفه جوان باید دو کار اصلی را مد نظر قرار دهد اول اینکه صبر پیشه کند و با مشکلاتی که در این مسیر مواجه می‌شود با تفکر و تعقل صحیح راهکار درست را پیدا کند و دومین کار مدیریت زمان است که باید برای آن برنامه‌ریزی کند که در این راستا توصیه می‌شود جوانان در کارگاه‌های مدیریت زمان شرکت کرده و کتاب توقف ممنوع(انتظارات مقام معظم رهبری از جوانان ایرانی) اثر اسما حیدری را مطالعه کنند زیرا از مهمترین مباحث جوان منتظر مدیریت زمان و یکی از دلایل پیشرفت، خرد و جزئی کردن مسائل است.

انتهای پیام
captcha