گزارش ایکنا از مراسم تشییع شهید سلیمانی/ سردار در دیار آرام گرفت
کد خبر: 3869821
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۸
این خبر تکمیل می‌شود

گزارش ایکنا از مراسم تشییع شهید سلیمانی/ سردار در دیار آرام گرفت

گروه سیاست و اقتصاد ــ مراسم خاکسپاری پیکر شهیدان حاج قاسم سلیمانی و حسین پورجعفری در گلزار شهدای کرمان دقایقی پیش (بامداد ۱۸ دی ماه) برگزار شد.

توقف کاروان شهدا میان خیل عظیم جمعیت/ وعده سردار سلامی: انتقام می‌گیریم؛ سخت و پشیمان‌‌کننده

به گزارش ایکنا از کرمان، مراسم تشییع پیکر شهیدان حاج قاسم سلیمانی و حسین پورجعفری با قرائت آیاتی چند از کلام‌‌الله مجید و نواخته‌شدن سرود جمهوری اسلامی در میدان آزادی شهر کرمان آغاز شد.

قرائت پیام مقام معظم رهبری

لحظاتی قبل پیام مقام معظم رهبری در پی شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی توسط حجت‌الاسلام علیدادی‌سلیمانی، امام جمعه کرمان در میدان آزادی قرائت شد.

در نخستین ساعات بامداد امروز سه‌شنبه، 17 دی‌ماه پیکر مطهر شهیدان سردار سپهبد حاج‌ قاسم سلیمانی و سردار پورجعفری با استقبال امام جمعه کرمان، استاندار و جمعی از مدیران وارد فرودگاه کرمان شد.

مراسم تشییع با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، وزرای بهداشت و نفت، استانداران خراسان رضوی، سیستان‌وبلوچستان و خراسان جنوبی و با سخنرانی سردار سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز و پس از آن تشییع پیکر مطهر شهیدان سلیمانی و پورجعفری از میدان آزادی به سمت گلزار شهدای شهر کرمان بر روی دستان عاشقان به نظام و ولایت آغاز می‌شود.

یادآور می‌شود، از ساعات اولیه صبح امروز حضور مردم در میدان آزادی کرمان و مسیرهای منتهی به گلزار شهدا جالب توجه است و پیش‌بینی می‌شود این مراسم تشییع با حضور بیش از یک میلیون نفر در کرمان برگزار شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مردم از نقاط مختلف کشور در حال رساندن خود به کرمان برای حضور در مراسم تشییع و وداع با مالک اشتر زمان خود هستند.

تعویق مراسم خاکسپاری پیکر شهید سردار سلیمانی

با توجه به حضور پرشکوه، حماسی و میلیونی مردم مؤمن، انقلابی و ولایتمدار قم در مراسم تشییع پیکر مطهر سردار سلیمانی و همراهانش و طولانی شدن این آیین در قم، آئین وداع با پیکر مطهر سپهبد شهید قاسم سلیمانی که قرار بود شب گذشته در مصلای امام علی(ع) شهر کرمان برگزار شود لغو شد.

احتمال تغییر در محل دفن شهید سلیمانی

احمد گروهی، مدیرکل بنیاد شهید کرمان اعلام کرده است به دلیل اینکه محلی که سردار سلیمانی وصیت کرده‌اند در کنار مزار شهید یوسف‌الهی به ساختمان مهدیه گلزار شهدای کرمان نزدیک است و با توجه به حجم زیاد تشییع‌کنندگان، پیشنهاد داده‌ایم که محلی را نیز در وسط گلزار شهدای کرمان تهیه کنند که تا این لحظه هنوز محل دقیق خاکسپاری معلوم نیست و منتظر تصمیم نهایی از سوی خانواده شهید هستیم.

بنا بر این گزارش، 13 دی‌ماه 98 سردار قاسم سلیمانی و جمعی از همراهانش توسط پهپاد آمریکایی به فیض شهادت نائل شدند. بعد از تشییع پیکر این شهیدان در کربلا و نجف، وارد خاک خوزستان شدند و در میان بغض و اندوه مردمان آن دیار، تشییع شدند. مراسم تشییع سپس در تهران با قرائت نماز بر پیکر ایشان توسط آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای برگزار شد، بعد از تهران، مراسم در قم ادامه یافت و امروز نیز سردار به سرزمین مادری خویش بازگشته تا برای همیشه در خاکی که تولد یافت آرام بگیرد.

لحظاتی پیش سردار سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌منظور شرکت در آیین وداع با پیکر شهید قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت وارد میدان آزادی کرمان شدند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمد مرتضوی‌مقدم، رئیس دیوان عالی کشور، احمد تویسرکانی، مشاور رئیس قوه قضائیه، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه، به همراه جمعی از رؤسای  کل دادگستری‌های استان‌های هم‌جوار به نمایندگی از طرف آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه نیز هم‌اکنون در این مراسم حضور پیدا کردند.

همچنین معاون اول رئیس جمهور، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شهردار تهران صبح امروز سه‌شنبه، 17 دی به‌منظور شرکت در مراسم تشییع و خاکسپاری سردار سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی وارد استان کرمان شدند.

تعویق مراسم خاکسپاری پیکر شهید سردار سلیمانی

آغاز سخنرانی سردار سلامی در کرمان

سخنرانی سردار سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران در مراسم تشییع پیکر مطهر سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی در کرمان آغاز شد.

وی در میان شعارهای پی در پی مردم کرمان در ابتدای سخنان خود گفت: حرف آخر را اول می‌زنم. انتقامی سخت، قاطع و پیشمان‌کننده می‌گیریم.

سلامی افزود: شهید قاسم سلیمانی تقوا را از ابوذر و وفاداری را از حضرت ابوالفضل(ع) گرفته بود و این وفادارای و عشق به اسلام و ولایت و ایران عزیز را اثبات کرد. او میثم، عمار و یاسر بود.

فرمانده سپاه پاسداران بیان کرد: امروز سرزمین کرمان شاهد طلوع دو خورشید روی زمین است، ما امروز آمده‌ایم تا در آسمان افتخارات این سرزمین عزیز دو خورشید پر فروغ را که دیگر هرگز غروب نخواهند کرد، بنشانیم.

وی با اشاره به اینکه ما در نبرد با آمریکا شهدای عزیزی را تقدیم کرده‌ایم، اظهار کرد: فرمانده شجاع، فداکار و بی‌نظیر سپاه اسلام که تاریخ بشریت همانند او را کمتر دیده و یا اصلاً ندیده است سردار قلب‌ها و دل‌ها، سردار رشید جهان اسلام حاج‌ قاسم سلیمانی است.

فرمانده سپاه پاسداران با اشاره به بخش کوچکی از دستاوردهای سردار سلیمانی بیان کرد: او نهضت فلسطین را احیا کرد، او رژیم صهیونیستی را در حصار قدرتمند فلسطینیان قهرمان قرار داد، او سیاست آمریکا را برای از بین بردن حلقه مرکزی مقاومت با شکست بزرگی مواجه کرد، او استراتژی آمریکا را در هر نقطه از عالم اسلام با شکست مواجه کرد.

سردار سلامی افزود: او به دشمنان که قدرت‌های خود را در تجزیه کشورهای مسلمان می‌دانند اجازه نداده است رؤیای باطل خود را جامه تحقق بپوشانند. او از شکست یمن جلوگیری کرده است. او را ببینید اینجا ایستاده است.

سلامی با بیان اینکه شهید سلیمانی جلوه‌ای از زیباترین فضایل عالم در وجود یک شخصیت بزرگ بود، گفت: حاج‌ قاسم هرگز در مقا‌بل دشمن سست نشد، ‌قلبش همواره آرام بود و لباس جهاد را از تن در نیاورد.

سردار سلامی: شهید سلیمانی از قاسم سلیمانی برای دشمن خطرناک‌تر است

فرمانده کل سپاه با اشاره به اینکه شهادت قاسم سلیمانی و یارانش نقطه پایان آنان نیست بلکه نقطه آغاز آنان محسوب می‌شود، بیان کرد: حاج‌ قاسم یک راه است که تازه آغاز شده و ما را به قله‌های بلند می‌رساند و دشمن بداند شهید سلیمانی از قاسم سلیمانی برای دشمن خطرناک‌تر است.

سلامی در ادامه ضمن گرامیداشت شهید بزرگ، اسوه حیا و نجابت و وفاداری سرتیپ شهید حسین پورجعفری، پاسدار قهرمان شهید مظفری‌نیا، پاسدار شهید دلاور هادی طارمی و پاسدار شهید زمانی‌نیا، تصریح کرد: امروز می‌دانیم کسی را تا عرش خدا بدرقه می‌کنیم که در صلابت، شکوه، معنویت، معرفت و ایمان کم‌نظیر است، او که در شجاعت مالک اشتر است.

فرمانده کل سپاه پاسداران افزود: همواره حاج‌ قاسم به خیمه دشمن از همه نزدیک‌تر بود، او می‌رفت و می‌رود تا عمود خیمه دشمن را برکند.

سلامی تأکید کرد: خورشید قاسم سلیمانی زنده‌تر از همیشه راهی را گشوده است که مطمئناً پیروز خواهد شد.

وی با بیان اینکه توصیف شخصیت شهید سلیمانی ممکن نیست؛ چرا که در عین اینکه فرماندهی باوقار بود اما بسیار متواضع بود‌، گفت: آمریکا را به‌زودی از منطقه خارج می‌کنیم.

سلامی با اشاره به مراسم باشکوه تشییع سردار سلیمانی بیان کرد: آمریکایی‌ها کوشیدند مردم ایران را از نظام و انقلاب جدا کنند و فکر می‌کردند مردم ایران همنوای آنان هستند و برای مخالفت با نظام به خیابان می‌ریزند اما بیایند و ببینند که مردم چگونه برای سردار سلیمانی به خیابان آمدند.

وی افزود: به آمریکایی‌ها می‌گوییم همه سرمایه خود را با ترور شهید سلیمانی به باد دادند و اعلام می‌کنیم ما انتقام خود را می‌گیریم اما بدانند که اگر ادامه دهند آنجاهایی که دوست دارند و به آن عشق می‌ورزند را به آتش می‌کشیم و آنان می‌دانند منظور من چیست پس خوب به حرف ما توجه کنند.

سلامی اظهار کرد: قاسم سلیمانی دشمنان را در بیابان‌ها، خیابان‌ها، دشت‌ها و کوه‌ها تا شرق مدیترانه و شمال دریای سرخ تعقیب کرده است، او نهضت فلسطین را احیا کرده است؛ او رژیم صهیونیستی را در باریکه‌ای ‌در حصار آتش‌های قدرتمند فلسطینیان قهرمان قرار داده است.

وی افزود: شهید سردار سلیمانی احیاگر میدانی نهضت فلسطین بوده است او سیاست آمریکا را برای از بین بردن حلقه مرکزی مقاومت در کنار مدیترانه یعنی سوریه با شکست بزرگ مواجه کرده است، او استراتژی آمریکا برای بر هم زدن امنیت و آرامش مسلمانان در هر نقطه‌ای از عالم اسلام را با شکست مواجه کرده است.

فرمانده سپاه پاسداران گفت: سردار حاح‌قاسم سلیمانی مانع از این شده است که آمریکایی‌ها بر عراق سیطره پیدا کنند و اجازه نداده است موفقیت‌های نظامی آمریکا در عراق علیه صدام به موقعیت و قدرت سیاسی در عراق تبدیل شود.

سلامی بیان کرد: او از شکست یمن در مقابل ائتلاف سعودی ـ آمریکایی ـ صهیونیستی جلوگیری کرده است و اعلام می‌کنم شهادت سردار بزرگ سپاه اسلام حاج‌قاسم سلیمانی نقطه آغازی بر پایان زودرس اخراج آمریکایی‌ها از همه منطقه جهان اسلام است و جهان ان‌شاءلله این پدیده را به زودی خواهد دید.

بنا بر این گزارش، هم‌اکنون اتومبیل حامل پیکرهای شهدا، میان مردم در حال حرکت است و مردم با شعارهایی چون «انتقام، انتقام»، «نه سازش نه تسلیم»، «یا ثارالله» و «علمدار نیامد»، کاروان شهدا را تا آخرین منزلگاه مشایعت می‌کنند.

پیکر شهید سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و همرزم شهیدش سردار پورجعفری در میدان آزادی کرمان با حضور پرشور مردم تشییع و لحظاتی قبل وارد خیابان شهید بهشتی کرمان شد.

پیکر شهید سردار حاج‌قاسم سلیمانی و همرزم شهیدش سردار پورجعفری لحظاتی قبل در سیل خروشان جمعیت از خیابان شهید بهشتی به تقاطع سمیه شهر کرمان رسید.

حضور گسترده مردم شهیدپرور کرمان در مسیر راهپیمایی حرکت خودروهای حامل پیکر مطهر شهدا به سمت گلزار شهدا را کند کرده است.

جنگل قائم مملو از جمعیت است و ورود خودرو از گنبد جبلیه به سمت جنگل ممنوع شده است، حداقل ۴۰۰ هزار نفر جمعیت در این منطقه گرد هم آمده‌اند و شعار «مرگ بر آمریکا» سر می‌دهند.

تعویق مراسم خاکسپاری پیکر شهید سردار سلیمانی

خاکسپاری طبق وصیت

حجت‌الاسلام حسن علیدادی‌سلیمانی، امام جمعه کرمان نیز در جمع میلیونی عزاداران در میدان آزادی کرمان گفت: طبق وصیت شهید عزیز و طبق نظر خانواده ایشان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی خاکسپاری خواهد شد.

دریادار تنگسیری: زمان و جغرافیای انتقام را ما مشخص می‌کنیم نه دشمنان‌مان

دریادار پاسدار علی تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در حاشیه مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد قاسم سلیمانی در کرمان در جمع خبرنگاران گفت: دشمنان خواهند دید که حاج قاسم‌ها انتقامی سخت می‌گیرند، اما زمان و جغرافیای انتقام را ما مشخص می‌کنیم نه دشمنان‌مان.

وی افزود: پیام ما به دشمنان این است که از منطقه بروند، ماندن‌شان هم معضلی برای منطقه است و هم برای‌شان هزینه‌های بسیار سنگینی در بردارد، پیش از آن‌که از آن‌ها به سختی انتقام گرفته شود، از منطقه بروند.

تغییر نام ایستگاه راه آهن کرمان به «شهید سپهبد قاسم سلیمانی»

با درخواست سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، تابلوی جدید ایستگاه راه آهن کرمان با تغییر به «شهید سپهبد قاسم سلیمانی»، بر سر در این ایستگاه نصب شد و مسافرانی که امروز سه‌شنبه، 17 دی‌ماه با استفاده از قطار به کرمان برای حضور در مراسم خاکسپاری حاضر شده بودند، توانستند نام جدید این ایستگاه را مشاهده کنند.

دیدار جهانگیری و فدایی با خانواده سپهبد سلیمانی

دقایقی قبل اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و محمدجواد فدائی، استاندار کرمان با خانواده سردار شهید سپهبد سلیمانی دیدار کردند.

حضور معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در تشییع سردار سلیمانی

شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز در مراسم تشییع و وداع سپهبد شهید قاسم سلیمانی در کرمان حضور یافته است.

یادآور می‌شود، جمعی از فرماندهان و نیروهای جبهه مقاومت از تیپ فاطمیون، حزب‌الله لبنان و حشدالشعبی در مراسم تشییع و تدفین فرمانده بزرگ جهان اسلام حضور گسترده دارند.

پرچم گنبد حرم حضرت زینب(س) تقدیم سردار می‌شود

وزیر اوقاف کشور سوریه  به همراه جمعی از علمای این کشور نیز برای شرکت در مراسم تشییع شهید سلیمانی وارد کرمان شدند که قرار است با هماهنگی آیت‌الله طباطبایی، تولیت مصلای حرم حضرت زینب(س)، پرچم گنبد حرم مطهر آن حضرت توسط هیئت سوری تقدیم شهید حاج قاسم سلیمانی شود.

احتمال تأخیر در مراسم خاکسپاری سردار سلیمانی

کاروان پیکر شهید سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و همرزم شهیدش سردار پورجعفری در خیابان شهید بهشتی به تقاطع ولی عصر(عج) شهر کرمان رسیده است و با وجود اینکه پیش‌بینی می‌شد پیکر مطهر شهدا حوالی ظهر به گلزار شهدا برسد در شرایط موجود احتمال تأخیر در مراسم خاکسپاری وجود دارد.

پیکر شهید سلیمانی به میدان شهدای کرمان رسید

تشییع پیکر شهید سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و همرزم شهیدش سردار پورجعفری پس از بیش از 4 ساعت و گذر از مسیرهای مختلف در کرمان و در میان خیل عظیم مردم داغدار، هم‌چنان ادامه دارد و اکنون به میدان شهدای کرمان رسیده است.

یادآور می‌شود، مسیر تشییع پیکرها ۱۱ کیلومتر است و در طول مسیر بیش از یک میلیون نفر حضور دارند.

مصدومیت تعدادی از تشییع‌کنندگان به دلیل ازدحام جمعیت

در مراسم تشییع سرداران شهید اسلام به دلیل ازدحام بسیار بالا و فشار جمعیت، حدود 30 نفر از مردم عزادار کرمان در بعضی از مسیرها دچار مصدومیت شدند که بلافاصله با حضور کادر درمانی خدمات پزشکی را دریافت کردند.

همزمان با طنین‌انداز شدن بانگ اذان ظهر به افق کرمان از فراز گلدسته‌های شهر، مردم حاضر در گلزار شهدا بر روی سنگ‌های مزار و زمین گلزار نماز را اقامه کردند.

‌شهادت سردار سلیمانی بسیاری از گره‌های کشور را گشود

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ظهر امروز سه‌شنبه، 17 دی‌ماه در دیدار با خانواده سردار قاسم سلیمانی در کرمان، ضمن تسلیت و آرزوی صبر برای خانواده و نزدیکان این شهید گفت: شهادت حاج‌ قاسم سلیمانی اتفاقی بسیار بزرگی بود و حضور پرشور و گسترده مردم در مراسم تشییع پیکر این سردار بزرگ نیز بیانگر عظمت این اتفاق است.

وی با تأکید بر این‌که حاج‌ قاسم لیاقت چنین شهادتی را داشت، افزود: حاج‌ قاسم سلیمانی به آرزوی دیرینه خود یعنی شهادت رسید و این شهادت حق و لیاقت او بود.

جهانگیری، حاج‌ قاسم سلیمانی را برادری بسیار عزیز و پشتوانه و تکیه‌گاهی برای مردم و مسئولان کشور توصیف کرد و گفت: خداوند مهر و محبت حاج‌ قاسم را در دل مردم ایران و کشورهای منطقه قرار داده بود و مردم نیز قدردان خدمات او هستند؛ چرا که می‌دیدند که او با اخلاص تمام زندگی خود را وقف خدمت و دفاع از مردم، نظام و کشور کرده است.

معاون اول رئیس جمهوری با بیان این‌که حاج‌ قاسم سلیمانی در دوران حیات خود در حل بسیاری از مشکلات کشور راهگشا بود، تصریح کرد: ‌شهادت او نیز بسیاری از مشکلات و گره‌های کشور را گشود، گویی که خداوند همه عنایات خود را در وجود این سردار قرار داده بود.

رسیدن خودروهای حامل پیکرهای شهدا به محوطه گنبد جبلیه

در میان سیل عظیم جمعیت مردم عزادار کرمان پس از ساعت‌ها پیکرهای سرداران شهید به محوطه گنبد جبلیه رسیده است و هزاران عاشق سردار در گلزار شهدای کرمان در انتظار ورود پیکر شهدا هستند.

صدفی: امکان خاکسپاری در این شرایط وجود ندارد

مهدی صدفی، مسئول کمیته تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی در کرمان اعلام کرد: با توجه به ازدحام جمعیت امکان خاکسپاری پیکر شهدا وجود ندارد و زمان مراسم خاکسپاری متعاقباً اعلام می‌شود.

به گفته وی، خودروی حامل پیکر شهیدان سلیمانی و پور جعفری در خیابان منتهی به گلزار شهدا و در مقابل گنبد جبلیه به دلیل ازدحام جمعیت  متوقف شد و چون امکان انتقال پیکر شهدا به محل اصلی گلزار شهدا وجود نداشت مراسم لغو و به تاریخ دیگری موکول شد.

از بلندگوهای گلزار شهدای کرمان اعلام می‌شود که مراسم خاکسپاری به تعویق افتاده است و از مردم خواسته می‌شود محل را ترک کنند.

بنا بر این گزارش، ازدحام جمعیت عزادار در مراسم تشییع سرداران شهید در کرمان موجب تعویق در خاکسپاری شده است.

تقدیر ستاد برگزاری مراسم تشییع از مردم کرمان

ستاد برگزاری مراسم تشییع شهدای جبهه مقاومت در کرمان از مردم ولایت‌مدار شریف و همیشه در صحنه که الحق در حماسه‌ای باشکوه کرمان را به پاس احترام به ساحت مقدس شهدا به‌ویژه سردا شهید سپهد حاج‌قاسم سلیمانی، تبدیل به جلوه‌گاه وحدت اسلامی و اقتدار انقلابی کردند، تشکر و تقدیر کرد.

اطلاعیه ستاد برگزاری مراسم تشییع شهدای جبهه مقاومت در کرمان به شرح زیر است:

«با درود و سلام به مردم ولایت‌مدار شریف و همیشه در صحنه که الحق در حماسه‌ای با شکوه کرمان را به پاس احترام به ساحت مقدس شهدا به‌ویژه سردا شهید سپهد حاج قاسم سلیمانی را تبدیل به جلوه‌گاه وحدت اسلامی و اقتدار انقلابی کردند.

خدا را سپاس می‌داریم که دل‌های مردم را متوجه این حماسه شکوهمند کرد و پاسخ روشن به دشمنان اسلام داده شد و تا ابد قصد سوء به کشور، ملت و دین ما را از سر خود بیرون کند.

مراتب سپاس و تقدیر و تشکر به عموم شرکت‌کننده و به‌ویژه مهمانان خارجی و مردمی که از استان‌های دیگر آمده بودند ابراز می‌داریم و به همه عزیزانی که با حضور پرشور خود پیمان وفاداری و اتحاد امت و ولایت را به اثبات رساندند سر تعظیم فرو می‌آوریم.

حضور یکپارچه و میلیونی مردم در تشییع سرداران شهید باعث شد پس از اتمام تشییع و به‌منظور پیشگیری از آسیب‌ رسیدن بیشتر به شرکت‌کنندگان عزیز برنامه تدفین به وقت دیگری موکول شود.»

جان باختن جمعی از تشییع‌کنندگان

بر اساس این گزارش، شماری از حاضران در مراسم تشییع به دلیل خفگی ناشی از ازدحام و فشار جمعیت جان داده‌اند.

هنوز اطلاعات دقیقی از این افراد منتشر نشده است.

بازدید وزیر بهداشت از مصدومان مراسم تشییع

سعید نمکی، وزیر بهداشت در بازدید از مصدومان مراسم تشییع پیکر شهید سپهبد سلیمانی در کرمان ضمن ابراز  تأسف از حادثه پیش آمده در مراسم تشییع گفت: متأسفانه امروز در مراسم تشییع سردار رشید اسلام، به دلیل ازدحام جمعیت و مشکلی که در برخی از معابر بود، تعدادی از هموطنان ما که با عشق و علاقه به مراسم آمده بودند، دچار  حادثه شدند.

وی با بیان اینکه هنوز آمار دقیقی از فوتی‌های این حادثه دریافت نکرده‌ایم، درباره وضعیت مصدومان افزود: من نیز با همکارانم برای رسیدگی به وضعیت مصدومان در بیمارستان حاضر شدیم و همکارانم بر بالین مصدومان بستری هستند و با آمادگی کاملی که همکاران در بیمارستان‌های کرمان داشتند، خوشبختانه به موقع رسیدگی‌ها در حال انجام است.

وزیر بهداشت بیان کرد: تعدادی از افراد سانحه دیده اعم از کودک و والدین در آی سی یو بستری هستند که با رسیدگی همکاران وضعیت بهتری دارند و متأسفانه تعداد زیادی هم مصدوم بدحال به بیمارستان‌ها آورده شده است.

نمکی تصریح کرد: افرادی که تا الان به کارکنان و مراکز درمانی ما در کرمان مراجعه کرده‌اند، حدود 200 نفر هستند که برخی‌ بسیار بدحال بودند و برخی در آی سی یوهای مختلف بستری هستند و خوشبختانه از قبل تدابیر در این زمینه در نظر گرفته شده بود و مراکز درمانی آمادگی داشتند.

وی تأکید کرد: امیدواریم که کمترین عارضه و سانحه را داشته باشیم و ان‌شاءالله در جمع‌بندی نهایی هم رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان آمار و اطلاعات بیشتری را خواهد داد.

افزایش آمار جان‌باختگان به 63 نفر

طبق آخرین اخبار، تعداد جنازه‌های بیمارستان شفا ۳۷ نفر شامل ۲۳ زن، ۸ مرد و بقیه کودک از تمامی نقاط ایران است. 15 جسد در بیمارستان باهنر، 7 جسد در بیمارستان کلاهدوز ( فاطمه الزهرا) وابسته به نزسا و 1 نفر در بیمارستان تامین اجتماعی هستند.

بر اساس این گزارش، تمامی متوفیان به دلیل خفگی ناشی از ازدحام و فشار جمعیت جان داده‌اند.

اخبار تکمیلی و آمار تفکیکی جان‌باختگان متعاقباً منتشر می‌شود.

تأکید جهانگیری بر رسیدگی به امور آسیب‌دیدگان حادثه امروز در کرمان

دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و دکتر فدائی استاندار کرمان دقایقی قبل در دفتر استانداری کرمان با یکدیگر دیدار کردند و طرفین با تجلیل از رشادت‌های شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی بر رسیدگی به امور آسیب‌دیدگان حادثه امروز در مراسم تشییع شهیدان سردار تاکید کردند.

تسلیت سخنگوی دولت برای جان‌باختگان مراسم تشییع

سخنگوی دولت حادثه جانباختن مشایعت‌کنندگان پیکر سردار شهید سلیمانی در کرمان را به خانواده بازماندگان تسلیت گفت.

در یادداشت توییتری علی ربیعی سخنگوی دولت آمده است:حادثه تاسف‌ برانگیز جان‌باختن جمعی از مشایعت‌کنندگان سردار شهید سلیمانی را به خانواده این عزیزان و مردم قدرشناس کرمان تسلیت می‌گویم.

در همین حادثه دردناک نیز شاهد جلوه‌های سپاس ملی از سرباز وطن و انزجار از تروریسم ترامپی بودیم.

تسلیت رئیس جمهور برای جان‌باختگان مراسم تشییع

رئیس جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت تعدادی از هموطنان در مراسم خاکسپاری سپهبد شهید قاسم سلیمانی در کرمان به معاون اول رئیس جمهور و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دستور داد تا سریعاً به وضعیت مصدومان و خانواده‌های بازماندگان رسیدگی کند.

متن پیام جچت‌الاسلام والمسلمین  حسن روحانی به این شرح است:

انا لله و انا الیه راجعون

حضور گسترده مردم بزرگ ایران در مراسم تشییع و تجلیل از سردار بزرگ اسلام و ایران سپهبد شهید قاسم سلیمانی، جلوه‌‌ای از قدرشناسی مردم ایران را به نمایش گذاشت، وجودی که در زمان حیات با دفاع از تمامیت ارضی کشور سنگ تمام گذاشت و پیکر مقدسش هم خروشی از جنوب تا شمال کشور ایجاد کرد.

با کمال تأسف در مراسم خاکسپاری ایشان به دلیل استقبال بی‌نظیر و متراکم مردمی تعدادی از هموطنان عزیز بر اثر ازدحام جمعیت جان خود را از دست داده‌اند.

از وزیر محترم بهداشت که هم‌اکنون در کرمان بسر می‌برند خواسته‌ام تا سریعاً به وضعیت مصدومان رسیدگی کنند.

معاون محترم اول نیز مأمور شده‌اند تا به وضعیت خانواده‌های بازماندگان رسیدگی نمایند و همچنین هیأتی را مأمور رسیدگی به دلایل بروز این اتفاق نمایند.

اینجانب با ابراز همدردی، این مصیبت را به خانواده‌های داغدار تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند رحمان برای این جانباختگان که از شیفتگان و دلدادگان آن شهید والامقام بودند، رحمت الهی را خواستارم.

حسن روحانی          

رئیس جمهوری اسلامی ایران

ساعت 19:15 / مراسم خاکسپاری سردار سلیمانی تا دقایقی دیگر در گلزار شهدای کرمان

بعد از اعلام تعویق زمان تدفین پیکر شهیدان سلیمانی و پور جعفری، به علت ازدحام جمعیت در گلزار شهدای کرمان و احتمال بروز اتفاقی برای مردم در این محل، لحظاتی پیش پیکر این شهیدان برای خاکسپاری وارد گلزار شهدای کرمان شد و تا دقایقی دیگر به خاک سپرده خواهند شد.

احمد گروهی مدیرکل بنیاد شهید استان کرمان درباره محل خاکسپاری شهید سلیمانی گفت: طبق وصیتنامه ایشان، در کنار مزار شهید یوسف الهی به خاک سپرده خواهند شد.

ساعت 19:45 / اقامه نماز بر پیکر مطهر سردار

اقامه نماز جماعت در محل خاکسپاری سردار سلیمانی انجام شد.

ساعت 20:02 / آغاز شام غریبان سردار سلیمانی

در پی ورود پیکر شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و پورجعفری به گلزار شهدا، هم‌اکنون مراسم شام غریبان سردار در حال برگزاری است.

ساعت 22:00 / تعویق خاکسپاری

بر اساس آخرین اخبار، مراسم خاکسپاری امشب برگزار نمی‌شود و به زمان دیگری موکول شده است.

ساعت 24:00 / بین‌الطلوعین؛ زمان تدفین پیکر شهدا

طبق اخبار واصله، مراسم تدفین پیکر شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و حسین پورجعفری بین‌الطلوعین روز 4شنبه 18 دی‌ماه در گلزار شهدای کرمان برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha