حجتالاسلام مرتضی نقیبپور، رئیس اداره تبلیغات شهرستان رفسنجان در گفتوگو با ایکنا از کرمان بهمناسبت هفته تبلیغ و اطلاعرسانی دینی گفت: دین همان روش و سبک زندگی است که خداوند مشخص کرده تا با عمل به آن، زندگی دنیوی و اخروی ما باسعادت باشد. انسان دو جنبه زندگی دنیوی و روحانی دارد و روح تا ابد باقی میماند و با دین تأمین میشود.
وی ادامه داد: اینکه قرآن کریم به پیامبر(ص) این صفت را میدهد که «عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَاغُ الْمُبِينُ» یعنی اینکه وظیفه پیامبر(ص) این بود دینی را که مایه سعادت دنیوی و اخروی انسان است را تبلیغ کند زیرا انسان به ابعاد خود و زندگی واقف نیست، قیامت را نمیشناسد و به تنهایی نمیتواند تشخیص دهد و سعادت خود را تأمین کند. امروز در غرب شاهدیم که با وجود پیشرفتهای مختلف علمی، آمار اختلافها، اضطرابها، بیماریهای روحی و روانی، خودکشیها و... بالاست زیرا عقل انسان بدون دین الهی نمیتواند به آرامش برسد و اهمیت تبلیغ دین این است که سبب ایجاد آرامش دنیا و آخرت میشود و این وظیفه مبلغان است که در مرتبه اول، دین اسلام و بایدها و نبایدهای آنرا به خوبی بشناسند و سپس آنرا به مردم بگویند.
نقیبپور در پاسخ به این سؤال که تبیین دین اهمیت دارد یا تبلیغ دین؟ اظهار کرد: تبلیغ دین با تبیین دین یکی است. خداوند در سوره نحل میفرماید: «وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ». بهعنوان مثال اگر کتابی را به کسی بدهیم ممکن است مطالعه شود یا نشود اما باید بهصورت جزئی و دقیق آنرا تبیین کنیم. صرف ابلاغ برای مردم کافی نیست و حتی ممکن است سبب گمراهی شود زیرا برای آنها تبیین انجام نشده کما اینکه خدا در قرآن میفرماید: «يُضِلُّ بِهِ كَثِيراً» بنابراین تبیین با تبلیغ عجین شده و اگر تبلیغ بدون تبیین باشد کار ابتر میماند.
رئیس اداره تبلیغات رفسنجان تصریح کرد: تبلیغ دین زمانی اثرگذار است که بهصورت تشکیلاتی و جریانساز انجام شود. تبلیغات مقطعی تأثیرگذار نیست و باید یک جریان و دائمی باشد زیرا در تبلیغ دائمی تربیت صورت میگیرد.
وی منقطع بودن و عدم اخلاص را از آفات تبلیغ دین برشمرد و افزود: مبلغان دین باید خالصانه و برای خدا کار را انجام دهند. اگر نگاه مبلغ در کنار تبلیغ به مال مردم باشد ضربه میزند البته مردم موظف هستند تا مُبلغ دین را تأمین کنند کما اینکه در ابتدای اسلام نیز اینگونه بود و مردم با وجوهات و انفال خرج زندگی علما را میدادند و آنها تمام وقت خود را در اختیار دین میگذاشتند اما مبلغ باید نگاهش به خدا باشد همانطور که پیامبر فرمود: «وَيَا قَوْمِ لَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مَالًا ۖ إِنْ أَجْرِيَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ.»
حجتالاسلام نقیبپور ادامه داد: آفت دیگر تبلیغ دین، عمل نکردن خود مُبلغ است. مبلغ دین باید عامل به گفتههایش باشد. اختلاف بین مؤمنان نیز از دیگر آفات است که باید مراقب باشیم که اگر کنار گذاشته شود اثرگذاری تبلیغ بیشتر میشود.
وی در خصوص استفاده از ابرازهای نوین رسانهای در تبلیغ دین گفت: اسم دیگر تبلیغ، رسانه است. امروز دامنه تبلیغ گسترده شده و فضای مجازی بهعنوان یک رسانه و واسطه بین مردم قرار گرفته است. دشمنان از این ابزار برای تبلیغ کفر، بیدینی، بیبند و باری استفاده میکنند ما نیز باید از این ابزار برای تبلیغ دین خدا و اهلبیت(ع) بیشترین استفاده را داشته باشیم.
رئیس اداره تبلیغات رفسنجان تصریح کرد: مخاطب فضای مجازی بیشتر از مخاطب حقیقی است بنابراین فضای مجازی اهمیت بسیاری دارد که بخشی مربوط به سواد رسانه و بخشی فرصتهایی است که باید غنیمت شمرد و با تولید محتواهای جذاب، گویا و موردپسند از این فضا استفاده کرد. در بحث تولید محتواهای دینی قوی هستیم اما در کلیت رسانه، نسبت به دشمنان ضعیف هستیم که باید خود را تقویت کنیم البته عِده و عُده جبهه باطل همیشه بیشتر بوده اما خداوند همواره کمک میکند. در حوزه تبلیغ مجازی اتفاقات خوبی افتاده اما هنوز خیلی عقب هستیم و ظرفیتهای خوبی داریم که باید آنها را به فعلیت رساند.
وی افزود: امروز در فضای مجازی شاهد هستیم گروهی به اسم عرفان(عرفانهای کاذبی که وجود دارد) و با ظاهر صالح به اسم دین و ائمه(ع) مردم را سر کیسه کرده و به فساد میکشانند بنابراین مردم باید در تشخیص جنس بدل از واقعی هوشیار باشند بهویژه در فضای مجازی که چنین اتفاقاتی بیشتر است. همانگونه که رهبر معظم انقلاب در نامهای به جوانان اروپا توصیه کردند که دین را از منابع دست اول آن بگیرند، مردم باید دقت کنند و دین را از اهل آن بگیرند و اگر قرار است از سایتهای مختلف دین را دریافت کنید به منابع اصیل و معتبر توجه کنید.
نقیبپور با تأکید بر اینکه مبلغان باید مردم را با آفتهای فضای مجازی آگاه کنند اما آگاهی اصلی برعهده خود مردم است، اظهار کرد: تبلیغ فردی اثر کمرنگی دارد و تحولی در یک جامعه و محله ایجاد نمیکند اما تبلیغ تشکیلاتی و جمعی همراه با قدرت علمی و مهارتی، اثرگذاری بیشتری از تبلیغات شخص محور دارد. دشمن با کار تشکیلاتی کار میکند بنابراین اگر مبلغان بهصورت سازماندهی شده، توانمند شده و وارد عرصه عملیات شوند قطعاً تأثیر تبلیغ آنها بالا میرود.
رئیس اداره تبلیغات رفسنجان در پایان از پیگیری جدی اداره تبلیغات این شهرستان برای ساماندهی مبلغان و کار تشکیلاتی آنها خبر داد و گفت: تقسیم شهرستان رفسنجان به ۱۶ محله در همین راستا است. هر محله متشکل از مساجد است و روحانیون محله، هیئت امناها، هیئتهای مذهبی و جلسات قرآن هر محله تشکیل جلسه داده و برای حل مشکلات همراه میشوند.
انتهای پیام